VI.BE

Instagram

Voor muzikanten is Instagram een onmisbare tool om te communiceren met fans. We geven je 10 tips om ervoor te zorgen dat je jouw Instagram-profiel naar een hoger niveau kan tillen.

21.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Als artiest breng je naast een muzikaal verhaal ook een visueel verhaal dat context biedt aan je muziek, maar ook meerwaarde creëert binnen jouw universum als muzikant. Instagram is dé ideale tool om dit visueel verhaal te belichten. Geen technische voorkennis vereist, met een smartphone en onderstaande tips in je hand kan je immers al een meer dan degelijk Instagramprofiel en -strategie uitbouwen.

  1. Stijl: Ga op zoek naar de eigen esthetiek of stijl van je profiel. Ga op zoek naar een manier om jouw berichten te laten opvallen in de massa. Wanneer je elke keer een andere filter gebruikt, zal je profiel er gewoon minder clean uitzien. Sommigen kiezen ervoor om posts op te sparen en dan per drie te posten. 

  2. Kwaliteit: Gebruik goeie foto’s. Instagram is gemaakt voor selfies en foto’s vanop je smartphone, maar als je eruit wil springen en de aandacht wil trekken, zorg dan voor degelijke foto’s. Gebruik de camera-app van je gsm, of beter nog: beelden die gemaakt werden met een professionele camera. Wanneer je foto’s maakt vanuit Instagram zelf, is de kwaliteit sowieso minder. Hetzelfde geldt voor het bewerken van de foto’s. Er bestaan veel betere (gratis) apps met talloze opties om de foto of video beter tot zijn recht te laten komen: VSCO, Lightroom, Snapseed, …

  3. Inhoud: Naast de look van jouw profiel is de inhoud van je posts natuurlijk héél belangrijk. Ga op zoek naar het verhaal dat je wil vertellen, visuele storytelling is key. Post vooral dingen waar je jezelf goed bij voelt. De opties zijn eindeloos: repetities, teasers van nieuwe releases of videoclips, aankondigingen van nieuwe tourdata, persvermeldingen, dankwoorden, livebeelden (achter de schermen), fan footage, nieuw artwork, steun aan bevriende bands, muzikale ontdekkingen …

  4. Promo: Instagram is de ideale promotietool, maar wees hier toch maar voorzichtig mee. Er is niets zo saai als een artiest die enkel promotie maakt voor concerten of een nieuwe single. Doe je best om dit persoonlijk te maken. Post stories van je repetities, de backstage … Geef je fans het gevoel dat ze deel zijn van jouw avontuur. Dat wil niet zeggen dat je geen promotie mag maken voor jouw nieuwe release of voor die ontzettend coole show die eraan komt, zorg er gewoon voor dat je feed niet op de gemiddelde reclamebrochure begint te lijken.  

  5. Frequentie: om iets te kunnen posten heb je ook effectief materiaal nodig dat het delen waard is. Daarom is het belangrijk om genoeg content te verzamelen telkens je concrete stappen zet met je muzikaal project. Op die manier kan je je volgers regelmatig op de hoogte houden en hen eraan herinneren dat je niet stil zit. Let er wel op dat je ook niet zodanig veel post dat mensen je ontvolgen. Je hebt natuurlijk drukke en minder drukke periodes, maar probeer toch een consistentie te vinden in je posts. 

  6. Bedrijfsprofiel: Heb je al een persoonlijke account, dan maak je als artiest best ook een bedrijfsprofiel aan. Hiermee krijg je toegang tot statistieken, advertenties ... Je kan een bestaand profiel ook gewoon omzetten naar een bedrijfsprofiel. Er zijn voorbeelden van dj’s en bands die hun persoonlijk en professioneel verhaal integreren in één bedrijfsprofiel. Daarnaast heb je de Verified Badge, een bijzonder gegeerd blauw bolletje in de wondere wereld van het internet. Zo’n badge biedt je nog enkele extra opties en oogt professioneler, maar is allesbehalve simpel te verkrijgen.Je dient hiervoor een aanvraag in via je instellingen. Een aantal weken later zal Instagram je laten weten of je al dan niet in aanmerking komt voor die badge. 

  7. Caption: Niet alleen de beelden die je post, maar ook de caption moet in het oog springen. Schrijf je er een origineel of grappig tekstje bij, dan gaan mensen sneller geneigd zijn om even bij jouw bericht stil te staan en ‘meer te lezen’. Wanneer je meerdere foto’s tegelijk post, kan je hen er bijvoorbeeld van proberen te overtuigen om naar rechts te swipen. Speel je op een coole locatie (in het buitenland)? Vergeet dan zeker niet de locatie toe te voegen (geotag).

  8. Hashtags: kunnen mensen naar je foto’s en video’s leiden, wat extra engagement en/of nieuwe fans kan opleveren. Toch is het beter om hier niet te kwistig mee te zijn want een overvloed aan hashtags oogt nogal onprofessioneel. Laat te algemene zaken zoals #music #band #newmusic #singersongwriter #video dus achterwege. Vijf à tien specifieke en relevante hashtags is volgens recent onderzoek de norm. Je kan ook zelf de hashtags volgen zodat je ziet wanneer iemand jouw artiestennaam vermeldt.

  9. Content: Instagram draait om beelden, daarom is het belangrijk om dit uit te spelen. Experimenteer in je stories en posts met foto en video. Je kan bijvoorbeeld meerdere foto’s posten als je een verslag wil uitbrengen van een show, of een video als teaser van een clip. Zorg er vooral voor dat het persoonlijk genoeg aanvoelt! Instagram heeft verschillende mogelijkheden om content op te plaatsen, Instagram Stories, Instagram feed, Instagram TV (IGTV), livevideos... Denk goed na welke content je op welke manier wil verspreiden. Probeer daar ook een duidelijke lijn in te brengen. Bijvoorbeeld: snelle beelden van de repetitie kunnen in een story, de mooie foto’s van een fotograaf zet je op de feed, het arriveren in de backstage doe je live samen met jouw fans en de videoclip van je nieuwste single verspreid je via IGTV...

  10. Interactie: Interageer met je publiek. Reageer op comments van je fans en like foto’s van fans die naar je concerten komen. Telkens als je ziet dat fans iets plaatsen en jou taggen, kan je hen bedanken met een like of reactie. Wanneer je getagd wordt in andermans verhaal, kan je dit bericht ook nog eens delen in je eigen verhaal. Niets zo leuk als een artiest waar je fan van bent die je bestaan op een of andere manier erkent!

  

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.