TikTok
“If TikTok does not work for you, make it work for you.” De kracht van het platform bestaat erin een strategie uit te rollen die voor jou werkt. Ewan Dourée is Content & Community Manager bij Sony Music Entertainment waar die content en community strategieën op poten zet voor artiesten als Pommelien Thijs, Oscar and the Wolf en Lost Frequencies. Hij legt je uit hoe je als artiest aan de slag gaat met TikTok!
Als artiest op TikTok: WHY?
Als artiest zijn er ontelbare manieren om jouw muziek naar een nieuw publiek te brengen, zonder af te stappen van jouw identiteit als artiest. Alles begint met muziek, vervolgens is het aan jou om die muziek op jouw unieke manier te delen, dat kan met én zonder TikTok. Je leest het goed, dat kan ook zonder. TikTok moet niet aanvoelen als een verplichting, maar als een creatieve uitlaatklep om jouw verhaal en muziek bij (nieuwe) fans te brengen.
TikTok is veel meer dan dansfilmpjes en lipsyncen, het is een platform dat je als artiest kan gebruiken om je muziek te delen. TikTok werkt met een algoritme dat ervoor zorgt dat posts de kans krijgen om gezien te worden door ‘niet-volgers’, wat op Instagram bijvoorbeeld veel moeilijker is. Er hangt een stigma rond het platform “enkel voor gen-z”, maar de laatste jaren zijn de niches op het platform enorm gegroeid.
Niches, daar wil ik wat dieper op ingaan. Niches zijn groepen met een specifieke interesse en die heb je ook op TikTok. Van gamers, songwriters en DJs tot anime, ASMR en tuinieren. Kortom, jouw content vindt waarschijnlijk zijn weg naar de juiste gebruiker, die hopelijk een fan wordt. Bekijk het als een krachtige marketingtool om een nieuw publiek te bereiken. Op TikTok is er plek voor iedereen, elk muziekgenre, elk subgenre en vooral: (nieuwe) fans.
Hoe begin je er dan aan?
Gebruik je de app zelf al? Goed! Zo niet; neem eerst even rustig de tijd om te kijken hoe artiesten zich op het platform bewegen.
Zelf beginnen met posten op TikTok betekent niet dat je na vier posts een virale hit te pakken hebt. Een toverspreuk voor gegarandeerd TikTok-succes bestaat helaas niet. Met muziek en een smartphone heb je eigenlijk al voldoende om van start te gaan. En zelfs zonder afgewerkte muziek kan je met TikTok aan de slag. Heb je een demo klaar? Verwerk die dan in je nieuwe post en vraag wat je publiek ervan vindt!
Een gouden tip: don’t overthink your content. Je kan pas ontdekken wat werkt door consistent te posten en verschillende content formats uit te proberen. De bewoordingen ‘wees authentiek’ en ‘vertel jouw verhaal’ kwam je wellicht al eerder tegen als je artikels las over TikTok voor artiesten, maar het is écht zo. Je kan TikTok eigenlijk best zien als je artiestendagboek, waarbij je content deelt die verder bouwt aan een connectie met de gebruikers van het platform.
Je niche moet je ontdekken, dat doe je door content uit te testen die voortkomt uit het verhaal dat jij vertelt met je posts. Om wat dieper in te gaan op ‘niches’, die zoekt TikTok voor jou via het algoritme. Heel kort: iemand die van piano houdt en ook veel content over piano liket – die zal waarschijnlijk veel content te zien krijgen over dat specifieke onderwerp. TikTok werkt met een algoritme – dat aan de hand van gebruikersgedrag (likes, comments, shares, hashtags) ervoor zorgt dat de content hun weg vindt naar de juiste gebruiker.
Ben je een songwriter, deel dan content over hoe je een goede song schrijft, deel de nieuwste muziek die je geschreven hebt, deel onafgemaakte lyrics in content, enzovoort. Ben je een pianist? Speel dan emotionele ballads die gebruikers insturen via de reacties. Produceer je muziek? Zorg ervoor dat je smartphone aan staat tijdens het creëren van een nieuwe tune of geef fans de optie om een beat te kiezen. Kortom: de content vindt wel zijn weg naar de juiste persoon. En, welk soort muziek je ook maakt: op TikTok is er gegarandeerd een plekje voor jou.
Je blijft een muzikant, geen content creator
Francisco, Beyoncé en Lost Frequencies zijn actief op TikTok, elk met een eigen benadering die aansluit bij hun artistieke identiteit. Zelfs Beyoncé, bekend om haar muzikale finesse, maakt gebruik van het platform om haar muziek te verspreiden naar een breder publiek. Zo maakt zij gebruik van het platform om bestaande content nieuw leven in te blazen in de vorm van een complatieclip. Alles gaat om connectie met de gebruiker via content. Heb je die connectie te pakken, dan zit je content strategie goed.
