VI.BE

Twitter

Voor muzikanten lijkt Twitter misschien niet hét ideale promotiemiddel om de grote massa fans aan te schrijven. Maar gelukkig heeft Twitter een ander groot voordeel: het laat je toe op een heel directe en persoonlijke manier communiceren met fans en de muzieksector.

21.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Als je het nut van tweeten als muzikant niet meteen ziet, denk dan aan volgende situatie: als een fan na je show met je komt praten aan je merchandise stand, dan draai je die toch niet de rug toe? Twitter is vergelijkbaar: ook daar houden fans conversaties over je muziek, de liveshows... Als je niet op Twitter actief bent, dan negeer je die uitgestoken hand van fans. Via Twitter ontdek je in real time wat iemand denkt over je album, je show, … Twitter is echt gemaakt om te converseren: een korte ‘bedankt!’ of een snelle retweet laat zien dat je bereikbaar bent en dat je het belangrijk vindt wat je fans over jou vertellen. 

Twitter is een ideaal instrument om te communiceren met je fans, maar wat stuur je allemaal de wereld in? Denk daar goed over na. Je wil vooral geen marktkramer zijn die voortdurend schreeuwt over zijn nieuwe album en shows. Deel in de eerste plaats informatie en leuke weetjes over je muziek en jezelf, zoals updates van het opnameproces of zaken die je meemaakt op tournee, previews van artwork, foto’s van shows en beelden uit de backstage. Varieer en maak updates persoonlijk: waar haal je inspiratie als je songs schrijft, welke bands vind jij de moeite om live te kijken?

Daarnaast is Twitter ook de ideale tool om te netwerken met de muzieksector. Het is een relatief eenvoudige manier om labels, boekers, managers aan te spreken en toe te leiden naar jouw profiel. Netwerken doe je natuurlijk face to face, maar het kan zeker geen kwaad om af en toe te reageren op een bericht van een label, of eens een direct message te sturen. Zorg vooral dat je niet begint te spammen. 

Ten slotte kan je op Twitter ook in de ‘analytics’ duiken. Naarmate je actiever wordt op Twitter, zal je ook het aantal volgers zien stijgen. Verder bestaan er talloze tools om jouw tweets en die van je volgers te analyseren: zo leer je welk tijdstip het meest geschikt is om je boodschappen wereldkundig te maken en kan je meten hoe vaak er geklikt werd op de links die je deelt. Check in dit verband zeker Tweriod eens!

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.