VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

YouTube

Op YouTube vind je alles, maar dan ook werkelijk alles. Van de populaire unboxing video’s tot uren beeldmateriaal van schattige katten en honden, maar bovenal is YouTube ook een ideaal platform om naar muziek te luisteren. Daarom is het voor muzikanten belangrijk om de knowhow van dit platform te kennen.
 

Laatst bewerkt op 30.10.24

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Het opbouwen en bewaken van je eigen YouTubekanaal kan een heuse opdracht zijn, vooral als je ook andere sociale media moet beheren. YouTube biedt je wel een plek om jouw beeldmateriaal te delen met een groot publiek. Maar hoe begin je eraan? Hoe zorg je ervoor dat je regelmatig nieuwe content plaatst? En hoe speel je in op nieuwe trends? 

YouTube 101: je eigen kanaal aanmaken

Maak een professioneel profiel aan. Een goede profielfoto is daarbij belangrijk! Je kan bovenaan je kanaal ook een grote afbeelding plaatsen, maar zorg ervoor dat je banner-afbeelding compatibel is en dezelfde look & feel heeft als je profielfoto. Let goed op dat de foto’s op jouw kanaal ook compatibel zijn op smartphone en zelfs tv. Tik zeker eens ‘YouTube banner template’ in op Google om de meest recente afmetingen te zien. Ze veranderen vaak. 

Je moet ook een beschrijving toevoegen, die best vertelt wie je bent en wat voor muziek je maakt. Afhankelijk van het type apparaat is wel slechts een klein deel van je beschrijving te zien op de homepagina van je kanaal, zet dus belangrijke informatie eerst. Vergeet ook niet de links naar jouw andere sociale mediakanalen, streaming accounts en website te vermelden. Voeg ook zeker links toe naar plaatsen waar fans meteen jouw muziek kunnen kopen en streamen. 

Nog interessant om te weten is dat YouTube ‘YouTube for Artists’ heeft. Als artiest kan je op je artiestenpagina je abonnees en content van verschillende YouTube-kanalen op één plek samenbrengen. Je hebt ook toegang tot een reeks tools die voor artiesten zijn gemaakt, zoals Analytics for Artists.

Je kan een artiestenprofiel herkennen aan het muzieknootje naast de naam van het YouTube-kanaal. Zo ben je zeker dat fans naar de officiële videoclip kijken of song luisteren. Om zo’n profiel te bemachtigen moet je wel minstens 3 releases hebben die via een officiële distributeur gegaan zijn (een label of een aggregator). De aanvraag zelf doe je ook via je label of distributeur.

YouTube 102: Content posten en relevant blijven

Net als bij andere sociale media is het ook bij YouTube heel belangrijk om consistent te posten. Zorg ervoor dat je fans regelmatig je kanaal bezoeken. Maak voldoende nieuwe content. Zorg ervoor dat de nieuwe fans die je kanaal bezoeken niet enkel een video van 10 jaar terug tegenkomen. Dat moedigt hen niet echt aan om zich te subscriben op jouw kanaal. 

Limiteer je niet tot enkel de klassieke muziek- of lyricvideo. Laat je creativiteit de vrije loop en zoek nieuwe manieren om met beeld nieuwe fans binnen te halen via YouTube. Maak content die op een originele manier toont wie je bent en waar je voor staat. Maak daarnaast content die gerelateerd is aan je muziek, zoals beelden van liveshows of behind-the-scenes content.

Wanneer je uploadt, is het ook belangrijk om voldoende tijd te besteden aan de tekst die bij je video hoort. Het is de ideale manier om je producer en medemuzikanten te vermelden, maar ook om mensen door te linken naar jouw sociale media.

YouTube geeft je ook de kans om via YouTube Studio infokaarten en eindschermen toe te voegen. Je kent ze wel, die pop-up vensters terwijl je een filmpje aan het bekijken bent of aan het einde van de video. Het kan vreselijk irritant zijn, maar als je er goed mee omspringt kan het ook de ideale manier zijn om je publiek naar een volgende video door te linken. Alle info vind je terug in YouTube Help

Online opiniemakers zijn trouwens ook cruciaal voor de verspreiding van je videoclip! Probeer je YouTuve video te lanceren via andere kanalen. De meeste online muziekmagazines, tijdschriften en kranten verspreiden zo regelmatig nieuwe singles. Daarnaast zijn er invloedrijke YouTube-kanalen die in verschillende genres playlists maken en tracks uploaden. Dat is een ideale manier om een nieuw publiek aan te boren en het aantal subscribers op je kanaal te laten groeien. Amber Horsburgh heeft een selectie gemaakt van de beste kanalen om je muziek bij te pitchen. Bekijk de lijst hier

Bouw ten slotte een netwerk met andere artiesten/kanalen. Bouw een band op met muzikanten die je goed vindt. Comment op hun video’s of stuur eens een direct message. Op die manier kan je een band opbouwen met artiesten en kanalen die jouw naam mee helpen verspreiden. Let wel op dat je niet begint te spammen. Post je videoclip gerust als comment bij een populaire video, maar doe dit alleen als er echt een verband is!

