VI.BE

De perfecte merch-stand

Niks leuker na een show dan nog even langs de merchandise stand te lopen. Je kan er de nieuwe plaat kopen die net werd voorgesteld, of een t-shirt waarmee je aan iedereen kan laten zien hoe goed je artiest x of y wel vindt. En met wat geluk loop je er ook nog de artiesten tegen het lijf die je net op het podium hebt gezien. Dat is exact de redenering die ook jouw (nieuwe) fans maken, dus voldoende reden om aandacht te besteden aan waar je je stand neerpoot of hoe je die inricht. We zetten een aantal tips op een rijtje.

25.02.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

  1. De plaats van je stand bepaalt de helft van je verkoop. Probeer met de zaal zo te onderhandelen dat je je stand mag opzetten op een plaats waar iedereen moet passeren. Bijvoorbeeld in de inkomhal, naast de vestiaire, aan de ingang van de zaal …
  2. Zorg dat je stand er aantrekkelijk uitziet en dat alles in één oogopslag zichtbaar is. Hang van al het materiaal dat je mee hebt minstens één exemplaar op, met duidelijke vermelding van prijs en de beschikbare maten en/of kleuren.

  3. De persoon die achter je stand staat, is minstens even belangrijk als de stand zelf. Zorg dat het iemand is die je muziek kent en uitstraalt.

  4. Kom als artiest na je concert langs om mee te verkopen aan de merchandise stand of om handtekeningen uit te delen. Dat doet je verkoop sterk toenemen, omdat mensen de cd’s of shirts nog meer kunnen verpersoonlijken en zo iets unieks naar huis meenemen.

  5. Doe als verkoper één van de shirts aan die je verkoopt. Hierdoor zien mensen hoe het eruit ziet als je ze aanhebt. Je zult zien dat dit T-shirt meer verkoopt dan de andere.

  6. Als je je stand op een goede plaats hebt opgesteld, heeft iedereen hem gezien. Maak gebruik van die wetenschap en hanteer hem ook als communicatiemiddel met fans. Leg bijvoorbeeld flyers met de toekomstige concerten of zorg voor een blad papier waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten voor je nieuwsbrief.

  7. Verkoop als support band je cd’s en platen niet duurder dan die van de hoofdact. Mensen komen vooral voor die artiest, dus zullen ze er ook meer geld aan willen besteden.

  8. Voorzie genoeg wisselgeld zodat je op alle mogelijke briefjes en muntstukken kunt teruggeven. Afgeronde prijzen werken gemakkelijker en zorgen ervoor dat je minder soorten wisselgeld moet voorzien.

  9. Zorg dat je je geld veilig kan wegsteken. Een draagbaar kluisje met een slot is niet duur en kan ontzettend handig zijn.

  10. Het is vrij eenvoudig om mensen via hun smartphone te laten betalen. De bekendste optie is Payconiq by Bankcontact. Je krijgt een QR-code die mensen kunnen scannen om hun betaling uit te voeren, heel handig om niet met wisselgeld te moeten sleuren. Let wel op, enkel mensen die aangesloten zijn bij een Belgische bank kunnen dit gebruiken.

  11. Bekijk naast de algemene verkoop, ook hoeveel je verkoopt per hoofd. Bijvoorbeeld: In een zaal van 350 mensen verkoop je voor € 650 en op het volgend concert van 600 mensen verkoop je voor € 1.000. Dan heb je op het eerste concert € 1,86 verkocht per persoon en op het tweede concert € 1,66 per persoon. Op concert één heb je dus eigenlijk beter verkocht, ook al heb je minder geld ontvangen.

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via chat / mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.