De perfecte merch-stand
Niks leuker als een publiek dat na je show nog even langs de merchandise stand kan lopen. Besteed daarom voldoende aandacht aan je merch-stand, waar je die neerpoot en hoe je die inricht. In dit artikel vind je alvast 8 tips die je op weg helpen.
- De plaats van je stand bepaalt de helft van je verkoop. Probeer met de zaal zo te onderhandelen dat je je stand mag opzetten op een plaats waar iedereen moet passeren. Bijvoorbeeld in de inkomhal, naast de vestiaire, aan de ingang van de zaal ….
Als je je stand op een goede plaats hebt opgesteld, heeft iedereen hem gezien. Maak gebruik van die wetenschap en hanteer hem ook als communicatiemiddel met fans. Leg bijvoorbeeld flyers met de toekomstige concerten of zorg voor een blad papier waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten voor je nieuwsbrief.
- Zorg dat je stand er aantrekkelijk uitziet en dat alles in één oogopslag zichtbaar is. Hang van al het materiaal dat je mee hebt minstens één exemplaar op, met duidelijke vermelding van prijs en de beschikbare maten en/of kleuren.
- De persoon die achter je stand staat, is minstens even belangrijk als de stand zelf. Zorg dat het iemand is die je muziek kent, maar vooral ook iemand die kaas gegeten heeft van verkopen. De verkoper doet ook best één van de shirts die je verkoopt aan. Hierdoor zien mensen hoe het eruit ziet als je ze aanhebt. Je zult zien dat dit T-shirt meer verkoopt dan de andere.
- Kom als artiest na je concert langs om mee te verkopen aan de merchandise stand of om handtekeningen uit te delen. Dat doet je verkoop sterk toenemen, omdat mensen hun platen of T-shirts nog meer kunnen verpersoonlijken en zo iets unieks naar huis meenemen. Los van het feit of de fans effectief iets kopen, zal een persoonlijk gesprekje of tekstje naast je handtekening ook de band met je fans versterken.
- Geef fans de kans om fysiek met jouw merch om te gaan. Het aanraken van een voorwerp kan er namelijk voor zorgen dat de fans dit sneller effectief zouden kopen. Laat dus zeker fans eens een T-shirt passen als ze dit vragen.
- Verkoop als support band je cd’s en platen niet duurder dan die van de hoofdact. Mensen komen vooral voor die artiest, dus zullen ze er ook meer geld aan willen besteden.
- Voorzie genoeg wisselgeld zodat je op alle mogelijke briefjes en muntstukken kunt teruggeven. Afgeronde prijzen werken gemakkelijker en zorgen ervoor dat je minder soorten wisselgeld moet voorzien. Zorg ook dat je je geld veilig kan wegsteken. Een draagbaar kluisje met een slot is niet duur en kan ontzettend handig zijn.Het is vrij eenvoudig om mensen via hun smartphone te laten betalen. De bekendste optie is Payconiq by Bankcontact.
Je krijgt een QR-code die mensen kunnen scannen om hun betaling uit te voeren, heel handig om niet met wisselgeld te moeten sleuren. Let wel op, enkel mensen die aangesloten zijn bij een Belgische bank kunnen dit gebruiken. Daarnaast is het ook goedkoper geworden om een betaalterminal mee te nemen die gelinkt is aan je smartphone. SumUp is een merk dat vaak gebruikt wordt door artiesten. De aankoop van het toestel is niet duur, maar je betaalt wel een kleine transactiekost op elke verkoop.
- Bekijk naast de algemene verkoop, ook hoeveel je verkoopt per hoofd. Bijvoorbeeld: In een zaal van 350 mensen verkoop je voor € 650 en op het volgend concert van 600 mensen verkoop je voor € 1.000. Dan heb je op het eerste concert € 1,86 verkocht per persoon en op het tweede concert € 1,66 per persoon. Op concert één heb je dus eigenlijk beter verkocht, ook al heb je minder geld ontvangen.
Zoek je nog meer tips rond hoe je aan merchandising in het algemeen moet beginnen, lees dan ook dit artikel.