VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

Nieuwsbrief

Waarom zou je in godsnaam nog nieuwsbrieven versturen? Is e-mail niet hopeloos achterhaald? Think again: ondanks de populariteit van sociale media en mobiele marketing blijft e-mails versturen waardevol als artiest.

Laatst bewerkt op 30.10.24

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Waarom voor jou nuttig? 

Lang niet elke fan bezoekt wekelijks je site of je Facebook-pagina. Sociale media raken trouwens stilaan overbevolkt en in de constante stroom aan onzin is het een hele klus geworden om waardevolle informatie te ontdekken. Daarnaast ziet, in tegenstelling tot wat we graag geloven, maar een klein percentage van je fans effectief je social media posts. Ten slotte bezitten sociale media zelf al hun data, wat ervoor zorgt dat je relevante informatie van je fans vaak niet zal kunnen bekijken. 

Conclusie: als je belangrijk nieuws te melden hebt, blijken e-mails en nieuwsbrieven toch meer return on investment te geven. Met een dure term kan je spreken van ‘permission marketing': aangezien je fans – door zich in te schrijven op je nieuwsbrief – expliciet aangeven dat je hen mag ‘storen’ met je nieuws, is de band tussen jou als artiest en je fans als lezers redelijk sterk. Dit is dus de ideale 1 op 1 communicatietool die ook nog eens zeer personaliseerbaar is. 

Hoe praktisch aanpakken?

Nieuwsbrieven uitsturen is één ding, goede nieuwsbrieven is nog net iets anders. Niet getreurd, deze tips zetten je al goed op weg:

  1. Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen. Logisch uiteraard, maar hoe? Voorzie op je website een formulier waarmee fans zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven. Via sociale media kan je ook een link toevoegen waar fans zich kunnen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Veel artiesten voorzien ook een QR-code met inschrijflink aan hun merchtafel. Geef je fans iets in ruil voor hun e-mailadres: een gratis download bijvoorbeeld, of exclusieve remixes, studiobeelden … Maak mensen ook nieuwsgierig door dingen aan te bieden in je nieuwsbrief die exclusief zijn, zo creëer je een gevoel van FOMO (Fear Of Missing Out) en zullen mensen zich sneller inschrijven.

    Vraag bij het inschrijven voldoende persoonlijke gegevens, maar overdrijf niet. Je wil niet dat iedereen een hele enquête moet invullen. Let wel op! Volgens de Europese GDPR-wetgeving mag je enkel mails versturen naar mensen van wie je de expliciete toestemming hebt gekregen om die mails te sturen. Als je persoonsgegevens bijhoudt van contacten ben je verplicht hen te informeren waarvoor je deze gegevens wil gebruiken. Daarnaast moet je ook verplicht een uitschrijflink in je nieuwsbrief toevoegen. 

  2. Gebruik tools om je mails te sturen. Je kan je nieuwsbrief perfect via de standaard mailprogramma’s versturen, maar het kan handig zijn om gebruik te maken van een service om nieuwsbrieven uit te sturen. Op deze manier kan je jouw nieuwsbrief van kop tot teen personaliseren en daarbij kan je ook eenvoudig alle informatie die binnenkomt managen.

    Je kan zo alle interessante info voor jou gemakkelijk bijhouden en creëert meteen ook tastbare data die later wel eens nuttig zouden kunnen blijken. De bekendste diensten zijn Campaign Monitor en Mailchimp. Met Mailchimp kan je bijvoorbeeld gratis nieuwsbrieven uitsturen naar max. 500 abonnees. Daarnaast zijn er nog vele andere diensten met elk hun voor- en nadelen.

  3. Vul je nieuwsbrief met interessante inhoud. Veel artiesten maken de fout om enkel een nieuwsbrief te versturen om fans te overtuigen om tickets of een plaat te kopen. Bouw aan een stevige relatie met je fans door ook meer ‘persoonlijk’ nieuws te delen. Natuurlijk is je nieuwsbrief ideaal om het te hebben over studioplannen, toekomstige samenwerkingen … Zo bouw je aan een hechte community.

