VI.BE

Merchandise

Er zijn verschillende redenen om merchandise te verkopen. In de eerste plaats is merchandise uiteraard een belangrijke inkomstenbron voor artiesten, maar daarnaast is het ook onbetaalbare reclame voor je muziek.

Laatst bewerkt op 23.06.22

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

De mogelijkheden

Hespenworst, een zwembroek of een tennisbal,: je kunt het zo gek niet bedenken of er valt merchandise van te maken. Maar wat bedruk je nu best eerst?

Bij het kiezen van je items hou je best rekening met je doelpubliek. Factoren als de gemiddelde leeftijd of het geslacht spelen daarbij een rol. Zo slaan stickers vooral aan bij jongeren en kiezen mannen misschien minder snel voor felle kleuren voor een t-shirt.

Wat je ook wil verkopen, hou altijd rekening met de basiskostprijs van het product. Hoe hoger die prijs, hoe duurder je het moet verkopen, en dus hoe hoger het risico ligt. Zo kost een pull of hoodie gemiddeld bijvoorbeeld 15 euro meer dan een T-shirt. Je kunt dus best beginnen met de productie van T-shirts. Slaat dat aan, dan kun je een duurder product overwegen. De meest verkochte items hebben een lage basisprijs én zijn populair bij alle lagen van je publiek: tote bags, T-shirts, posters en natuurlijk cd’s, vinyls en zelfs cassettes. 

Eens je weet wat je wil gaan verkopen, volgt de belangrijkste stap: je moet kiezen wat je erop gaat drukken. Je logo, een track- of albumtitel, een foto of een speciaal ontworpen tekening… Wat je ook kiest, let erop dat het ontwerp aansluit bij je artist brandinghuisstijl. Niets zo vreemd als een gothic shirt voor een singer-songwriter, bijvoorbeeld. Het is leuk als je er een originele twist aan kunt geven, maar zorg er wel voor dat je naam of logo steeds duidelijk vermeld is. Veel van je kopers willen namelijk expliciet hun identiteit aan die van jou verbinden. En als muzikant is zichtbaarheid ook vitaal.

Verkopen

De meest voorkomende en bekendste manier om merchandise te verkopen is voor en na een concert. Op bepaalde events wordt de merchandise geregeld door een externe firma. Die regelt de verkoop dan voor jou en vraagt in ruil een bepaald percentage van de verkoop (vaakmeestal 20 à 25 procent).

Maar in de meeste concertzalen sta je zelf in voor de verkoop, waarbij je soms moet wel een vaste fee moet afstaan aan de zaal om merch te mogen verkopen. Die fee staat vaak los van je verkoop. In de AB betaal je bijvoorbeeld €150 voor een concert in de grote zaal (2000 bezoekers), €100 euro voor een concert in de Ballroom of in Flex (1200-1300 bezoekers), €50 voor concerten in de Box ( 750 bezoekers) en voor het verkopen van merch bij een concert in de Club (270 bezoekers) betaal je geen enkele bijdrage. Zorg dan ook dat je de prijzen aanpast aan het geld dat je moet afstaan. Meer praktische tips over het opzetten van een merch-stand vind je hier.

Je kan ook met een merchandisefirma in zee gaan, die dan meegaat op alle concerten. Het bedrijf staat dan zowel in voor de productie van de merchandise als voor de verkoop. Het voordeel is dat je minder moet regelen, het nadeel is dat zij een groot percentage vragen van de inkomsten.

Daarnaast kan je merchandise online verkopen. Dat kan via een eigen webshop op je website, of door gebruik te maken van bestaande platforms. In België heb je bijvoorbeeld Club Merch of FabricMerch die de productie van je overnemen en je een verkoopplatform aanbieden. Je kiest zelf de soort merchandise en maakt een design. Zij nemen de verkoop, het drukwerk en de verzending van je over.

Als je de productie zelf in handen neemt kan je die ook gaan verkopen via Shopify, Big Cartel en Bandcamp. Bandcamp kost niks, maar zij vragen wel een commissie van 10% op alles wat je verkoopt. Big Cartel biedt een gratis platform aan zolang je minder dan 5 producten verkoopt, nadien kan je instappen in een abonnement van $9,99 per maand. Shopify kost dan weer $29 per maand.

Administratie

Als je merch verkoopt drijf je handel en ben je in principe btw-plichtig. Daarnaast moet je ook belastingen betalen op de inkomsten of winsten die je daarmee boekt (tenzij je een vzw hebt). Verkoop je merchandise na shows zonder je iets aan te trekken van belastingen of btw kan je zware boetes opgelegd krijgen. Wanneer je de merchandise meeneemt naar het buitenland wordt het helemaal complex. Naast de nodige grensdocumenten voor de uitvoer en invoer van goederen, moet je ook nog eens rekening houden met buitenlandse btw-stelsels. Check dus als de bliksem het artikel over personenbelasting en buitenlandse inkomsten

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.