VI.BE

Stijl & Imago

"you only get one chance to make a first impression". Vaak zullen mensen op basis van een foto, een video, een verhaal beslissen om wel of niet naar jouw muziek te luisteren. Denk dus goed na over je stijl en imago. Hier vind je alvast een aantal interessante tips. 

20.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Als het om stijl en imago gaat, vertrek je best vanuit je muziek. Een metalgroep heeft meestal een ‘agressiever’ of ‘zwarter’ imago en bijhorende stijl dan een singer-songwriter. Een stijl zorgt voor herkenbaarheid bij het publiek, een mens denkt nu eenmaal graag in hokjes. Maar niets houdt je tegen om daar tegenin te gaan. ‘Zig when others zag.’ Er mag heus wel unieks aan je zijn: een opvallende frontvrouw, een obscure sfeer op het podium, spitsvondige woordkeuze ,... Hierdoor kan je positionering scherpstellen.

Huisstijl

Als het om imago en stijl gaat vertrek je best vanuit jezelf en je muziek, en wees hierin consequent. Stel jezelf de vragen: Waar staat mijn muziek voor? Waar staan wij als band voor? Wat willen we uitdragen naar het grote publiek? De antwoorden op deze vragen komen terecht in je huisstijl, die bestaat uit onder andere het kleurenpalet, de typografie, de fotografiestijl, jouw logo en zelfs je naam. Al deze dingen zorgen ervoor dat je herkenbaar bent bij je publiek. 

Deze huisstijl gebruik je consequent in persfoto’s, videoclips, affiches, backdrop, kleren, website … Een logo kan daarbij heel belangrijk zijn, aangezien dat op je profielpagina’s, je Spotifyaccount, je website, tot zelfs affiches terugkomt. Binnen je algemene stijl kan je bv. ook per album op zoek gaan naar een andere invalshoek, zodat je publiek ziet dat er iets nieuws staat te gebeuren. Wees hierbij niet te beroerd om eens een beroep te doen op een professional of zijn/haar materiaal. Met Photoshop kan je meer dan met Paint of met een professionele camera meer dan met een iPhone.

Imago

Je imago gaat dan weer om meer dan stijl alleen. Met je imago bepaal je hoe je op je (potentiële) fans overkomt. Je kan ook je onderscheiden door dingen die niet onmiddellijk aan muziek gerelateerd zijn: ben je sociaal geëngageerd of ben je sterk met mode of technologie bezig? Ga op zoek naar je sterke punten en breng deze naar voren. Als je weet waar je voorstaat en wat jou onderscheidt van dertien in een dozijn, dan weet je eigenlijk ook goed wat je wilt vertellen. Het verhaal dat je vertelt moet passen bij jouw profiel. Je moet dus niet plots iets anders doen dan waar jij voor staat, daar prikken mensen snel doorheen. Ook hierbij is de slagzin: doe enkel zaken waar je je goed bij voelt. Al is dat niet altijd gemakkelijk.

Een muzikant wil niets liever dan dat haar/zijn muziek bij het brede publiek gekend is, maar om je muziek bij het brede publiek te krijgen kan het zijn dat je hiervoor juist toegevingen moet doen. Alles begint hierbij met een goede voorbereiding. Vraag voor je op iets toezegt altijd wat voor vragen je kan verwachten, of je het kan nalezen en welk publiek ze voor ogen hebben. Besef ook telkens dat wat je zegt niet enkel voor de interviewer is, maar voor een groot publiek. Dat geldt trouwens ook voor je posts op sociale media. Je kan dus soms maar beter 2 keer nadenken voor je 140 karakters uit je toetsenbord knalt en op ‘Tweet’ klikt.

Conclusie? Ga steeds van jezelf en je gevoel uit, maar wees er wel bewust mee bezig. Een imago opbouwen kost zeer veel tijd en energie, maar een zorgvuldig opgebouwd imago kan je ook in één klap weer helemaal kwijtspelen.

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.