  4. Roep je lezers op tot actie, maar vermijd verwarring. Je nieuwsbrief is het middel bij uitstek om je fans warm te maken om zelf in actie te schieten: stemmen voor de Afrekening, tickets kopen, je profiel checken op VI.BE platform … Vermijd verwarring en beperk je tot één zogenaamde ‘call to action’ per nieuwsbrief.

  5. Denk goed na over de opmaak van je nieuwsbrieven. Kies voor een grafische opmaak die aanleunt bij je artwork, website, bandlogo, sociale profielen … Kom onmiddellijk ter zake, en zorg ervoor dat je ‘call to action’ zichtbaar is zonder te scrollen. Vermeld je sociale media met een icoontje dat klikbaar is. Maak je nieuwsbrief interactiever door veel links in je tekst te plaatsen.

    Als je verwijst naar een filmpje, gebruik dan een beeld uit de video en plaats er een play-knopje op. De afbeelding is uiteraard klikbaar en linkt naar je filmpje op YouTube. Controleer hoe je nieuwsbrief eruit zal zien in diverse mailprogramma’s. Verstuur hiervoor een testversie naar een beperkt publiek.

  6. Respecteer de basisregels voor succesvol e-mailen. Stuur nooit een mail met alle adressen in het ‘aan’-veld. Gebruik het ‘bcc’-veld waarbij je jouw eigen e-mailadres in het ‘aan’-veld zet. Zo geef je niet alle mailadressen prijs. Volg je mailcorrespondentie goed op en antwoord snel op vragen. 

  7. Personaliseer het ‘van’-veld. Je nieuwsbrief wordt veel meer gelezen als je direct duidelijk maakt van wie die komt. Verstuur dus liever niet als jouwband@gmail.com of info@jouwband.be, maar wijzig de instellingen van je mailprogramma, zodat je volledige bandnaam (en dus niet je e-mailadres) als afzender verschijnt.

  8. Het eerste wat je fans van je nieuwsbrief te zien krijgen – nog voor ze die opengeklikt hebben – is de onderwerpregel. Daar denk je dus het best 2x over na. Hou het onderwerp kort en simpel, maar probeer er direct mee te vatten wat het belangrijkste topic van je mail is. Concreet blijf je best onder de 50 tekens en vermijd je het woord ‘nieuwsbrief’ best als de pest. Een goede onderwerpregel creëert een gevoel van verlangen en interesse bij de lezer.

  9. Denk goed na over het tijdstip waarop je je nieuwsbrief verstuurt. Dat heeft namelijk een serieuze impact op het succes ervan. Van 22u tot 6u wordt algemeen afgeraden, aangezien de meeste van je fans dan slapen. Staar je niet blind op cijfers die worden aangeraden, kijk vooral wat voor jezelf haalbaar is, en zorg dat er enige regelmaat in zit, bv. elke donderdag om 16u.

  10. Denk goed na over de frequentie van je nieuwsbrieven. Hou je aan één tot maximaal vier nieuwsbrieven per maand. Stuur je er meer, dan gaan je fans al snel vinden dat je ze aan het spammen bent. Plan je campagnes zodat er een zekere regelmaat in je newsletters zit. Haal dus je agenda boven en duid alvast (minstens) één dag per maand aan waarop je je mailings verstuurt.

  11. Haal alle (alle!) taal- en spellingsfouten uit je nieuwsbrief. Niets zo vervelend om te lezen als een nieuwsbrief met fouten erin. Neem de tijd om alles grondig na te lezen, of nog beter: laat dat door iemand anders doen. Zelf zie je vaak nog dingen over het hoofd.

  12. Meten is weten! Check de open rate, de click-through rate, de bounce rate (percentage mails dat niet afgeleverd kon worden), het aantal mensen dat zich uitschrijft via de verplichte (!) uitschrijflink … Experimenteer met je timing: verstuur een nieuwsbrief op donderdagmiddag en de volgende op zaterdagmiddag. Vergelijk de resultaten. Gebruik software als Google Analytics en je mailprogramma om te controleren of je nieuwsbrief ook meer bezoekers op je website genereert.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.