VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Livestreaming

Livestreaming is booming. Het is dan ook een handige tool voor artiesten om aan online promotie te doen. Maar hoe doe je dit zo goed mogelijk? En waarom is dit nuttig voor jou? Deze 11 tips helpen je zeker en vast op weg.
 

Laatst bewerkt op 16.07.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

  1. Denk na over wat je in je livestream wilt doen. Bij artiesten zal vaak gedacht worden aan het live performen van muziek, maar je kan livestreamen ook veel breder zien. Zo kan je bijvoorbeeld eens live gaan tijdens een opnamesessie, wanneer jouw nieuwe single uitkomt, wanneer je een lied aan het schrijven bent of vlak nadat je een announcement hebt gemaakt om met jouw fans in conversatie te gaan.
     
  2. Ga niet voor een concertervaring maar bouw aan de relatie met je fans. Dit is de belangrijkste tip voor iedereen die gaat livestreamen. Je kan nooit de kwaliteit van een echte concertopname of livesessie evenaren, probeer dat dan ook niet te doen. Je bent live: ga in interactie met je fans, luister naar hun vragen en speel een aantal nummers. Op die manier zal je spontaan overkomen en toon je dat je bereikbaar bent voor je fans. Het belangrijkste is dat je mensen meeneemt in jouw wereld.
     
  3. Kies je medium. Bijna elk social media platform biedt de mogelijkheid aan om live te streamen. Het platform dat het beste past bij jouw muziek is uiteraard het platform waar je fans zich op bevinden. Als je fans voornamelijk jongeren zijn, zet je volop in op TikTok en Instagram. Op Tiktok kan je wel pas live gaan wanneer je al 1.000 volgers hebt bemachtigd. Als je fans aan de oudere kant zijn, ben je misschien meer met YouTube of Facebook.

    Waar zitten jouw volgers? Waar heb je het meeste bereik? Denk ook zeer goed na over wat je wilt bereiken, want elk platform biedt verschillende voor- en nadelen. Zo kunnen fans op Youtube en Facebook je livestream herbekijken, wat op TikTok en Instagram niet mogelijk is. Deze laatste twee platformen hebben dan weer het voordeel dat ze een meer casual gevoel kunnen uitlokken.
     
  4. Als je op verschillende platforms tegelijk wil streamen, kan je daar specifieke programma’s voor gebruiken. Be.Live en Restream bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om live uit te zenden op YouTube én Facebook tegelijkertijd.
     
  5. Wacht niet op publiek, maar start meteen met hetgeen je gepland had voor je livestream. Dat heeft verschillende redenen. Zo zal het algoritme op Facebook of Instagram jouw video meer pushen als er beweging is en er effectief dingen gebeuren. Bovendien zullen mensen ook pas inschakelen als er iets aan het gebeuren is.

    Nog belangrijker: de meeste mensen op Facebook zullen jouw live-video in replay zien. Wanneer je een liveshow op dit platform plant, zal je vaak pas achteraf dus de meeste views sprokkelen. Net daarom is het belangrijk dat je er vanaf het begin volledig voor gaat!
     
  6. Als je wil beginnen streamen, focus dan vooral op je audio. Zorg dat die toch een beetje oké klinkt. Je kan heel eenvoudig een USB-micro aansluiten op je smartphone of computer om al een behoorlijke audio-kwaliteit te bekomen. Video is minder belangrijk. Niemand verwacht een glashelder beeld bij een livevideo.

    Doe op voorhand een uitgebreide soundcheck en test ook je beeld. Let hier op de lag-time, de vertraging tussen je beeld en audio. Hoe meer instrumenten, micro’s en effecten je wil toevoegen aan je sound, hoe groter de kans dat je vertraging zal hebben op je audio. Hou het simpel is hier de boodschap!
     
