VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Releaseplanning

Met goede muziek alleen kom je er vandaag niet meer. Er is namelijk zo’n ontzettend groot aanbod dat het jouw taak is om op te vallen tussen al die nieuwe muziek. We overlopen hoe je met een strakke planning je release tot een goed einde kan brengen.

Laatst bewerkt op 13.10.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

De basics

Een releaseplanning kan worden opgedeeld in drie grote fases: de pre-release, de releasedatum zelf en de post-release. In de pre-release fase ben je aan het opbouwen en de releasedag zelf is het hoogtepunt van al dat harde werk. Wat vaak vergeten wordt is de post-release fase. Hoe zorg je ervoor dat jouw release zo lang mogelijk in leven blijft en dat mensen ook na je release jou blijven ontdekken en naar jouw muziek blijven luisteren. 

Een goeie planning maak je retroactief op. Dat wil zeggen dat je start met het eindpunt en vandaar begint terug te plannen in de tijd. Zo weet je perfect wanneer je elke stap moet zetten om op tijd te zijn voor je release.

We raden ook altijd aan om op 3 lijnen te werken. Op de eerste lijn plan je alles wat te maken heeft met je single/album en de release zelf, de tweede focust op alles wat met de promotie van je release te maken heeft en op de derde lijn zet je jouw live strategie. Op deze manier bewaar je makkelijk overzicht en heb je steeds iets om op terug te vallen als je het bos door de bomen niet meer ziet. Stel ook concrete doelen voorop waar je naartoe kan werken. In plaats van te zeggen: ‘ik wil beroemd worden’, zeg je beter: ‘ik wil met deze single 10.000 streams halen’. Door je doelen concreet te maken, kan je achteraf beter evalueren en kan je tevreden terugkijken als je die doelen ook effectief haalt.

Neem je tijd. Dit wordt heel vaak over het hoofd gezien, maar door je tijd te nemen en je goed voor te bereiden zorg je ervoor dat je perfect weet wat je aan het doen bent en kan je 100% focussen op je release zelf, in plaats van nog last minute artwork te moeten maken of een nieuwe foto te moeten zoeken. Voor jou is die muziek misschien al lang klaar, maar voor de luisteraar blijft dit nieuwe muziek. Door je tijd te pakken, zal je beter voorbereid starten en is de kans groter dat jouw release door meer mensen wordt opgemerkt.

Voor je begint met het uittekenen van jouw plan, moet je natuurlijk ook stilstaan bij het budget dat je erin kan steken. Omdat je sommige zaken wel eens kan vergeten of onderschatten, is een marge of afronding naar boven misschien geen slecht idee. Je zal zien dat fysieke producten (cd, vinyl …) fabriceren een dure bedoeling is. Als je niet denkt dat je de kosten kan recupereren, kan je je even goed beperken tot een digitale release. Maar dan nog moet je zorgen voor genoeg content, promotie, advertenties, artwork en een vette releaseshow. Kan je dit allemaal zelf regelen, des te beter. Zo niet, moet je ook hier budgetten voor opzij zetten.

Voorbeeld: we plannen een EP- release 

We bespreken hier een fictieve releaseplanning voor een EP waarbij we 3 singles releasen. Natuurlijk kan je dit volledig personaliseren naar je eigen noden en wensen. Zoals hierboven gezegd focussen we ons op 3 lijnen.

Alles wat met de release zelf te maken heeft

  1. Je preproducties/opnames/mix: hoeveel tijd ga je besteden aan het zoeken van een producer, hoeveel dagen trek je naar de studio, wanneer moet de mix en master klaar zijn zodat de rest van je planning niet in het gedrang komt? Hou er ook rekening mee dat je op tijd je ISRC aanvraagt en toevoegt aan je masters. Meer over je muziek opnemen lees je hier.

  2. Labelshoppen: ben je op zoek naar een platenlabel, dan kan je daar best zo snel mogelijk mee aan de slag gaan vanaf je de mixes of masters hebt. Kijk ook of de plannen van het label stroken met jouw plannen. Meer daarover lees je hier.

