VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Petra Beeckx

Advies

Content voor artiesten

Tegenwoordig wordt er steeds vaker verwacht dat artiesten niet enkel muziekmakers zijn, maar ook content creators. Omdat dit voor velen een uitdaging kan zijn, helpen we je graag op weg.

Petra Beeckx

Laatst bewerkt op 07.11.24

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

‘Content is king’

Het begrip ‘content’ verwijst naar elke vorm van informatie of media die door gebruikers wordt gedeeld en is bedoeld om een publiek te betrekken, te informeren of te vermaken. Het gaat niet alleen over afbeeldingen of video’s, maar ook over tekst, verhalen en reviews. 

Content vormt niet alleen de kern van je social media strategie, je gebruikt het ook op je eigen website, in je nieuwsbrief… Door enerzijds te weten welke soorten content je kan verspreiden en anderzijds te weten welke inhoud het best werkt op elk platform, kan je content strategisch gaan gebruiken.

Natuurlijk moet je eerst veel content verzamelen vooraleer je kan denken aan een strategie. Laat dit een natuurlijke reflex zijn wanneer je muziek maakt, maar even goed in je dagelijkse leven als je linken ziet met je muziek. Door content vooraf bijeen te sprokkelen, zorg je ervoor dat je altijd iets hebt om te delen, ook wanneer je even geen inspiratie hebt! Als je een bibliotheek van content klaar hebt liggen in gestructureerde mapjes, kan je in de releasefases snel reageren en veel posten zonder dat je in tijdnood komt. Zorg er dus zeker voor dat je het maken en verzamelen van content op tijd in je releaseplanning zet!

Afbeeldingen

Statische afbeeldingen geven je fans in een oogwenk een indruk van je visuele identiteit. 

Van alle soorten content zijn afbeeldingen misschien wel de meest gebruikte vorm. Omdat smartphones uitgerust zijn met high-definition camera's en er veel gratis bewerkingstools zijn, kan iedereen kwaliteitsvol beeldmateriaal verzamelen en bewerken. Instagram begon als een platform voor het delen van afbeeldingen en hoewel het steeds meer content types ondersteunt, bestaat de inhoud nog steeds voor 87% uit afbeeldingen.

Er bestaan heel wat verschillende soorten beeldmateriaal dat je kan verspreiden op je social media. Denk maar aan:

  • Persfotos zijn professionele foto's die laten zien wie jij bent als artiest. Deze kun je ook naar boekers en zalen sturen, want ze zijn perfect voor aankondigingen, promo en eventbanners.
  • Met persoonlijke foto’s geef je een unieke inkijk in jouw leven als artiest. Denk maar aan behind-the-scenes beelden in de studio of in de backstage bij shows. 
  • Screenshots zijn handig om informatie over te brengen. Heb je een nieuwe website? Deel de nieuwe look op social media via een screenshot. Staat je song in De Afrekening, deel de lijst en spoor je volgers aan om je hogerop te stemmen.
  • Heb je een leuke recensie gekregen? Deel dan wat quotes uit het artikel. Zo houd je het kort en kan je de post aanpassen met je eigen lettertype en kleuren.
  • Artworks zoals je albumhoes of single covers zijn de ideale visual om nieuwe releases aan te kondigen. 

Video

In het digitale tijdperk van 2024 is videocontent een onmiskenbaar krachtig onderdeel van je communicatieplan. Video stelt je namelijk niet enkel in staat om je muziek visueel tot leven te brengen, het is ook een manier om op een meer persoonlijke en laagdrempelige manier contact te maken met je publiek dan met andere soorten content zoals artikelen, blogposts of tourbanners. Social media platforms zoals TikTok en YouTube zijn ontworpen voor videoweergave, dus is het verstandig om hierop in te haken. 

Als je het goed aanpakt, kan het gebruik van videocontent een enorm effectieve manier zijn om fans te bereiken. Zo presteren video's vaak beter in het uitlokken van reacties en shares vanwege hun dynamische aard. Content met veel interactie doet het dan weer erg goed op social media. Volgens een onderzoek van Socialbakers ontvangen video's op Facebook gemiddeld 135% meer organisch bereik dan foto's.

Foto's domineren nog steeds op platforms als Facebook en Instagram, maar videocontent doet aan een serieuze inhaalbeweging. Korte video's kennen een razendsnelle opkomst, met TikTok als koploper in dit genre. TikTok heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers, wat de immense populariteit van het platform en de wereldwijde honger naar hapklare videocontent benadrukt.

