VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Instagram

Voor muzikanten is Instagram een onmisbare tool om te communiceren met fans. We geven je alles mee om ervoor te zorgen dat je jouw Instagram-profiel naar een hoger niveau kan tillen.

Laatst bewerkt op 23.06.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Als artiest breng je niet enkel een muzikaal, maar ook een visueel verhaal. Enerzijds biedt het visuele aspect context aan je muziek, anderzijds is het ook een meerwaarde voor jouw muzikale verhaal. Instagram is dé ideale tool hiervoor. Geen technische voorkennis vereist, met een smartphone en onderstaande info kan je al een meer dan degelijk Instagram-profiel en een bijhorende strategie uitbouwen.

Instagram, what’s in a name?

Voor artiesten van elk niveau is Instagram een uitstekend platform om alles rond hun muziek te delen. Hoewel TikTok in opkomst is, blijft Instagram onverminderd populair en behoort het nog steeds tot een van de meest gebruikte sociale mediakanalen ter wereld.

Wanneer je Instagram inzet om je bereik te vergroten of je community aan te spreken, is het van belang om het algoritme te begrijpen. Als je je app opent, bepaalt het platform meteen welke content relevant is voor jou als gebruiker.

Belangrijk om op te merken is dat er in de loop der jaren een verschuiving plaatsvond: vroeger focuste Instagram op wie je wél volgde, terwijl het nu eerder focust op wat je nog niét volgt, maar wel interessant voor je kan zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat slechts gemiddeld 10% van je volgers je nieuwste posts te zien krijgt. Om toch wat bereik te hebben op het platform, hou je best met enkele dingen rekening.

Stap 1 - De basics rond jouw profiel

Een van de belangrijkste stappen als je Instagram gebruikt, is het creëren en invullen van een volledig profiel. Het is belangrijk om een ​​profiel te hebben dat duidelijk en aantrekkelijk is voor bezoekers. Het is dé manier om mensen te tonen wat voor soort muziek je maakt, wie je bent en waar ze meer van je werk kunnen vinden.

Denk goed na over een gebruikersnaam die gemakkelijk te onthouden is en bovendien relevant voor je muziek is. Natuurlijk is het best om je artiestennaam of iets dat daar dichtbij ligt te gebruiken, zodat het voor mensen gemakkelijk is om je te vinden en te onthouden. Probeer verwarring te vermijden: een ‘E’ vervangen door een ‘3’ is hip, maar maakt je erg moeilijk vindbaar.

Nadat je een gebruikersnaam hebt gekozen, is het tijd om je profielfoto te uploaden. Denk ook hier aan herkenbaarheid: een logo of een foto van jezelf terwijl je muziek maakt, zijn bijvoorbeeld goede keuzes.

De volgende stap is een biografie of bio schrijven die kort de essentie van jou en je muziek vastlegt. Je kan hier een aantal verschillende dingen opnemen, zoals je artiestennaam, je genre, je belangrijkste prestaties en je contactgegevens. Houd er rekening mee dat je biografie beperkt is tot 150 tekens. Zorg er dus  voor dat je de belangrijkste informatie opneemt én dat het pakkend genoeg is om de aandacht van potentiële fans te trekken.

Daarnaast is het belangrijk om een link naar je website of streamingplatforms in je profiel op te nemen, zodat bezoekers meer van je werk kunnen vinden en luisteren. Bekijk gerust eens Linktree, oftewel de ideale manier om al jouw links te groeperen op 1 pagina.

Een handige feature om te gebruiken zijn de hoogtepunten (story highlights). Hiermee kun je belangrijke momenten, prestaties of achtergrondinformatie van je muziek delen die niet in je reguliere feed passen. Je uploadt ze eerst als story, die normaal maar 24u te bekijken is. Plaats je ze in je highlights, dan blijven ze daar permanent te zien. Zorg ervoor dat je highlights relevant zijn voor je muziek en dat ze duidelijk zijn georganiseerd, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren.

In het algemeen moet je bij het invullen van je profiel op Instagram als muzikant zoveel mogelijk informatie geven die fans nodig hebben om je muziek te vinden en te waarderen. Het is belangrijk om een profiel te creëren dat zowel professioneel als persoonlijk aanvoelt en dat de bezoekers in staat stelt om een ​​verbinding met jou en je muziek te maken.