Als je TikTok bekijkt als een creatief platform om je muziek tot leven te brengen via content, dan wordt het best leuk om in te zetten. Vergeet niet dat je een muzikant en artiest bent, geen content creator. Alles begint met een goed nummer, de rest volgt dan vanzelf.
The Golden Rules
Duik in de onderstaande tips & tricks om te starten op TikTok als artiest!
- Je profiel look & feel: Zorg ervoor dat je profiel er goed uitziet: upload een profielfoto, een pakkende bio en link naar je muziek via de link in de bio. Op TikTok kun je ook drie video's bovenaan je profiel vastzetten, waardoor profielbezoekers die posts als eerste zien.
- Hoe vaak post ik? Duik in je statistieken om te weten te komen op welk tijdstip en hoe vaak je moet posten op TikTok. Er is geen handleiding hiervoor, maar consistentie is wel de sleutel tot een gezonde content flow. Vergeet niet: kwaliteit boven kwantiteit.
- Verleng watch time: TikTok draait om watch time. Hoe langer mensen kijken, hoe meer engagement je video krijgt. Zorg ervoor dat je volgers langer willen kijken door een sterke openingszin “stop met scrollen” bijvoorbeeld, tekst in beeld, een omslag visual met korte toelichting, in een paar woorden, over je video of ondertiteling. TikTok gebruikers scrollen razendsnel door het platform, dus het is belangrijk om de aandacht te trekken, zodat ze jouw content uitkijken.
- Smartphone is je beste vriendin: Een dure camera kopen voor content? Dat is absoluut niet nodig. Ben je in de studio, een nummer aan het schrijven of geef je een show? Film dit gewoon met je smartphone, dat is voldoende. TikTok houdt van 'organic-looking-content', wat betekent dat het platform de voorkeur geeft aan clips die met een smartphone zijn gefilmd.
- Toon engagement: Engagement is de sleutel tot een online community opbouwen. Er zijn heel wat manieren om met je doelpubliek in gesprek te gaan. Starten met reageren op comments onder je video, deze liken of zelfs of letterlijk zelfs in de DM chat duiken. TikTok heeft ook een functie om in video te reageren op reacties van je fans, dat zorgt voor nog meer engagement. Hoe doe je dit in praktijk? Als je covers deelt op TikTok, dan kan je bijvoorbeeld vragen welke songs je volgende keer moet coveren, zo gaat de bal rollen!
- TikTok afspeellijst: Post je elke week een bepaald content format? Bijvoorbeeld Cover Monday, dan kan je deze content verzamelen in een afspeellijst. Deze lijst wordt gepinned bovenaan je TikTok profiel, zodat bezoekers deze makkelijk terugvinden.
- Gebruik een TikTok sound: TikTok is een sound platform. Je hebt talloze sounds op TikTok, dit kan muziek zijn, maar ook geluiden die context geven aan een bepaalde video. Door te scrollen op TikTok kom je heel wat sounds tegen, die je vervolgens kan toevoegen aan je video’s.
- Tease muziek: TikTok is hét platform om je muziek te teasen. Teasen houdt in dat je een tijd van tevoren, bijvoorbeeld een week, een paar weken of zelfs maanden, nieuwe muziek deelt met je volgers. Door muziek te teasen via content, laat je je volgers smachten naar meer. Let wel op, té veel teasen kan ook een omgekeerd effect genereren. Zoek dus een gezonde balans tussen het voeden van je fans en overkill.
- Ik speel nog niet live, wat nu? Speel je nog niet live als artiest, speel dan ‘live’ voor je TikTok volgers. Zoek een gezellig plekje op in je tuin, neem je smarthpone mee, druk ‘record’ en start met zingen. Je hoeft aarvoor geen live set-up te hebben. Je bent een artiest, dus volgers willen je horen zingen of spelen.
- Spendeer tijd op TikTok: Het helpt altijd als je wat thuis bent met TikTok en hoe het platform werkt. TikTok hoeft geen obsessie te worden, maar bekijk het eerder als een investering injezelf en je social media strategie. Spendeer dagelijks wat tijd op het platform, scroll door je For You pagina en ontdek wat jij ook kan gebruiken in jouw content. Wie weet spot je wel iets cool – no need to invent the hot water twice.
- Don’t overthink your content: TikTok is fun! Laat je niet afschrikken om bepaalde trends te volgen, want uiteindelijk zal jouw authenticiteit het meest opvallen. Blijf vooral trouw aan jouw contentstrategie en maak je niet te veel zorgen over wat wel of niet goed zal scoren. Het is niet nodig om content te overdenken; het kan zelfs gebeuren dat de content waar je weinig tijd in hebt gestoken het beste werkt.
- Have fun with it!