VI.BE

Aggregators & online verkopen

Om je muziek op Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play Music, Amazon Music etc. aan te bieden zal je met een aggregator, een online distributieplatform, moeten werken. We lijsten er een paar op en geven je tips waar je zeker op moet letten.

20.01.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Een aggregator is een digitale distributeur. Die zal ervoor zorgen dat jouw muziek terechtkomt op de verschillende online platformen. Het principe bij een aggregator is meestal hetzelfde: je creëert een account, betaalt een vast bedrag of staat een percentage van de opbrengst af, en de aggregator zorgt ervoor dat je muziek verdeeld wordt. Onderling verschillen die aggregators echter nogal sterk qua kostprijs, aantal winkels waarin je muziek wordt aangeboden enz. Afhankelijk van wat jij nodig hebt, zal de ene aggregator beter voor jou zijn dan de andere.

Een aggregator zal er meestal een aantal dagen over doen vooraleer jouw song beschikbaar is op Spotify of andere streamingdiensten. Hou hier rekening mee als je bijvoorbeeld wil pitchen naar de Spotify-playlists.

Ten slotte bieden de meeste aggregators een 'pro' optie aan. Hiermee bieden ze vaak extra services zoals publishing of playlist plugging aan. Publishing is een vak apart waarbij men er voor probeert te zorgen dat songs geëxploiteerd worden in ruil voor een percentage (meestal de helft) van de auteursrechten. Je moet hiervoor altijd een apart contract afsluiten omdat het over auteursrechten gaat. In praktijk gaat dit vooral over rechtenadministratie in een Amerikaanse context. Voor Belgische artiesten is dit dus een beetje overbodig, aangezien Sabam bij ons de juiste mandaten heeft om rechten voor online gebruik te gaan innen. De plugging formule is misschien aantrekkelijk, maar biedt op zich geen garanties. Denk hier dus heel goed over na.

Om het wat makkelijker te maken, hebben we een paar van de belangrijkste platforms in een overzicht gegoten. Uiteraard is deze lijst niet volledig, want dat zou onbegonnen werk zijn, maar je krijgt toch al een goed beeld van enkele van de voornaamste aggregators.

AWAL zweeft ergens tussen een aggregator en een platenlabel. Om je muziek via Awal te verspreiden moet die goedgekeurd worden door de hun A&R-team. Niet elke artiest kan dus zomaar via Awal muziek distribueren. De distributie is gratis, maar Awal houdt wel 15% van de royalty’s voor zich. Naast de klassieke distributie beloven zij ook hulp bij het pitchen naar playlists, digitale marketing… Je hebt een direct contact bij Awal die jou zal helpen en ervoor zal zorgen dat je release zo goed mogelijk opgevolgd wordt. Hoe meer streams je muziek genereert, hoe meer Awal je ook persoonlijk zal helpen om je nog meer te laten groeien.

Amuse koppelt aan zijn aggregator-service aan een platenfirma. Je distribueert je muziek gratis op verschillende streamingdiensten en je houdt 100% van de rechten. Hun aggregatorservice zorgt ervoor dat het label van Amuse makkelijker artiesten vindt. Als je een deal sluit bij Amuse zullen ze zelf voorschotten geven voor opnames en een promobudget vrij maken voor jou. 

CD Baby is de grootste one-stop-shop voor artiesten om muziek online te distribueren. Je betaalt eenmalig $ 9,95 per single en $ 29 per album voor het distribueren van je muziek. Daarnaast vragen ze een commissie op je royalty’s van 9%. Bij elke release komt er nog een niet te vermijden extra kost voor het aanmaken van een barcode. Reken dus nog maar $ 5 extra voor een single en $ 20 voor een album. Ten slotte zal je ook moeten bijbetalen om je muziek toe te voegen aan de Instagram Stories.

Distrokid laat je toe zoveel te releasen als je zelf wilt. Je betaalt hiervoor elk jaar $ 19,99 en je houdt 100% van je rechten. Dit kan dus handig zijn als je van plan bent elke maand een single te releasen in aanloop naar een album. Dit kan ook handig zijn voor kleine labels die op deze manier verschillende artiesten willen releasen doorheen het jaar. Het grootste nadeel is dat je geen releasedatum kan kiezen. Hiervoor zal je het ‘musician plus’ of ‘labelplan’ moeten aanschaffen, wat dan weer meer geld kost. Shazam zit niet standaard bij deze distributie. Om je muziek dus ‘shazamable’ te maken, zal je nog  $0.99 per song per jaar betalen. Distrokid biedt dan weer als een van de enige distributie op TikTok aan. Daarenboven biedt Distrokid een feature aan die het mogelijk maakt om licenties af te sluiten voor het distribueren van covers. Deze licentie is niet nodig in België, maar wel in de VS en omdat de streamingdiensten nu eenmaal globaal actief zijn, kan je hier niet onderuit. 

Landr is vooral bekend als automatische masteringtool voor songs. Sinds kort werken ze ook als digitale distributeur. Als je gebruik maakt van hun masteringtool is de digitale distributie zelfs gratis. Anders betaal je maandelijks tussen € 1 en € 4 om je muziek te distribueren. Zij zullen geen commissie nemen op je royalty’s.

Tunecore gaat al bijna even lang mee als CD Baby. Het grote verschil is dat je bij Tunecore 100% van je royalty’s zal houden. Daarentegen vragen ze een jaarlijkse fee per song/album. In het eerste jaar betaal je $ 9,99 voor een single en $ 29,99 voor een album. Vanaf het tweede jaar wordt dat voor een album $49,99. Opgelet: tenzij je je abonnement stopzet, wordt de betaling elk jaar automatisch uitgevoerd!

Naast de aggregators die hierboven werden besproken, zijn er nog vele tientallen andere: Ditto Music, Fresh Tunes, Horus Music, Octiive, OneRPM, ReverbNation, RouteNote, Soundrop, Stem, Symphonic… Voor de absolute nerds heeft Ari Herstand een uitgebreid overzicht gemaakt van deze en nog veel meer aggregators.