VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Twitter

Voor muzikanten lijkt Twitter misschien niet hét ideale promotiemiddel om de grote massa fans aan te schrijven. Maar gelukkig heeft Twitter een ander groot voordeel: het laat je toe op een heel directe en persoonlijke manier communiceren met fans en de muzieksector.

Laatst bewerkt op 02.05.23

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Twitter - do or don’t?

Als je nog steeds het nut niet ziet van tweeten, denk dan aan volgende situatie: als een fan na je show met je komt praten aan je merchandise stand, dan draai je die toch niet de rug toe? Twitter is vergelijkbaar: ook daar houden fans conversaties over je muziek, de liveshows, enzovoort. Als je niet op Twitter actief bent, dan negeer je die uitgestoken hand van fans. Via Twitter ontdek je in real time wat iemand denkt over je album, je show, … Twitter is echt gemaakt om te converseren: een korte ‘bedankt!’ of een snelle retweet laat zien dat je bereikbaar bent en dat je het belangrijk vindt wat je fans over jou vertellen. 

Twitter is niet alleen een handig middel om in contact te komen met fans, het is een bruisende hub van mogelijkheden. Je kan er namelijk niet alleen netwerken met andere artiesten, maar ook je eigen persoonlijkheid tentoonstellen door verhalen te delen en meer te posten dan alleen je muziek. Bovendien is Twitter de ideale plek om nieuwe mensen aan te trekken voor je nieuwsbrief, website en andere sociale media-kanalen. 

Wij zeggen dus Twitter - do! Maar blijf zoals steeds de afweging maken of je effectief de tijd zal kunnen nemen om ook dit platform in jouw communicatieplan op te nemen. Geen tijd en zin hierin, maak dan gewoon een profiel zodat fans je kunnen ‘taggen’ wanneer zij iets willen delen in verband met jou. 

Twitter - do’s & dont’s!

Twitter is een ideaal instrument om te communiceren met je fans, maar wat stuur je allemaal de wereld in? Denk daar goed over na. Je wil vooral geen marktkramer zijn die voortdurend schreeuwt over zijn nieuwe album en shows. Varieer en maak updates persoonlijk: waar haal je inspiratie als je songs schrijft, welke bands vind jij de moeite om live te kijken? Wees vooral niet bang om veel te delen, Tweets komen en gaan namelijk heel snel. De beste ‘Tweets’ zijn vaak gewoon zeer ‘random’ gedachten die mensen uittypen als een soort van mini dagboek. 

Als je voor Twitter als communicatiestrategie gaat, ga er dan ook echt voor. Dit wil zeggen, blijf actief. Like, antwoord, retweet, ... We geven enkele voorbeelden van soorten content die je kan plaatsen op het platform: 

  • Persoonlijke dingen en leuke weetjes uit je leven - je weet natuurlijk zelf waar de grens ligt van wat je wilt delen en wat niet. 
  • Nieuwe announcements van concerten / muziek. 
  • Vragen naar je fans toe - je kan dit platform echt gebruiken om inspraak te geven, als dit iets is waar je voor openstaat.
  • Tweets van fans ‘retweeten’. 
  • In gesprek gaan met andere artiesten. 
  • Updates van je opnameproces. 

Het is belangrijk op dit platform dat je fans niet ‘on read’ laat. Dit platform is namelijk perfect om vragen te beantwoorden. Je biedt niet enkel fans een persoonlijk antwoord op deze manier maar informeert meteen ook andere fans. Ondanks dat Twitter woord-gefocust is, moet je trouwens zeker niet bang zijn om ook af en toe beeldmateriaal te delen op het platform. Ook hashtags kunnen deel uitmaken van je Tweets om meer gericht je nichepubliek te vinden. 

Twitter is ook de ideale tool om te netwerken met de muzieksector. Het is een relatief eenvoudige manier om labels, boekers, managers aan te spreken en toe te leiden naar jouw profiel. Netwerken doe je natuurlijk face to face, maar het kan zeker geen kwaad om af en toe te reageren op een bericht van een label, of eens een direct message te sturen. Zorg vooral dat je niet begint te spammen. 

Ten slotte kan je op Twitter ook in de ‘analytics’ duiken. Naarmate je actiever wordt op Twitter, zal je ook het aantal volgers zien stijgen. Verder bestaan er talloze tools om jouw tweets en die van je volgers te analyseren: zo leer je welk tijdstip het meest geschikt is om je boodschappen wereldkundig te maken en kan je meten hoe vaak er geklikt werd op de links die je deelt.

Tot slot

Onthoud vooral, Twitter hoef je nooit te serieus te nemen in jouw sociale media plan. Het platform is zeer laagdrempelig en de meest nonchalante content doet het er vaak best. Overthink dus niet en heb vooral plezier met je fans (en negeer haatspraak)! 

En … wie weet komt jouw Tweet ooit wel terecht in de Twitter ‘Hall of Fame’: 

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.