  7. Speel eigen materiaal. Zo’n livesessie is het juiste moment om fans kennis te laten maken met jouw muziek, op een authentieke manier. Wil je ook een cover brengen? Dan ben je best op de hoogte van de regelgeving. Leer er alles over in deze video.

    Concreet: op Facebook, Instagram en Youtube lukt het meestal wel om een cover te spelen. Dj-sets worden wel vaak offline gehaald omwille van de naburige rechten op de opnames en de auteursrechten op de songs. Op Tiktok kunnen dj’s dan weer wel live sets draaien, omwille van de voorlopig vrij vage regelgeving rond auteursrechten op het platform. Maar we raden aan toch de algemene copyright regels te volgen, ook op dit platform.
     
  8. Speel solo of als je met meerdere mensen kan samenspelen, doe het dan in dezelfde kamer. Probeer niet met de volledige band te spelen op verschillende locaties. Iedereen weet dat de vertraging op het beeld en geluid enorm kan zijn. Je wil niet dat je livestream daardoor volledig in het honderd loopt.

    Via Instagram en Tiktok kan je zeker wel een gedeelde live-video opzetten wanneer je niet van plan bent een muzikale liveshow te spelen. Zo kan je tegelijkertijd op je eigen profiel en op het profiel van een bevriende artiest live-streamen. Zowel jouw volgers als de volgers van de andere artiest krijgen daar dan een melding van en zo bereik je weer een heleboel nieuwe fans.
     
  9. Artiesten die ook graag iets verdienen met hun livestream, kunnen dat doen via Twitch, YouTube en Facebook. Twitch is vooral populair in de gaming wereld, maar wordt ook soms gebruikt door muzikanten en dj’s.

    Met de Cheering-functie kan je uitbetaald worden in Bits, de virtuele munteenheid van Twitch zelf. Via de Super Chat-functie van YouTube kan je eveneens inkomsten genereren met je kanaal. Facebook werkt dan weer met Stars. Ook op Tiktok kan je tegenwoordig aan de hand van virtuele gifts geld verdienen. Let wel: deze betalingssystemen zijn niet voor iedereen toegankelijk dus kijk even of je aan de voorwaarden van het platform voldoet!
     
  10. Gebruik eventueel advertenties om je livestream te boosten. Je kan op Facebook op het einde van je livestream je video gaan boosten. Aangezien de meeste views op Facebook van de replay komen, is dit dan ook het perfecte moment om je bericht een extra duw te geven. Je advertentie zal ook beter presteren in het algoritme, omdat er al een organisch bereik was. Focus bij deze advertentie op het genereren van meer views. Daarvoor heeft Facebook ThruPlay-tool ontwikkeld. Met deze tool kan je kiezen om alleen te betalen voor advertenties die volledig worden afgespeeld, of ten minste 15 seconden.

    Aangezien de meeste video’s op Facebook slechts 6 seconden bekeken worden, zal je dus veel meer mensen bereiken dan die waarvoor je moet betalen. Kies ook steeds voor de juiste doelgroep in je advertentie. Meer info over adverteren op Facebook en Instagram lees je hier. Voor beginnende artiesten raden we trouwens niet aan om die eerste centen die in je muzikaal projecten worden gestoken, uit te besteden aan het adverteren van je livestreams.
     
  11. Wees consequent. Als je start met livestreamen, ben je iets aan het opbouwen. Verwacht dus niet dat je meteen 1.000 kijkers hebt, en dat het volledig loopt zoals je gehoopt had. Je bent ergens naartoe aan het werken. En dat doe je door regelmatig te livestreamen. Stel voor jezelf een vast wekelijks of maandelijks moment waarop je gaat livestreamen.
     

Cultuurloket zette een webinar op rond livestreaming en ging samen met MODO Law dieper in op de rechtenkwestie. Alle informatie werd gebundeld in een uitgebreide livestreaming gids. De webinar kan je hieronder opnieuw bekijken. De gids vind je terug op de website van Cultuurloket.

Accepteer cookies om deze embed te bekijken.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.