Stap 2 - Kwalitatieve content maken

Instagram is een visueel platform, het is belangrijk om aandacht te besteden aan de kwaliteit van je content. Hier zijn enkele tips om ervoor te zorgen dat je content eruit springt:

  1. Wees consistent in je stijl en esthetiek. Kies een bepaalde visuele stijl die past bij je muziek en blijf hieraan trouw. Dit zorgt voor herkenbaarheid bij je volgers en maakt je profiel aantrekkelijk voor nieuwe bezoekers.
  2. Maak gebruik van Instagram Stories. Instagram Stories zijn een geweldige manier om de betrokkenheid van je volgers te vergroten. Je kan ze gebruiken om bijvoorbeeld sneak peaks van nieuwe nummers te delen, achter de schermen beelden te tonen of om shows te promoten.
  3. Gebruik hashtags om je bereik te vergroten. Hashtags helpen bij het categoriseren van content, en maakt dat je posts makkelijker te vinden zijn door mensen die geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen. Gebruik relevante hashtags die passen bij je muziekstijl en doelgroep.
  4. Deel content van je fans. Je fans zijn je grootste ambassadeurs. Deel regelmatig content van je fans op je eigen profiel. Dit vergroot de betrokkenheid van je volgers en kan nieuwe fans aantrekken.
  5. Maak gebruik van Instagram Reels. Instagram Reels zijn korte video’s en bieden een geweldige manier om je muziek te promoten en jezelf te laten zien als artiest. Je kan bijvoorbeeld een korte clip delen van een nieuwe single of een grappige video maken die je muziek promoot.
  6. Zorg voor interactie met je volgers. Ga in gesprek met je volgers door te reageren op hun berichten en door hen te taggen in je eigen content. Zo zullen je fans nog meer betrokken zijn en trek je er ook nieuwe aan. 
  7. Deel kwalitatieve visuals. De kwaliteit van je visuals is best hoog en moet ook passen bij jouw muziek en brand. Eventueel kan een professionele fotograaf of grafisch ontwerper je helpen bij het maken van visuele content. Ook een DIY feel kan charmant zijn, maar trek dit dan ook door in al je posts.
  8. Deel exclusieve content. Geef je volgers een reden om je te volgen door exclusieve content te delen, zoals bijvoorbeeld previews van nieuwe nummers of kijkjes achter de schermen.
  9. Experimenteer met verschillende soorten content. Probeer verschillende soorten content uit, zoals foto’s, video’s, Instagram Stories en Reels, en kijk wat het beste werkt bij jouw doelgroep. Je kan ook muziek delen bij een feedpost. Ook hier kan je je nummers gebruiken dus!

Stap 3 - Je bereik vergroten

Als je op Instagram zit, wil je natuurlijk graag weten hoeveel mensen je bereikt. We geven nog enkele tips om je bereik te vergroten en je cijfers te verbeteren:

  1. Gebruik Instagram Analytics: als je een Instagram-bedrijfsprofiel hebt, heb je toegang tot Instagram Analytics. Dit geeft je inzicht in je statistieken, zoals bereik, impressies en betrokkenheid. Neem af en toe eens een kijkje naar deze cijfers. Zo kan je zien welke posts werken en welke niet. 

    Instagram biedt gebruikers toegang tot uitgebreide statistieken met betrekking tot hun account en content. Deze statistieken, genaamd Instagram Insights, bieden inzicht in het bereik, de betrokkenheid en het gedrag van je volgers. Je kan bijvoorbeeld zien welke posts de meeste betrokkenheid hebben gekregen, op welke dagen en tijdstippen je volgers het meest actief zijn en wat hun gender, leeftijd en locatie is. Deze informatie kan je helpen om je content en strategieën aan te passen en te optimaliseren.
     
  2. Gebruik Instagram-advertenties: Instagram biedt adverteerders de mogelijkheid om gesponsorde berichten te maken en te promoten om meer mensen te bereiken. Deze advertenties kan je ‘targetten’, je kan kiezen wie deze advertenties te zien krijgt. Je kunt ook kiezen uit verschillende advertentieformaten, waaronder foto’s, video’s en carrousel-advertenties.
     
  3. Werk samen met andere Instagram-gebruikers: zo kan je je bereik vergroten en nieuwe volgers aantrekken. Denk bijvoorbeeld aan een Instagram take-over, waarbij een andere gebruiker een dag of een week jouw account beheert en nieuwe content plaatst.  Je kan tegenwoordig ook een ‘shared’ feedpost posten, waarbij je een andere account als ‘bijdrager’ uitnodigt als je post. De post verschijnt dan op jullie beide profielen. Kondig je bv. een show aan in een bepaalde zaal, kan je hen vragen om zo’n shared post te doen, want dan krijgen alle volgers van hun account meteen ook jouw account te zien. Kassa kassa! 
     
  4. Blijf actief en consistent: het is belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen en actief te blijven op Instagram. Zo hou je je volgers geïnteresseerd en vergroot je je bereik. Houd een consistente visuele stijl aan en plaats content die past bij je merk en doelgroep. Interactie met je volgers is altijd een goed idee.

Met deze tips en strategieën kan je je muziek promoten op Instagram en je bereik en betrokkenheid vergroten. Een vruchtbaar Instagramaccount kost tijd en moeite, maar met de juiste aanpak en inzet kan het een krachtig marketinginstrument zijn voor muzikanten en artiesten.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.