VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Fréderic Busscher

Advies

Muziek promoten

Als beginnende muzikant kan het best overweldigend zijn om na te denken over het promoten van je eigen muziek. Er zijn namelijk heel veel manieren om je muziek onder de aandacht van fans te brengen. In dit artikel helpen we je het bos door de bomen te zien en bespreken we hoe je als beginnende artiest aan basic marketing kan doen.
 

Fréderic Busscher

Laatst bewerkt op 03.07.24

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Als artiest kan je zonder de support van traditionele gatekeepers als platenmaatschappijen, labels of radio je muziek wereldwijd verspreiden. Je distributie kan je vrij eenvoudig volledig zelf in handen nemen. De keerzijde van de medaille is echter dat je het als artiest steeds moeilijker krijgt om online nog op te vallen, aangezien het online net barst van nieuwe te ontdekken muziek.            

Maak je niet al te grote zorgen over theoretische basisprincipes of complex marketingjargon: je kan namelijk vrij makkelijk met een beperkt budget al een onderscheidende campagne opzetten. Hier vind je een overzicht met de belangrijkste tools: 

Communicatieplan

Een communicatieplan bestaat uit een aantal cruciale elementen waar je rekening mee moet houden: 

  1. Wat is je doel als artiest? Een platencontract, als support mee met een internationale act, meer groupies scoren, je muziek verder verspreiden of je algemene bekendheid vergroten? Wat het ook is, formuleer duidelijke doelen en formuleer deze realistisch en meetbaar (SMART).

  2. Vind je doelgroep en bepaal je markt. Probeer goed te definiëren wie je wil bereiken, want je doelgroep bepaalt de aanpak. Wie zijn je huidige fans? Waar zijn ze mee bezig? Een goed vertrekpunt is om even rond je heen te kijken.     

  3. Je doel als artiest en je doelgroep (je fans) bepalen mee via welke kanalen je communiceert. Via welke kanalen bereik je die fans het best? Eenmaal je je doel, doelgroep, kanalen en tijdsframe kent, kan je een retroplanning opmaken en een budget opstellen. Zo kan je een actieplan opstellen dat heel concreet toont wat wanneer moet gebeuren.

  4. Volg goed op. Tijdens de campagne kunnen nieuwe inzichten ontstaan. 

  5. Evalueer ook je campagne achteraf. Een goede evaluatie zal ervoor zorgen dat je volgende communicatieplan nog beter is dan het vorige.

Lees meer over het communicatieplan 

Storytelling

Album nu overal verkrijgbaar, koop nu!

Marketing draait niet om het schreeuwerig aanprijzen van je product, maar om binding te creëren met mensen die jouw muziek lusten. One-off promo stunts dragen op lange termijn weinig bij tot het uitbouwen van een trouwe fanbase. Alles begint met het creëren van een band met jouw fans. En dat doe je het best door jouw verhaal en het verhaal achter je muziek te vertellen.

Lees meer over Social storytelling met effect en Social media content.

Stijl & Imago

Als het om stijl en imago gaat, vertrek je best vanuit je muziek. Welk genre speel je? Hoe klinkt je stem? Hoe zie je er op het podium uit? Al deze elementen bepalen jouw profilering. Wil je weten wat je profiel of je imago is, durf dan ook om feedback vragen. Let wel, vrienden of familieleden zijn doorgaans niet het beste klankbord: ga ten rade bij mensen met kennis van zaken.

Lees meer over stijl & imago.

Sociale media

Dankzij sociale media is het voor onafhankelijke artiesten heel makkelijk om te communiceren met fans en een eigen identiteit op te bouwen. 90% van je muzikale carrière heb je zelf in handen: je kan thuis opnames maken en die zelf online verspreiden én je beschikt over alle tools om je muziek aan een breed publiek bekend te maken.

De communicatie op sociale media verloopt in 2 richtingen: het gaat niet enkel om een boodschap die je uitstuurt en die wordt geslikt (of genegeerd) door je doelpubliek. Je fans kunnen ook zelf laten weten wat ze van jouw boodschap vinden, en ze kunnen jou bovendien ook antwoorden of nieuwe boodschappen sturen. Je fans hebben dus een centrale rol in je promotieproces, en als artiest beschik je over de tools om je fans op die manier tevreden te houden.

Lees meer over Facebook, Twitter, Youtube, TikTok & Instagram en maak vooral voor jezelf uit welke platformen meest bij jou (en jouw stijl) aanleunen.

Website

Een website is een ideale tool om jezelf kernachtig voor te stellen: een biografie, een recente speellijst en livefragmenten van je shows. Zeker in de beginfase is het aangeraden om aan te geven waar je als artiest momenteel staat. Bijvoorbeeld: net een EP opgenomen, je single staat in de Vox-lijst op Radio 1, je hebt als dj de affiche gedeeld met internationale namen X & Y, enzovoort. Zo bied je geïnteresseerde boekers, labels, managements en anders professionals onmiddellijk alle relevante informatie aan!

Lees meer over je eigen website.

Nieuwsbrief

Waarom zou je in godsnaam nog nieuwsbrieven versturen? Is e-mail niet hopeloos achterhaald? Think again: ondanks de populariteit van sociale media en mobiele marketing blijft e-mails versturen waardevol als artiest. Als je belangrijk nieuws te melden hebt, blijken e-mails en nieuwsbrieven toch nog meer return on investment te geven. Met een dure term kan je spreken van ‘permission marketing’: aangezien je fans – door zich in te schrijven op je nieuwsbrief – expliciet aangeven dat je hen mag ‘storen’ met je nieuws, is de band tussen jou als artiest en je fans als lezers redelijk sterk. 

Lees meer over nieuwsbrieven.

Ons beste advies voor effectieve en efficiënte communicatie op lange termijn? Werk elke dag aan je verhaal. Net als bij sporten, je ziet pas resultaat na een periode van volgehouden inspanningen. Ga hierbij steeds van jezelf en je gevoel uit, maar wees er wel bewust mee bezig. Een imago opbouwen kost zeer veel tijd en energie, maar een zorgvuldig opgebouwd imago kan je ook in één klap weer helemaal kwijtspelen. In de wereld van social media en streaming is het soms bijzonder druk en loop je hierdoor het risico om jezelf te verliezen in deze ratrace. Maak om die reden een gameplan en ... stick to it!

Muziekmarketing is continu onderhevig aan veranderingen en technologische innovaties. Daarom is het raadzaam om je ogen en oren op te houden, lees de krant, volg de actualiteit, praat én luister.

Tot slot, blijf niet eeuwig op dat computerscherm staren: ook je merchandise stand, bijvoorbeeld, is een ideale manier om fans te ontmoeten. 

Wil je nog dieper duiken in muziekmarketing? Lees dan onderstaand dossier!

Digitale muziekmarketing in 2021

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.