VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Social storytelling met effect

Met een snelheid van 120 bpm duikt de term ‘storytelling’ op in marketing blogs. Een must als je vandaag wat te vertellen hebt. Vooral op socials waar jouw verhaal een speld in de hooiberg is.

Petra Beeckx

Laatst bewerkt op 15.10.20

Advies

Gastblogger Petra Beeckx, docent aan Chase Academy, legt met 10 voorbeelden uit wat werkt. Een soort soundcheck voor de online stories van jouw muziekproject:

Relevantie 

Soundchecken doe je met oog op het publiek. Stories vertellen ook. Op je socials ben je dus in gesprek met jouw fans. Wie jouw pagina, profiel of blog volgt, geeft je de toestemming om tegen hem of haar te praten. Zorg er dus voor dat je elke interactie relevant en zinvol voor hen maakt.

Bol.com is er bijvoorbeeld meester in om je met één beeld te doen gniffelen. Toen Nederlandse YouTubers hun plaats in de top chart probeerde te bemachtigen bijvoorbeeld: 

De webshop maakte dankbaar gebruik van die context. Een droge post over oordopjes zonder dat verhaal? Nee, bedankt. Een post zoals deze? Absoluut! Het is een kunst met iets functioneels zoals oordopjes te entertainen, én tegelijkertijd het product in de kijker te zetten. Maar eentje die loont. Kijk maar eens naar het aantal shares en likes. 

Identificatie 

Een andere techniek uit de storytelling is het werken naar herkenbaarheid. Verhalen die ons raken, gaan vaak over verlangens en obstakels die we herkennen vanuit onze eigen leven. We kunnen ons op de een of andere manier identificeren met de struggles en de - vaak niet perfecte - personages. Online speelt dit ook. Meer zelfs: mensen gaan er artikels en video’s door liken en delen. Door wat we liken of delen meten we onszelf een online imago aan. Dat het niet eenvoudig is om je smartphone met rust te laten tijdens het blokken, is bijvoorbeeld ook een herkenbare struggle voor studenten. Toen @flowindey haar strijd deelde, ging de identificatiegraad bij haar fans omhoog. Op Instagram en Snapchat zie je haar tijdens blokpauzes met vrienden chatten en playbacken, en dus hopeloos tijd verliezen. ‘Ik doe dat stiekem ook!’ zullen vele volgers gedacht hebben. 

Spanning 

Waarschijnlijk hoorde je de term ‘spanningsboog’ al een keertje vallen. Ook dat is een bepalend element bij sterke verhalen. Zonder spanning haken lezers, kijkers of luisteraars af. Spanning is dan ook hét geheim van bingewatchen. Scenaristen plaatsen een cliffhanger aan het einde van een aflevering, en dus kijken wij gewillig verder. 

Het is niet evident om op sociale media, waarbij een interactie van zeer korte duur is, spanning te creëren. Maar toch zijn er enkele tips, die ervoor zorgen dat ze bij jouw post willen stoppen met scrollen. Contrast is er zo eentje van. Iets dat afwijkt roept nieuwsgierigheid op. Geen wonder dat StuBru het verhaal van Fons en Octavie, de oudste Pukkelpopgangers, elk jaar deelt. 

Ook spelen met je kader is een tactiek. Er zijn niet voor niets miljoenen schilderijen gemaakt van vrouwen die aan het raam zitten en naar buiten kijken. Als toeschouwer vraag je je meteen af wat er zich buiten beeld bevindt. In je Instagram feed of in de stories kan je die nieuwsgierigheid ook opwekken. Zo push je je volgers naar het einde van je verhaal of fotoreeks. Volg bijvoorbeeld Pablo Rochat voor inspiratie.  

Emotie

“Je suis plus qu’un animal. J’ai vu qu’le rap est à la mode et qu’il marche mieux quand il est sale.” Met ‘Balance ton quoi’ haalt Angèle uit naar seksisten. Een schot in de roos. Deze post ook wat storytelling betreft ook, omdat die gebruik maakt van emotie: 

Je scrollt dan ook niet voorbij deze f*ck you zonder er iets bij te voelen. Die emotie trekt je in het verhaal, in dit geval de caption: dat je de videoclip eens moet checken via de link in bio dus. Op deze manier informeert Angèle je over haar nieuwe song, maar ze ramt de boodschap niet in je strot. Er konden alvast 323.623 likes af. En wedden dat de views die dag stegen? Met emotie iets vertellen werkt beter dan met louter informatie iets vertellen. Informatie blijft niet plakken. Een gevoel dat bij jou wordt opgewekt door een beeld wel. Mensen onthouden de bijhorende boodschap dan makkelijker. En dát is de reden waarom het zo belangrijk is. 

Logline 

‘When a young boy disappears, his mother, a police chief, and his friends must confront terrifying supernatural forces in order to get him back’. Wedden dat je meteen aan het eerste seizoen van Stranger Things moet denken? Het is dan ook de logline van de serie. De simpele zin waarin alle basiselementen van het verhaal vervat zijn. Je weet meteen wat er speelt - een jongetje is vermist, je ontdekt wie de hoofdpersonages zijn - zonder namen - én wie de tegenspeler is - bovennatuurlijke krachten, en je krijgt een zicht op het doel en de actie: Will terugbrengen. 

Als je door Netflix scrollt, zal je op basis van de logline beslissen of je begint te kijken of skipt. Kijk naar onderstaand bericht van urban music community Chase.

De caption bij de gedeelde blogpost is volgens hetzelfde principe opgebouwd. Wat er in dit verhaal speelt? Dat Khaël Touag zijn doctoraatsstudies liet schieten om een carrière als filmmaker na te jagen. Over wie het gaat? Een dertigjarige freelance regisseur. Ook online zullen je fans dus in één oogopslag beslissen of ze wel of niet door wil klikken. 

In volgend artikel van gastblogger Petra krijg je nog 5 tips. Als tussendoortje geeft Petra deze tip nog mee: maak eens een free account aan op een app zoals Canva, Adobe Spark of Stencil. Met die tools voeg snel grafische elementen aan je afbeelding toe. 

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.