VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Facebook

Met meer dan twee miljard gebruikers wereldwijd blijft Facebook het grootste sociale media platform. Als je weet dat ook de meerderheid van de Belgen een account heeft (zo’n 6,5 miljoen), dan heb je eigenlijk geen excuus om niet op Facebook aanwezig te zijn.
 

Laatst bewerkt op 02.05.23

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Eerst en vooral, is het nog steeds de moeite om als artiest of band een Facebookprofiel op te starten? Wij zeggen, ja! Het platform biedt namelijk nog steeds enkele specifieke voordelen. Zo is Facebook sinds jaar en dag het go to platform om evenementen aan te maken, te delen en belangrijke informatie mee te delen. Ook is het voor een segment van onze bevolking nog steeds het go to platform om als fan alles rond je favoriete artiesten te weten te komen. Als je als artiest je merk wilt opbouwen, maak je dus best nog steeds een Facebookpagina waar mensen jou kunnen vinden. 

Als je al een pagina hebt aangemaakt dan zal je misschien wel gemerkt hebben dat het niet gemakkelijk is om aan bereik te komen op Facebook. Dit komt doordat Zuckerberg & co constant aan hun News Feed Algorithm blijven sleutelen. Wil je tegenwoordig nog op de newsfeed terechtkomen, dan zal je interactie tussen Facebook-gebruikers moeten uitlokken. Sociaal engagement is de nieuwe parameter voor een succesvolle post. Hoe meer likes, shares, comments of tags jouw bericht oplevert, hoe meer mensen het te zien zullen krijgen. Om dit te bereiken, geven we enkele tips: 

  1. Post interessante en gevarieerde content. Updates die een mix van tekst, afbeelding en video bevatten, worden volgens diverse onderzoeken het meest gewaardeerd. Je ranking in het algoritme stijgt verder als je verschillende soorten content varieert. Probeer een soort van schema op te stellen en zorg voor voldoende afwisseling. Vergeet daarbij niet om interactie uit te lokken.
  2. Creëer een sterk visueel merk. Zorg ervoor dat je alleen foto's van topkwaliteit gebruikt die jouw band/muziek accuraat en consistent weergeven. Facebook is gefocust op beeld, dus ook je posts bevatten beter vaak beeldmateriaal.
  3. Post originele content. Rechtstreekse uploads op Facebook scoren veel beter dan shared content. Zeker voor video’s is het belangrijk om ze rechtstreeks naar Facebook te uploaden en geen links van YouTube te delen. Google en Facebook zijn namelijk niet de beste vrienden en willen je zo lang mogelijk op hun website houden. Links naar YouTube worden bijgevolg gedegradeerd op de news feed.
  4. Meten = weten. Leer je doelpubliek goed kennen! Wanneer zitten je fans op Facebook? Welke content spreekt hen het meest aan? Experimenteer met verschillende soorten content en hou in de gaten wat het meeste engagement oplevert. Om te zien welke updates het beste werken, moet je regelmatig de statistieken van je pagina controleren. Facebook Insights biedt je gratis een uitgebreid overzicht van de gebruikers en de interacties die plaatsvinden op je fanpagina. De statistieken vind je helemaal bovenaan je pagina, in het Administratiepanel, boven je omslagfoto.
  5. Mini-blog of community. Je hoeft niet voortdurend over jezelf of je muziek te posten. Probeer op je eigen manier toegevoegde waarde te leveren aan fans door hen te laten zien wat jou bezighoudt. Communiceer bovendien met je fans: vraag hun mening over je artwork, deel interessante nieuwtjes of muzikale ontdekkingen. Zo creëer je een online plekje waar jouw fans zich goed voelen en ook graag naar terugkeren.
  6. Spontane posts. Probeer het (automatisch) posten op vaste tijdstippen te vermijden. Je mag zeker vooraf een communicatieplan opstellen voor sociale media en rekening houden met de piekmomenten, maar je zorgt er het best voor dat het niet begint te lijken op een geautomatiseerde pagina. Facebook geeft namelijk de voorkeur aan spontane posts die iets teweegbrengen bij de mensen en reactie uitlokken. Probeer dus een goede balans te vinden tussen strategie en spontaniteit.
  7. Pas op met links. Het droogweg plaatsen van links zal amper reactie uitlokken, waardoor je post zal worden weggecijferd door het algoritme van Facebook. Zet daarom zeker een (korte) beschrijving bij alles wat je deelt en maak er een verhaaltje rond. Zo zal je interactie stimuleren omdat je dan eerder overkomt als persoon of groep en minder als een pagina die promotie voert. Vermijd ook dat je voortdurend de verkoper speelt: “koop onze plaat!”, “bestel je tickets!” … Dit komt gewoon niet goed over en kan er zelfs toe leiden dat je een deel van je aanhang verliest op Facebook. Niemand houdt van spammers.
  8. Go live! Livevideo’s zijn misschien niet voor iedereen weggelegd, maar leiden tot zes keer meer engagement bij de gemiddelde Facebook-gebruiker dan gewone video’s. Zeker het proberen waard dus. Voor, tijdens of na een show bijvoorbeeld. Je hebt het waarschijnlijk zelf al meegemaakt dat je op je newsfeed een bericht ziet verschijnen omdat “een vriend heeft gereageerd op” de post van een pagina die je zelf niet volgt. Bij livevideo’s gebeurt dit sneller omdat deze video’s mensen op een meer directe manier bereiken en reacties uitlokken.
  9. Vermijd ‘engagement bait’. Het is een gekend en irritant fenomeen op de newsfeed: het ronselen van likes, comments, shares of stemmen voor allerlei wedstrijden. De mensen achter Facebook weten intussen ook dat de gebruikers hier niet voor staan te springen. Daarom hebben ze een speciaal team aan het werk gezet om dergelijke ‘bait posts’ op te sporen en te weren in het algoritme. Berichten zoals “Like & share to win” of “Tag friends to win” zal je dus minder te zien krijgen.
  10. Betalend promoten? Door de veelheid aan posts en aanpassingen in het algoritme is de kans reëel dat 90% van de Facebook-fans jouw bericht niet zullen zien. Voor redelijk lage budgetten kan je doelgericht Facebook posts gaan ‘boosten’. Kies hierbij wel posts die er écht toe doen (nieuwe release/videoclip). Het is namelijk zo dat je algemeen organisch bereik daalt vanaf het moment dat je begint met het promoten van posts tegen betaling.

    Facebook neemt ook Instagram mee in de promotie: als je een advertentie maakt voor Facebook, kan je die meteen ook als sponsored post op Instagram laten verschijnen. Sowieso een grote meerwaarde. Je kan nog een stap verder gaan door een Facebook-advertentie te maken, bijvoorbeeld voor een speciale show, de lancering van een nieuwe plaat …

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.