We lijsten hier een aantal soorten videocontent voor je op:

  • Videoclips brengen een nummer visueel tot leven en volgen vaak het verhaal van de song. Ze zijn een verlengde van de visuele identiteit van een artiest.
  • Animaties en lyric video’s zijn vaak meer laagdrempelige alternatieven voor traditionele videoclips waarin songteksten op een creatieve manier worden weergegeven.
  • Teaser video's bevatten vaak een fragment van je videoclip of andere videocontent zonder al te veel prijs te geven. Ze prikkelen de interesse van je fans en bouwen spanning op voor een release. 
  • Livestreams zijn real-time uitzendingen van video via het internet. De inhoud van de streams kan variëren van concerten tot professionele live sessies of persoonlijke Q&A’s waarbij kijkers vaak live kunnen meepraten en reacties kunnen achterlaten.
  • Een vlog is een persoonlijk videodagboek waarin je je dagelijkse leven, gedachten of avonturen kan delen. Door de informele stijl is het een populair format om verhalen en ervaringen te delen.
  • Livesessies geven niet enkel fans maar ook promotoren een voorproefje van hoe je live klinkt. Het is ook een ideale manier om je songs eens in een ander jasje te steken, zoals een stripped down versie of met een uitgebreide band of orkest.
  • Behind-the-scenes video's geven een kijkje achter de schermen zoals bijvoorbeeld creatieproces met opname- of repetitietijd.
  • Promotievideo's zijn vaak korte clips die nieuwe singles, albums of evenementen aankondigen en fans enthousiasmeren. Ze worden vaak gebruikt voor advertenties.
  • Recap video's en aftermovies zijn perfect om de hoogtepunten en de sfeer van een evenement, zoals een releaseshow of tour, vast te leggen.
  • Inhaken op challenges en viral trends kan je online zichtbaarheid enorm vergroten. Maar denk eraan dat je trouw moet blijven aan je eigen stijl & imago!

Tekst-gebaseerd

Geschreven content heeft dezelfde aandacht en consistentie nodig als andere content formats. Door een onderscheidende tone of voice te gebruiken, kun je ook jezelf ook onderscheiden met je geschreven content.

X is nog steeds het meest populaire platform voor op tekst gebaseerde posts. Het is ideaal om informatie, ideeën en nieuws te delen. Ook de tekst-app van Instagram, ‘Threads’, wordt steeds populairder.

Je hebt je content verzameld, wat nu? 

Dankzij al deze verschillende soorten content zijn er meerdere manieren om je publiek te bereiken. En hoewel best practices en trends een goed startpunt zijn, zijn jij en je publiek uniek. Kijk daarom goed rond en ga op onderzoek uit om te ontdekken wie je fans zijn en waar ze zoal hangen op het internet. 

Bepaal het doel van de content. Is je inhoud eerder informatief zoals bij een release of nieuwe tourdata? Dan kies je misschien best voor een duidelijke afbeelding met een beknopte caption op Facebook of Instagram. Wil je je fans op een eerder persoonlijke of grappige wijze aanspreken? Experimenteer dan zeker eens met korte video’s op TikTok of Instagram. 

Zorg ervoor dat je content je offline identiteit ook online weerspiegelt en je jouw unieke stijl en persoonlijkheid op een herkenbare manier toont aan de (online) wereld. Denk eraan dat elke vorm van content een onderdeel is van je artist branding, kies daarom voor formats die bij jou en je doelgroep passen.  

Gebruik beeld- en geluidsmateriaal van hoge kwaliteit. Niemand houdt van gepixelde beelden en onverstaanbare audio. Gelukkig worden de camera’s van smartphones elke dag beter en heb je dus geen dure reflexcamera meer nodig.

Stem je content tot slot af op je release- en communicatieplanning. Denk eens na over de volgorde waarin je je content wil delen. Wanneer het gaat om een nieuwe release, is het interessant om je content enerzijds volgens enkele kapstokken in te delen, denk maar aan een teaser, een aankondiging, de release zelf en een terugblik achteraf. Anderzijds sta je best ook even stil bij de tijdstippen waarop je zal posten. Zo is vrijdag een populaire dag om te releasen omdat de charts tellen vanaf vrijdag tot donderdag. Wil je liever niet verdrinken in het overaanbod op vrijdag en maken de charts niet veel uit? Dan is een andere weekdag ideaal! 

Check hier een voorbeeld van een beknopte contentplanning voor een single release:

© Maxim Meyer-Horn (Five Oh)

© Maxim Meyer-Horn (Five Oh)

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.