VI.BE

Livestreaming

Livestreaming is booming. Het is dan ook een handige tool voor artiesten om aan online promotie te doen. Maar hoe doe je dit zo goed mogelijk? Deze 10 tips helpen je zeker en vast op weg.

01.04.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

  1. Ga niet voor een concertervaring maar bouw aan de relatie met je fans. Dit is de belangrijkste tip voor iedereen die gaat livestreamen. Je kan nooit de kwaliteit van een echte concertopname of livesessie evenaren, probeer dat dan ook niet te doen. Je bent live: ga in interactie met je fans, luister naar hun vragen en speel een aantal nummers. Op die manier zal je spontaan overkomen en toon je dat je bereikbaar bent voor je fans. Als je niet live wil spelen, kan je bijvoorbeeld ook tonen hoe jij songs schrijft. Het belangrijkste is dat je mensen meeneemt in jouw wereld.

  2. Kies je medium. Bijna elk social media platform biedt de mogelijkheid aan om live te streamen. Het platform dat het beste past bij jouw muziek is uiteraard het platform waar je fans zich op bevinden. Als je fans vijftienjarigen zijn, zet je volop in op TikTok, Snapchat en Instagram. Als je fans daarentegen kloeke veertigers zijn, ben je meer met YouTube of Facebook. Waar zitten jouw volgers? Waar heb je het meeste bereik? Los daarvan bieden Instagram en Facebook wel een leuke extra: via die platforms kan je een gedeelde live-video opzetten. Zo kan je zowel op jouw profiel als op het profiel van een bevriende artiest live-streamen. Zowel jouw volgers als de volgers van de andere artiest krijgen daar dan een melding van. En op die manier bereik je weer een heleboel nieuwe fans. Via Facebook heet dat crossposting. Via Instagram moet je gewoon één van je volgers uitnodigen om deel te nemen aan je live-video.

  3. Als je op verschillende platforms tegelijk wil streamen, kan je daar specifieke programma’s voor gebruiken. Belive en Zoom bieden bijvoorbeeld allebei de mogelijkheid om live uit te zenden op verschillende platforms tegelijk.

  4. Wacht niet op publiek, maar start meteen met spelen als je online gaat. Dat heeft verschillende redenen. Zo zal het algoritme op Facebook of Instagram jouw video meer pushen als er beweging is en er dingen gebeuren. Bovendien zullen mensen ook pas inschakelen als er iets aan het gebeuren is. Nog belangrijker: de meeste mensen zullen jouw live-video in replay zien. Daar zal je dus de meeste views sprokkelen. Net daarom is het belangrijk dat je er vanaf het begin volledig voor gaat!

  5. Als je wil beginnen streamen, focus dan vooral op je audio. Zorg dat die toch een beetje oké klinkt. Je kan heel eenvoudig een USB-micro aansluiten op je smartphone of computer om al een behoorlijke audio-kwaliteit te bekomen. Video is minder belangrijk. Niemand verwacht een glashelder beeld bij een livevideo. Doe op voorhand een uitgebreide soundcheck en test ook je beeld. Let hier op de lag-time, de vertraging tussen je beeld en audio. Hoe meer instrumenten, micro’s en effecten je wil toevoegen aan je sound, hoe groter de kans dat je vertraging zal hebben op je audio. Hou het simpel is hier de boodschap!

  6. Speel eigen materiaal. Zo’n livesessie is net het juiste moment om fans kennis te laten maken met jouw muziek, op een authentieke (akoestische) manier. Als je toch een cover zou willen spelen, moet je oppassen. Het kan zijn dat je video door Facebook en Instagram gemute wordt, omdat je niet de rechten hebt om deze song te coveren en onder beelden te plaatsen.

  7. Speel solo of als je met meerdere mensen kan samenspelen, doe het dan in dezelfde kamer. Probeer niet met de volledige band te spelen op verschillende locaties. Iedereen weet dat de vertraging op het beeld en geluid enorm is. Je wil niet dat je livestream daardoor volledig in het honderd loopt. 

  8. Facebook heeft het mogelijk gemaakt om een Tip Jar toe te voegen aan een bericht. Dat is geen speciale tool van Facebook, maar een toestemming om een link te posten bij jouw livestream naar bijvoorbeeld je PayPal-account. Op die manier kunnen fans jou op een heel eenvoudige manier financieel ondersteunen. Hou het wel beperkt: je bent in de eerste instantie de relatie met je fans aan het onderhouden, geen geldinzamelactie aan het houden. Deze tool wordt ook vooral in de VS gebruikt.

  9. Gebruik advertenties om je livestream te boosten. Je kan op het einde van je livestream je video gaan boosten. Aangezien de meeste views van de replay komen, is dit dan ook het perfecte moment om je bericht een extra duw te geven. Je advertentie zal ook beter presteren in het algoritme, omdat er al een organisch bereik was. Focus bij deze advertentie op het genereren van meer views. Daarvoor heeft Facebook ThruPlay-tool ontwikkeld. Met deze tool kan je kiezen om alleen te betalen voor advertenties die volledig worden afgespeeld, of ten minste 15 seconden. Aangezien de meeste video’s op Facebook slechts 6 seconden bekeken worden, zal je dus veel meer mensen bereiken dan die waarvoor je moet betalen. Kies ook steeds voor de juiste doelgroep in je advertentie. Meer info over adverteren op Facebook en Instagram lees je hier.

  10. Wees consequent. Als je start met livestreamen, ben je iets aan het opbouwen. Verwacht dus niet dat je meteen 1.000 kijkers hebt, en dat het volledig loopt zoals je gehoopt had. Je bent ergens naartoe aan het werken. En dat doe je door regelmatig te livestreamen. Stel voor jezelf een vast wekelijks of maandelijks moment in waarop je gaat livestreamen.

Livestreamen: de rechtenkwestie

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.