VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Aggregators & online releasen

Om je muziek op Spotify, Apple Music, Deezer, etc. aan te bieden zal je met een aggregator, een online distributieplatform, moeten werken. We lijsten er een paar op en geven je tips waar je zeker op moet letten.

Laatst bewerkt op 15.07.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Een aggregator is een digitale distributeur. Die zal ervoor zorgen dat jouw muziek terechtkomt op de verschillende online platformen. Je muziek rechtstreeks op Spotify releasen kan dus niet. Aggregators gaan als volgt te werk: je creëert een account, betaalt een vast bedrag of staat een percentage van de opbrengst af, en de aggregator zorgt ervoor dat je muziek verdeeld wordt. 

Let goed op bij het kiezen van een aggregator want ze verschillen onderling nogal sterk qua kostprijs, aantal winkels waarin je muziek wordt aangeboden enz. Bij de ene aggregator betaal je per release, bij de andere een vast bedrag per jaar. Bij de ene aggregator hou je 100% van je inkomsten, een andere gaat een percentage op de inkomsten uit streaming voor zich houden. 

Afhankelijk van wat jij nodig hebt, zal de ene aggregator beter voor jou zijn dan de andere. Durf ze vooral eens goed te vergelijken op basis van je eigen releaseplannen. Is TikTok voor jou cruciaal? Check dan zeker of dat platform in het lijstje met distributiekanalen staat. 

Een aggregator zal er meestal een aantal dagen over doen vooraleer jouw song beschikbaar is op Spotify of andere streamingdiensten. Hou hier rekening mee als je bijvoorbeeld wil pitchen naar de Spotify-playlists. Als het je eerste release is, moet je ook nog je Spotify profiel claimen. Algemeen zorg je er best voor dat je single, EP of album een maand voor de release opgeladen is bij je aggregator. 

De meeste aggregators bieden ook een 'pro' optie aan. Hiermee bieden ze vaak extra services zoals publishing of playlist plugging aan. Publishing is een vak apart waarbij men er voor probeert te zorgen dat songs geëxploiteerd worden in ruil voor een percentage van de inkomsten uit auteursrechten. Daartegenover staat dan dat een publisher actief op je songs gaat werken en dat doen de meeste aggregators niet. 

In de praktijk betekent publishing bij een aggregator vooral een plekje in een grote catalogus en misschien wat rechtenadministratie in een Amerikaanse context. Voor Belgische artiesten is dit wat overbodig, aangezien Sabam bij ons de juiste mandaten heeft om rechten voor online gebruik te gaan innen. De plugging formule is misschien aantrekkelijk, maar biedt op zich geen garanties. Denk hier dus heel goed over na.

Om het wat makkelijker te maken, hebben we een paar van de belangrijkste platforms in een overzicht gegoten. Uiteraard is deze lijst niet volledig, want dat zou onbegonnen werk zijn, maar je krijgt toch al een goed beeld van enkele van de voornaamste aggregators.

Grootste internationale aggregators

Andere - maar daarom niet mindere - aggregators

Wil je alle aggregators uitgebreid met elkaar kunnen vergelijken, dan kan je gaan kijken naar dit overzicht dat Ari Herstand gemaakt heeft. 

Label services

Ten slotte zijn er ook nog grotere distributeurs waar labels of grote artiesten mee samenwerken en die vaak ook meer ‘label services’ aanbieden zoals playlist pitching, syncs, promo… Dit kan aan de hand van vaste bedragen, maar hier wordt ook vaker met een royaltypercentage gewerkt. Zij werken ook niet met om met om het even welke artiesten of labels. Vaak gaat er nog een selectieprocedure aan vooraf. De bekendste hier zijn:

Streaming management — deel 1

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.