VI.BE

Releaseplanning

Wanneer je nieuwe muziek uitbrengt is er één ding dat je niet wil meemaken: dat er helemaal niets met je release gebeurt. Een goede planning en strategie kan ervoor zorgen dat er genoeg lawaai rond jouw release wordt gemaakt. 

21.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Met goede muziek alleen kom je er vandaag niet meer. Er is namelijk zo’n ontzettend groot aanbod dat het jouw taak is om op te vallen tussen al die nieuwe muziek. We overlopen enkele tips & tricks om een release tot een zo goed mogelijk einde te brengen.

Een releaseplanning kan in feite worden opgedeeld in drie grote fases: de pre-release, de releasedatum zelf en de post-release. De eerste fase begint ten laatste een maand of 2-3 voor de releasedatum zelf. De periode nadien mag minstens even lang duren. Je kan voor jezelf een tijdlijn opmaken waarin de drie fases duidelijk onderscheiden worden. Idealiter is deze afgestemd op de live shows en promotieplannen. Op deze manier bewaar je overzicht en heb je iets om op terug te vallen. Stel ook doelen voorop waar je naartoe kan werken.

De pre-release-fase

Vooraleer je begint met het uittekenen van jouw groots plan, moet je eerst stilstaan bij het budget dat je erin kan steken. Omdat je sommige zaken wel eens kan vergeten of onderschatten, is een marge of afronding naar boven misschien geen slecht idee. Je zal zien dat fysieke producten (cd, vinyl …) fabriceren een dure bedoeling is. Als je niet denkt dat je de kosten kan recupereren, kan je je even goed beperken tot een digitale release. Maar dan nog moet je zorgen voor genoeg content, promotie, advertenties, artwork en een vette releaseshow. Kan je dit allemaal zelf regelen, des te beter. Zo niet, moet je ook hier budgetten voor opzij zetten. 

Ga op tijd op zoek naar een voor jou geschikte aggregator of (online) distributeur. Op de door jouw vooropgestelde releasedate moet de single, het album of de EP wereldwijd beschikbaar zijn. Niet alle online platformen doen dit kosteloos. Als je daarnaast ook fysieke cd’s of lp’s wilt laten persen, moet je er ook aan denken dat de wachttijden enorm kunnen oplopen. Idealiter is de plaat op één dezelfde dag zowel in de winkel als online vindbaar.

Eens de releasedatum is vastgelegd kan je een single pitchen via Spotify for Artists. Je doet dit best een viertal weken voordat de single effectief uitkomt. Zo maak je kans om in een editorial playlist te komen. Jouw volgers zullen hierdoor ook jouw nieuwe release zien verschijnen onder ‘Release Radar’. Bij het invullen van het formulier geef je best zo veel mogelijk info. Is er een tour aan verbonden, komt er ook een videoclip of pre-release op een blog of online magazine? Meer details vind je op deze pagina van Spotify.

Zorg vooral je voldoende content hebt om mee aan de slag te gaan. Hoor eens rond bij bevriende fotografen of filmmakers om promotiemateriaal voor jou te maken. Hoe inventiever en creatiever je hier mee omspringt hoe beter. Voor de effectieve release van jouw plaat moet er eigenlijk al een genoeg beeldmateriaal en andere content zijn om een paar maand mee verder te kunnen (voor en na de release). Foto’s en filmpjes van het opnameproces of de eerste shows kunnen bijvoorbeeld van goudwaarde zijn om achteraf te delen. Kan je alles plaatsen binnen een bepaalde stijl, dan is dit ook een pluspunt. Zo wordt jouw communicatie herkenbaar voor volgers, maar ook voor mensen uit de muzieksector die je wel eens nodig kan hebben.

Denk ook al eens na over welke promotiekanalen je gaat gebruiken. Facebook, Instagram en ook YouTube moeten up to date zijn en er goed uitzien. Ook de klassieke mediakanalen zijn nog steeds van belang. Vind de juiste mensen om te pitchen bij de (lokale) radio, kranten, magazines. Vergeet zeker ook de talloze muziekblogs niet aan te schrijven. Indiestyle, Dansende Beren, Luminous Dash, Red Bull Elektropedia, daMusic of Cutting Edge zijn misschien wel geïnteresseerd om wat lawaai te maken voor jouw nieuwste release. 

Een eigen website is ook steeds een meerwaarde. Wanneer fans willen weten wanneer de nieuwe plaat of een show in hun buurt eraan komt, is jouw website namelijk de place to be. Vooraleer je gaat releasen moeten volgende zaken zeker up to date zijn: biografie, tour data, foto’s, luisterlinks, socials en contactgegevens. Uiteraard moet het nieuws dat er een nieuwe release aankomt centraal staan. Gebruik daarbij de lay-out of stijl van de aankomende plaat. Een optie om te pre-orderen is ook altijd een leuke surplus. 

