VI.BE

YouTube

Op YouTube vind je alles, maar dan ook werkelijk alles. Van de populaire unboxing videos tot uren beeldmateriaal van schattige katten en honden, maar bovenal is YouTube een ideaal platform om naar muziek te luisteren.

21.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Degradeer je fans niet tot luisteraars, want muziek ‘consumeren’ beperkt zich niet tot luisteren alleen. Om in het jargon te blijven, moet jouw YouTube-kanaal focussen op ‘beleven’: toon video’s van je opnames, liveshows, clips, teasers... Bewegend beeldmateriaal zorgt ervoor dat je een community rond jou als artiest kan bouwen. Hieronder geven we een aantal tips om nog meer uit jouw YouTube-kanaal te halen:

  1. Maak een professioneel profiel aan. YouTube heeft geen apart artiestenprofiel, maar zorg ervoor dat mensen graag op jouw kanaal komen. Een goeie profielfoto is belangrijk! Je kan bovenaan je kanaal ook een grote afbeelding plaatsen, maar zorg ervoor dat je banner-afbeelding compatibel zijn en dezelfde look & feel hebben. Let goed op dat de foto’s op jouw kanaal ook compatibel zijn op smartphone en zelfs tv. Tik zeker eens ‘YouTube banner template’ in op Google om de meest recente afmetingen te zien. Sinds kort heeft YouTube ook zijn eigen YouTube for Artists. Je kan dit herkennen aan het muzieknootje naast een YouTube-kanaal. Zo ben je zeker dat je naar de officiële videoclip kijkt of song luistert. Om zo’n profiel te bemachtigen moet je minstens 3 releases hebben die via een officiële distributeur gegaan zijn (een label of een aggregator). De aanvraag zelf doe je ook via je label of distributeur.

  2. Net als bij andere sociale media is het ook bij YouTube heel belangrijk om consistent te posten. Zorg ervoor dat je fans regelmatig jouw kanaal bezoeken. Maak voldoende nieuwe content. Zorg ervoor dat de nieuwe fans die jouw kanaal bezoeken niet enkel een video van 10 jaar terug tegenkomen. Dat moedigt niet echt aan om zich te subscriben om jouw kanaal. Verwen je doelgroep van tijd tot tijd met een blik achter de schermen of exclusieve beelden, bouw je een sterke relatie op. YouTube speelt hierin een zeer belangrijke rol. 

  3. Wanneer je uploadt, besteed dan voldoende tijd aan de tekst die bij je video hoort. Het is de ideale manier om je producer en mede-muzikanten te vermelden, maar ook om mensen door te linken naar jouw sociale media.

  4. Netwerk met andere artiesten/kanalen. Bouw een band op met muzikanten die je goed vindt. Comment op hun video’s of stuur eens een direct message. Op die manier kan je een band opbouwen met artiesten en kanalen die jouw naam mee helpen verspreiden. Let wel op dat je niet begint te spammen. Post je videoclip gerust als comment bij een populaire video’s, maar doe dit alleen als er echt een verband is!

  5. YouTube is eigendom van Google, wat maakt dat de zoekfunctie van YouTube niet alleen even performant is dan die van Google, maar ook minstens even belangrijk. Zorg er dus voor dat je ook voor YouTube aan SEO (Search Engine Optimalisation) doet. Denk daarbij goed na over je titel. Als je song ‘The Beatles’ heet, verwacht dan niet dat je bovenaan de zoekresultaten terecht komt (en ja hoor, zo’n song is er: The Beatles van Devendra Banhart). Kies daarnaast enkele relevante keywords. Ook die helpen om je video makkelijker vindbaar te maken. Een bekende producer, de naam van het festival of de zaal (als het om een live video gaat), … zorgen ervoor dat jouw video ook zal opduiken als op die tags wordt gezocht. Gaat het om een cover van een bekende artiest, vermeld dan ook diens naam in de tags. Vermijd het om niet-relevante tags te gebruiken alleen maar om je aantal views op te krikken. Dat irriteert gebruikers alleen maar.

  6. Op YouTube kan je een schat aan informatie en data terugvinden over je kanaal en video’s. De Analytics pagina van YouTube Studio biedt een schat aan informatie terug over je publiek, het aantal views, waar ze jouw video’s teruggevonden hebben, hoeveel mensen het leuk vinden, op welke kanalen wordt de video gedeeld… Op basis van de antwoorden kan je bepaalde keuzes wel of net niet maken. Als je bijvoorbeeld ziet dat je veel fans in een ander land hebt, kun je de videotitels en -beschrijvingen vertalen om je video's toegankelijker te maken voor dat publiek. 

  7. Speel gerust in op de heersende trends. De Jeugd Van Tegenwoordig heeft de kattenhype goed gebruikt om hun single ‘Manon’ te boosten. Haal je voordeel uit trends die bij jouw muziek en stijl passen, maar blijf wel trouw aan jezelf!

  8. YouTube geeft je de kans om kaarten toe te voegen. Je kent ze wel, die pop-up vensters terwijl je een filmpje aan het bekijken bent. Het kan vreselijk irritant zijn, maar als je er goed mee omspringt, kan het ook de ideale manier zijn om je publiek naar een volgende video door te linken of ze door te verwijzen naar jouw kanaal. Alle info vind je terug in de YouTube Studio waar jouw uploads terug te vinden zijn. 

  9. Online opiniemakers zijn cruciaal voor de verspreiding van je videoclip! Probeer je video te lanceren via een ander kanaal waar sowieso kijkers te vinden zijn. De meeste online muziekmagazines, tijdschriften en kranten verspreiden regelmatig nieuwe singles. Daarnaast zijn er invloedrijke YouTube-kanalen die in verschillende genres playlists maken en tracks uploaden. Dat is een ideale manier om een nieuw publiek aan te boren en het aantal subscribers op je kanaal te laten groeien.  Amber Horsburgh heeft een selectie gemaakt van de beste kanalen om je muziek bij te pitchen. Bekijk de lijst hier

  10. Ten Slotte heeft YouTube zijn hoogsteigen streaming platform: YouTube Music. Net als Spotify of Apple Music laat YouTube Music luisteraars toe om songs (en video’s) offline te beluisteren. YouTube is vooral handig voor luisteraars die graag naar muziekvideo’s kijken en al weten wat ze graag horen. YouTube Music heeft voorlopig nog een relatief klein marktaandeel in België, maar daar komt in de toekomst wellicht verandering in… Zeker de moeite om in de gaten te houden dus!

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.