  3. De vinyl- en cd-productie: Als je beslist om in eigen beheer je EP op cd en/of plaat te persen voorzie je best voldoende tijd. Zeker voor vinyl kan de wachttijd soms al oplopen tot 6 maanden. Bespreek dit zeker met de fabrikant die jouw EP zal persen. Het laatste wat je wil is een releaseconcert spelen als je albums nog niet klaar zijn.

  4. Je singles: eens je muziek klaar is kan je beginnen releasen. Voor een EP kan je bijvoorbeeld 3 singles releasen voor je de EP zelf uitbrengt. Om jouw muziek op Spotify te releasen moet je samenwerken met een aggregator die jouw muziek digitaal distribueert. Voorzie hier zeker een 5-tal weken. Het duurt vaak tussen de 3 en 10 dagen voor je muziek beschikbaar is op Spotify For Artists en om je muziek te pitchen voor de editorial playlists voorzie je dan weer best een 2-3 weken. Bij een eerste release op Spotify voorzie je best nog wat extra tijd om je Spotify For Artists profiel te claimen. Je kan bij het uitbrengen van singles ook verschillende prioriteiten stellen. Misschien is het ene nummer meer geschikt voor Spotify playlists en het andere meer voor radio. Als startende artiest of groep kan het bijvoorbeeld interessant zijn om als eerste single een nummer te releasen dat de mensen warm maakt voor meer. Zo is de aandacht op jou gevestigd en kan je met je tweede single alles op alles zetten. Een derde single kan dan bijvoorbeeld een instant gratification track zijn die je als laatste teaser deelt de week voor de EP uitkomt. Dit is een track waar je enkel op streaming focust, maar waar je voor de rest niet te veel lawaai over maakt of budget aan besteedt. 

  5. Lyrics: leuk extraatje, je kan via Musixmatch je lyrics toevoegen aan elke single zodat die ook tevoorschijn komen op Spotify en in de stories op Instagram.

  6. Je EP: hét moment is aangebroken, je EP komt uit. Zorg ervoor dat je fans meteen je muziek kunnen kopen in je webshop, zorg ervoor dat je muziek op alle platformen beschikbaar is en maak véél lawaai! New Music Friday is dé internationale standaard. Kies de geknipte vrijdag uit waarop jouw release zal doorgaan of trek er je niets van aan en kies gewoon een andere dag in de week waardoor je misschien vermijdt dat je samen met Beyoncé of Harry Styles releaset.

  7. Akoestische versies/live-sessie/remixes: De periode na je release is super belangrijk. Hoe zorg je ervoor dat je niet wegzakt in de overvloed van content op het internet. Door alternatieve versies, remixes of een live-sessie op te nemen en uit te brengen kan je weer nieuw leven in je release blazen. Plan dit ook goed uit zodat je dit bijvoorbeeld kan linken aan de aankondiging van een toffe plaats op een festival of een zotte support. 

Alles wat met je promotie te maken heeft

  1. Artwork: als je op tijd je vinylplaten wil hebben, zorg je er maar beter voor dat je weet wat er op je artwork komt te staan. Dat artwork is een verlengde van jouw artist branding en dat trek je dan weer door in je videoclips, foto’s… Waar je allemaal rekening mee moet houden bij het maken van je artwork lees je hier uitgebreid terug. Zorg er ook voor dat je een afgeleide hebt van dat artwork voor je singles. Zo heb je voor elke single een andere hoes die toch weer herkenbaar is en de link legt naar je EP.

  2. Contentplan: Wat moeten we nu weer posten op social media? Door een duidelijke planning te maken van wat je wanneer post, kan je een perfecte opbouw naar je singles en EP in elkaar steken op social media. Bewaar beelden van de studio, repetities of gewoon leuke beelden die je graag wil delen in een apart mapje. Zo heb je een hele voorraad aan content waarmee je aan de slag kan als je de promo voor je EP moet opvoeren. Denk ook na wat je nog kan delen na de release! Zorg ervoor dat je single en EP blijft leven op social media.

  3. Videoclips & teasers: To videoclip or not to videoclip. Beslis voor welke singles je een videoclip wilt maken. Dit hoeft geen reusachtige productie te zijn. Denk eerder na over een fris concept dat je ook kan doortrekken op social media. Je hoeft ook niet voor elke single een clip te hebben. Je hebt wel voor elke single beeldmateriaal en teasers nodig die de song aankondigen en waarmee je fans warm kan maken. Meer weten? Lees het hier.