What's new: YouTube Music & YouTube Shorts

In het huidige medialandschap is het belangrijk ook te volgen welke trends een impact kunnen hebben voor muzikanten. Wat vandaag trending is, kan morgen alweer achterhaald zijn. We schetsen daarom welke belangrijke ontwikkelingen YouTube recent heeft ondernomen en hoe je deze moet interpreteren om het platform de baas te blijven.

Goed om weten is dat YouTube zijn hoogsteigen streamingplatform heeft, namelijk YouTube Music. Net als Spotify of Apple Music laat YouTube Music luisteraars toe om songs (en video’s) offline te beluisteren. YouTube is vooral handig voor luisteraars die graag naar muziekvideo’s kijken en al weten wat ze graag horen. YouTube Music heeft voorlopig nog een relatief klein marktaandeel in België, maar daar komt in de toekomst misschien verandering in. Zeker de moeite om in de gaten te houden dus!

Daarnaast kunnen we ook niet om het gigantische succes heen van ‘short video’-content, waardoor YouTube ook op deze kar is gesprongen met YouTube Shorts. Je video’s op YouTube worden automatisch gestempeld als een Short wanneer deze onder 1 minuut zijn en een 9:16 formaat volgen. Deze vorm van content is zeer waardevol voor artiesten, omdat je juist binnen 1 platform deze korte video’s kan combineren met de ‘klassieke’ content waar YouTube voor gekend staat. 

Steeds nieuwe content bedenken voor YouTube Shorts kan een tijdsintensief en lastig taakje zijn. Je kan online lijstjes met content ideeën vinden die jou eventueel kunnen inspireren. Probeer ook deze korte video’s in jouw verhaal te verwerken, want ze worden steeds uitgestuurd naar nieuwe mogelijke fans. Zorg er daarom voor dat Youtube Shorts ook in jouw releaseplanning worden opgenomen. Zoals altijd is het belangrijk om consistent te zijn. Via deze link kan je de ‘best practices’ overlopen die YouTube zelf heeft opgelijst die jou kunnen inspireren voor het maken van Shorts. 

YouTube voor gevorderden: Je bereik en SEO

YouTube is eigendom van Google, wat maakt dat de zoekfunctie van YouTube niet alleen even performant is als die van Google, maar ook minstens even belangrijk. Zorg er dus voor dat je ook voor YouTube aan SEO (Search Engine Optimalisation) doet. Denk daarbij goed na over je titel. Als je song ‘The Beatles’ heet, verwacht dan niet dat je bovenaan de zoekresultaten terecht komt (en ja hoor, zo’n song is er: The Beatles van Devendra Banhart). 

Kies daarnaast enkele relevante keywords. Ook die helpen om je video makkelijker vindbaar te maken. Een bekende producer, de naam van het festival of de zaal (als het om een livevideo gaat), … zorgen ervoor dat jouw video ook zal opduiken als op die tags wordt gezocht. Gaat het om een cover van een bekende artiest, vermeld dan ook diens naam in de tags. Vermijd het om niet-relevante tags te gebruiken, alleen maar om je aantal views op te krikken. Dat irriteert gebruikers alleen maar.

Op YouTube kan je een schat aan informatie en data terugvinden over je kanaal en video’s. De Analytics pagina van YouTube Studio biedt informatie over je publiek, je aantal views, waar ze jouw video’s teruggevonden hebben, hoeveel mensen het leuk vinden, op welke kanalen de video wordt gedeeld … Op basis van de antwoorden kan je bepaalde keuzes wel of net niet maken. Als je bijvoorbeeld ziet dat je veel fans in een ander land hebt, kun je de videotitels en beschrijvingen vertalen om je video's toegankelijker te maken voor dat publiek. 

Nog enkele tips die je kunnen helpen om je bereik te vergroten: 

  • Voeg zelf ondertiteling toe aan je video's, eventueel in verschillende talen. Het kan bijzonder waardevol zijn om je teksten te vertalen, zodat jouw fans de inhoud gemakkelijker kunnen volgen in hun eigen gesproken taal. 
  • Livestreaming heeft de afgelopen jaren een explosieve groei gekend. Als je overweegt om je muziek of andere content live te streamen, is YouTube een uitstekend platform om te overwegen. 
  • Ten slotte kan je ook focussen op ‘niche content’. Ontdek wie jouw niche is op het platform, gebaseerd op wie jij bent en wat je doet, en focus op het maken van content voor deze doelgroep. 

Tot slot heeft YouTube een heuse databank vol artikels met guidelines, best practices en andere tools.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.