VI.BE

Electronic Press Kit

Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen? Al deze informatie en nog veel meer moet terug te vinden zijn in je Electronic Press Kit (EPK). Je EPK is dé ideale tool om pers, programmatoren en omkadering te overtuigen van jouw project.

20.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Waarom een perskit?

Stel: een organisator van een lokaal festival heeft interesse om je te boeken. Je wil er natuurlijk in de eerste plaats voor zorgen dat ze niet het hele wereldwijde web moet afschuimen om alle info te vinden die ze over jou wil. Daar heeft een organisator doorgaans geen tijd voor noch zin in, en dus verklein je je kansen op een speelplek aanzienlijk. Het komt erop aan om alle nuttige informatie op 1 plek online te bundelen, zodat een organisator makkelijk en snel vindt wat ze nodig heeft:  wie je bent, hoe je klinkt, waar je al speelt, hoe je eruit ziet, enzovoort.

Een EPK (Electronic Press Kit) is de ideale tool om jezelf kernachtig voor te stellen: het pakket bestaat onder andere uit een biografie, een recente speellijst en livefragmenten van je shows. Zeker in de beginfase is het aangeraden om aan te geven waar je als artiest momenteel staat. Bijvoorbeeld: net een EP opgenomen, je single wordt gedraaid de radio, je hebt als dj de affiche gedeeld met internationale namen X & Y, enzovoort. Zo bied je geïnteresseerde boekers, labels, managements en anders professionals onmiddellijk alle relevante informatie aan.

Wat zit er in een goeie EPK?

Denk goed na over de informatie waarmee je naar buiten wil komen. Sommige dingen zijn relevant, andere minder, en nog andere wil je misschien het liefst zo diep mogelijk begraven. In elk geval moet je ervoor zorgen dat je het geïnteresseerden zo makkelijk mogelijk maakt: een organisator wil een korte bio en een goeie foto die hij zo kan kopiëren op zijn site, een boeker/manager wil het traject kunnen zien dat je afgelegd hebt, … En allemaal willen ze je beste muziek en (live) beeldmateriaal met 1 klik kunnen beluisteren of bekijken. 

Hoe bouw je een EPK?

Los van de inhoud moet je EPK er op het eerste zicht zo aantrekkelijk mogelijk uit zien. Of je nu een pdf opmaakt die je rondstuurt, of een online verzamelplek voor al je info creëert: zorg ervoor dat die er goed uit ziet. Steek voldoende tijd en energie in lay-out en creatieve aspecten, want een EPK die er ontzettend saai uit ziet, nodigt niet uit om te lezen/bekijken. Als je daar zelf geen krak in bent, pols dan eens binnen je familie- of vriendenkring. We leven in een visueel tijdperk en je wil niet dat iemand een verkeerde indruk krijgt op basis van een slecht vormgegeven EPK. 

Je hoeft absoluut geen webnerd te zijn om een degelijke online EPK op te maken. Meer zelfs, als je weinig kennis van webdesign hebt en op zoek bent naar manieren om gratis (of op z’n minst goedkoop) een degelijke EPK online te zwieren, dan kan je gebruik maken van één van deze online platformen: Reverbnation, Bandzoogle, Sonicbids

Ken je wel iets van webdesign of ken je iemand die daar goed in is? Dan kan je er natuurlijk voor kiezen om een EPK als pagina op je website te bouwen, met alle relevante info. Het grote voordeel is dat je zowel qua inhoud als qua lay-out de volledige controle hebt.

Welke beslissing je ook maakt, we kunnen niet genoeg beklemtonen dat een EPK actueel moet zijn. Dat is dan ook het grootste nadeel als je je EPK bouwt en in je website integreert: actuele informatie correct bijhouden van een goed draaiende artiest, kan best tijdsintensief worden. Dan is een van bovenstaande platforms met automatische synchronisatie natuurlijk handiger.

Als de lay-out in orde is en alle info up to date is, kan je misschien eens nadenken over het creatieve aspect. Niets houdt je tegen om al het bovenstaande aan je laars te lappen en zelf met een nieuw format op de proppen te komen. Als je daarmee opvalt in het overaanbod, kan je er alleen maar bij winnen. 

Deze onderdelen zijn cruciaal in een goeie EPK:

  • Naam (zowel je band- of dj-naam als je echte naam vermelden)
  • Baseline (1 zin waarmee je je genre, stijl, … zo kernachtig en catchy mogelijk omschrijft)
  • Contactinfo (telefoonnummer, mailadressen van jezelf/boeker/manager/…, postadres)
  • Biografie (kort, to the point, relevant en goed geschreven, dus zonder taalfouten!)
  • Foto’s (best in hoge resolutie en zowel horizontaal als verticaal formaat)
  • Persartikels en blog reviews (zowel lokale, regionale als (inter)nationale vermeldingen)
  • Laatste nieuws
  • Concertkalender (verleden, heden en toekomst)
  • Rechtstreekse links naar je muziek en (live) videomateriaal
  • Product info (je profiel op Spotify of Apple Music, cd’s, downloads, dvd’s, enz.)
  • Links naar al je online kanalen (website, Bandcamp, Soundcloud, Facebook, Twitter, YouTube, VI.BE platform, enz.)

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.