  4. EPK: In je EPK verzamel je alle belangrijke info over jouw project: je bio, persfoto’s, videoclips, persquotes... Zorg dat te allen tijde up to date is zodat journalisten en programmatoren meteen de juiste bio, de recente persfoto’s en nieuwste videoclips eerst te zien krijgen. Lees er alles over in dit artikel. Zorg er dan ook voor dat die EPK minstens een maand voor je eerste single klaar is.

  5. Pers en radio: Om de aandacht te grijpen van de pers en radio begin je best op tijd aan je campagne. Voor een single wil je misschien graag een video-première scoren in een blog of magazine. Die planning ligt vaak al lang op voorhand vast. Wil je dus graag je video in premiere lanceren? Begin dan zeker een maand op voorhand met het aanschrijven van magazines. Ook voor interview en reviews begin je best goed op tijd. Daarnaast lanceer je de dag van je release ook een persbericht naar je netwerk om de single aan te kondigen. Radiozenders beslissen wekelijks wie er de week nadien meegenomen wordt in de playlist. Zorg dus zeker dat jouw muziek optijd  de juiste mensen bereikt. Wil je meer weten over je muziek op de radio krijgen? Lees dan zeker dit artikel. Daarnaast kan je er ook voor kiezen om samen te werken met een promotor of pr-agent. Dat is iemand ide voor jou de relaties met pers en radio zal onderhouden en ervoor probeert te zorgen dat jouw muziek zoveel mogelijk aandacht krijgt. Lees hier alles over samenwerken met een promotor.  

Alles wat met je live-strategie te maken heeft

  1. Wanneer? Muzikanten willen het liefst zo veel mogelijk spelen, maar soms is het goed om je concerten wat op te sparen. Als je een EP uitbrengt, is het interessant om na de release meteen een tour te kunnen aankondigen die start bij je releaseconcert. Speel je die show in je thuisstad in een zaal die misschien net te klein is voor jouw fanbase zodat je die meteen uitverkoopt. Dat is altijd goeie reclame en zal programmatoren sneller overtuigen om jou te boeken.

  2. Begin op tijd: Het lijkt vanzelfsprekend, maar concertzalen, café’s en cultuurhuizen plannen hun programmatie lang op voorhand. Wil je dus graag een releaseconcert spelen in een club, een cc-tour opzetten of in het coolste café optreden. Zorg dan dat je op tijd begint te mailen en bellen. Ook voor het plannen van je tour begin je best 3-4 maand op voorhand. Hoe je programmators overtuigd, lees je hier. Je kan hiervoor natuurlijk ook samenwerken met een boeker, die zal dan samen met jou een live-strategie uitbouwen.

  3. Voorprogramma’s & try-outs: Natuurlijk moet je releaseconcert een absolute bom zijn, daarom kan het interessant zijn om naar aanloop van de release wel al een aantal try-outs te spelen. Plan die liefst zo ver mogelijk weg van je releaseconcert zodat je weer een ander publiek bereikt en waaraan je weer een aantal superfans overhoudt. Voorprogramma’s kunnen ook een manier zijn om bij je eerste singles toch al wat een live-verhaal uit te bouwen. Ga hier gericht op zoek in de concertagenda’s van de zalen of nog beter, overtuig een artiest rechtstreeks om jou te kiezen als voorprogramma.

  4. Buitenland: België is een klein land. Het is dus nooit te vroeg om na te denken over het buitenland. Als je al omkadering hebt, kan het interessant zijn om je aan te melden voor een aantal showcasefestivals. Probeer in eerste instantie mee te gaan op tour als voorprogramma met een andere artiest. Op die manier hoef je zelf nog geen hard tickets te verkopen en kan je volop je buitenlandse fanbase beginnen opbouwen. Het buitenland kan ook ideaal zijn om het moment dat je in België uitgespeeld bent met je EP. Zo blaas je opnieuw leven in je muziek en kan dat momentum rond je muziek weer een aantal weken rekken. Meer over spelen in het buitenland lees je hier.

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.