Adverteren op Facebook & Instagram
Haal die harde cash maar boven. De beste manier om je bereik op sociale media te laten groeien is door te adverteren, maar dan wel op de juiste manier.
Door gerichte advertenties de wereld in te sturen, kan je bereik op Facebook en Instagram enorm groeien. Doe dit echter wel met de nodige aandacht, want er zijn een heleboel valkuilen waar je voor moet oppassen. Deze tips helpen je alvast goed op weg.
- Bepaal je doel: adverteren is geen doel op zich natuurlijk. Waarom wil je een advertentie opzetten? Wat is jouw doel? Formuleer een specifiek en meetbaar doel. Facebook heeft een lijst met doelstellingen die je kan gebruiken bij het opzetten van je advertentie, gaande van merkbekendheid tot videoweergaven tot chatberichten genereren … De algemene regel is: hoe concreter je doel, hoe efficiënter je advertentie zal zijn.
- Bepaal je budget: je kan kiezen voor een dagbudget of een ‘levenslang’ budget. Levenslang wil zeggen dat je budget van dag tot dag kan verschillen, maar dat het totale budget niet zal overschreden worden in de levensspanne van je advertentie. Je kan ook een kostenlimiet opstellen voor jouw doelstelling. Stel dat je meer pagina likes wil genereren op Facebook of meer volgers krijgen op Instagram, dan kan je bv. instellen dat je met een budget van 20 euro maximum 40 cent wil uitgeven per like/volger.
- Identificeer je target audience: de eerste keren dat je adverteert op Facebook en Instagram zal je nog wat moeten uitzoeken wat voor jou de perfecte doelgroep is. In Advertentiebeheer op Facebook kan je in real time opvolgen hoe je geschatte bereik verandert wanneer je aanpassingen maakt aan je doelgroep. Daarnaast laat Facebook het ook toe om een A-B advertentie op te zetten. Op deze manier kan je verschillende variabelen testen. Dat is ideaal om te ontdekken welke doelgroep het beste werkt voor jouw advertentie. Alle kerndoelgroepen vind je hier terug. Kijk zeker ook eens naar je Spotify of Apple Music statistieken bij het opmaken van een doelgroep voor je advertentie.
- Maak het authentiek: het is niet omdat je een advertentie maakt dat je plots in vage, gladde marketingtermen moet spreken. Blijf vooral trouw aan jezelf! Op Instagram voeg je best niet teveel tekst toe. Zorg er steeds voor dat de advertentie past binnen je stijl en imago en goed aansluit bij de rest van je profiel.
- Gebruik een video of afbeelding van hoge kwaliteit: Facebook en Instagram staat vol foto’s en video’s. Zorg ervoor dat mensen de tijd nemen om even te stoppen met scrollen bij jouw post. Gebruik daarom foto’s en video van hoge kwaliteit. Zorg ervoor dat mensen graag de tijd nemen om naar jouw post of profiel te kijken. Ga gerust zelf op onderzoek: voor welke beelden stop jij met scrollen op sociale media? Deze oefening zal je al goed op weg zetten!
- Creëer je advertentie: met een advertentie kan je een pagina, een foto, een evenement, een video… boosten. Wanneer je een advertentie creëert zal je in Advertentiebeheer op Facebook door alle nodige stappen gaan. De vuistregel is dat je het best posts adverteert die het organisch al goed doen, dat wil zeggen posts die op je pagina/profiel al net wat likes hebben. Let wel op, zorg ervoor dat je steeds adverteert via Advertentiebeheer! Wanneer je bij je post op ‘boosten’ klikt, zijn de opties heel beperkt. Dat zorgt er vaak voor dat je bericht niet bij de juiste doelgroep terecht komt.
- Meet hoe je advertentie het er vanaf brengt: nee hoor, je werk is niet afgelopen als je advertentie online staat! Volg je advertentie goed op en stuur bij waar nodig om het beste resultaat te behalen uit je posts.
Stel jezelf ook de vraag of adverteren op sociale media iets voor jou is. Hou steeds in het achterhoofd welk verhaal je wil vertellen als artiest. Past adverteren wel bij het imago van jouw muziek?