Op je website kan je ook meteen de link leggen naar jouw nieuwsbrief, nog zo’n niet te onderschatten promotiekanaal! Hiermee bereik je fans namelijk op een zeer directe manier. Uit onderzoek blijkt ook dat e-mails veel meer effect hebben dan sociale media.

Ook merchandise kan een goede manier zijn om een plaat te promoten. Deze moet natuurlijk ook optijd geproduceerd worden. Zijn het nu t-shirts, sweaters, petjes, totebags of andere hippe objecten, idealiter steken zij in het jasje van het nieuwste artwork.

Releaseday

Als het moment dan eindelijk is aangebroken dat je met jouw nieuwste werk naar buiten komt, mag je ook aan iedereen laten weten hoe blij je bent om dit te delen. Denk op voorhand goed na over originele posts voor op sociale media en overweeg zeker om te investeren om jouw bericht te boosten. Daarnaast kan je ook werken met online advertenties. Door je te richten op de juiste doelgroepen kan je er voor zorgen dat mogelijke fans jouw bericht te zien krijgen en dit kan al vanaf kleine bedragen. Trommel zeker ook alle vrienden en familie op om het heuglijke nieuws te delen.

New Music Friday is de internationale standaard. Kies dus de geknipte vrijdag uit waarop jouw release zal doorgaan of trek er je niets van aan en kies gewoon een andere dag in de week. Heb je nog gewacht met de releaseshow, dan kan het weekend een ideaal moment zijn voor die show, eventueel vergezeld van een afterparty. Maak er een groot feest van en nodig bevriende bands en/of dj’s uit om de avond mooi te vullen. Als je enkele interessante spelers uit de sector kan uitnodigen, is dit ook mooi meegenomen. Wat de locatie betreft: sommigen kiezen om dit op een vertrouwde plek te doen waar al eerder gespeeld werd in het verleden. Of dit nu plaatsvindt dichtbij de thuisbasis of niet, hou in het achterhoofd dat er veel coole content uit kan komen. Denk daarom aan de opkomst en de vibe van de locatie, die idealiter past bij de nieuwe muziek.

Het release weekend is ook het uitgelezen moment om eens live te gaan op sociale media. Een Q&A, live sessie of soort van give away-wedstrijd behoren tot de vele mogelijkheden. Live video’s leiden nu eenmaal tot meer engagement en dit heb je nodig om te stijgen in het algoritme van Facebook en Instagram. Bovendien krijgen volgers standaard een notificatie wanneer je live gaat.

De post-release-fase

Een nieuwe release is een grote investering. Het proces heeft niet alleen geld, maar vooral ook veel tijd en moeite gekost. Nadien is het ook key om ervoor te zorgen dat de release niet ongemerkt blijft of al te snel vergeten wordt. Een doordacht plan voor periode na de release is cruciaal. 

Het is niet omdat mensen gezien hebben dat er een release aankomt, dat ze dit ook onthouden hebben en effectief naar jouw muziek luisteren. Daarom moet je ook blijven denken aan leuke manieren om jouw muziek te delen. Alle foto’s en filmpjes die je maakte of hebt laten maken tijdens de pre-release fase of tijdens de releaseshow kunnen nu dienen ter promotie. Maar aarzel vooral niet om nog nieuwe content bij te maken. Een making of video, videoclips, lyric video, live sessie, akoestische versie of mini-docu behoren tot de vele opties. Denk ook eens opnieuw na over het sponsoren van posts.

Verscheen er al een mooie recensie in de media, een muziekmagazine of -blog? Dan is het ook maar normaal dat je hen hiervoor op gepaste wijze bedankt. Opnieuw materiaal en goed nieuws om te delen! Vergeet hierbij vooral niet te taggen. Hetzelfde geldt voor covers of remixes die gemaakt worden na de release. Van zodra ze op iets trekken, kan je ook hiermee uitpakken naar de buitenwereld toe. Je kan fans ook aanmoedigen om met jouw nummers aan de slag te gaan. Of het nu om bekende of minder bekende artiesten gaat, het is een vorm van gratis reclame. 

Ten slotte moet je het momentum van de release ook ten volle benutten om shows te boeken. Jouw verhaal heeft net een nieuwe wending gekregen en dit is dan ook het moment om (opnieuw) programmatoren aan te spreken. Ook labels, boekers of andere interessante actoren uit de muzieksector kunnen op de hoogte worden gebracht. Live shows zijn ook de manier bij uitstek om jouw muziek aan de man te brengen.

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

De ideale releaseplanning voor 2020

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.