VI.BE

Nieuwsbrief

Waarom zou je in godsnaam nog nieuwsbrieven versturen? Is e-mail niet hopeloos achterhaald? Think again: ondanks de populariteit van sociale media en mobiele marketing blijft e-mails versturen waardevol als artiest.

21.01.20

Advies

Lang niet elke fan bezoekt wekelijks je site of je Facebook-pagina. Sociale media raken trouwens stilaan overbevolkt, en in de constante stroom aan onzin is het een hele klus geworden om de waardevolle informatie te ontdekken. En in tegenstelling tot wat we graag geloven, ziet maar een klein percentage van je fans effectief je status updates of tweets. 

Conclusie: als je belangrijk nieuws te melden hebt, blijken e-mails en nieuwsbrieven toch meer return on investment te geven. Met een dure term kan je spreken van ‘permission marketing': aangezien je fans – door zich in te schrijven op je nieuwsbrief – expliciet aangeven dat je hen mag ‘storen’ met je nieuws, is de band tussen jou als artiest en je fans als lezers redelijk sterk. Nieuwsbrieven uitsturen is één ding, goeie nieuwsbrieven is nog net iets anders. Niet getreurd, deze tips zetten je al goed op weg:

  1. Verzamel zoveel mogelijk e-mailadressen. Logisch uiteraard, maar hoe? Voorzie op je website een formulier waarmee fans zich voor je nieuwsbrief kunnen inschrijven. Vraag voldoende persoonlijke gegevens, maar overdrijf niet. Je wil niet dat iedereen een hele enquête moet invullen. 

    Let wel op! Volgens de Europese GDPR-wetgeving mag je enkel mails versturen naar mensen van wie je de expliciete toestemming hebt gekregen om die mails te sturen. Als je persoonsgegevens bijhoudt van contacten ben je verplicht hen te informeren waarvoor je deze gegevens wil gebruiken. Gebruik Facebook en Twitter om je nieuwsbrief te promoten en je fanlist uit te bouwen. Geef je fans iets in ruil voor hun e-mailadres: een gratis download bijvoorbeeld, of exclusieve remixes, studiobeelden …

  2. Respecteer de basisregels voor succesvol e-mailen. Stuur nooit een mail met alle adressen in het ‘aan’-veld. Gebruik liever het ‘bcc’-veld, zo geef je niet alle mailadressen prijs. Volg je mailcorrespondentie goed op en antwoord snel op vragen. 

  3. Gebruik tools om je mails te sturen. Je kan je nieuwsbrief perfect via de standaard mailprogramma’s versturen, maar het kan handig zijn om gebruik te maken van een service om nieuwsbrieven uit te sturen. Op deze manier kan je jouw nieuwsbrief van kop tot teen personaliseren en daarbij kan je ook eenvoudig alle informatie die binnenkomt managen. De bekendste diensten zijn Campaign Monitor en Mailchimp. Met Mailchimp kan je gratis nieuwsbrieven uitsturen naar max. 2000 abonnees. Daarnaast zijn er nog vele andere diensten met elk hun voor- en nadelen.

  4. Personaliseer het ‘van’-veld. Je nieuwsbrief wordt veel meer gelezen als je direct duidelijk maakt van wie die komt. Verstuur dus liever niet als jouwband@gmail.com of info@jouwband.be, maar wijzig de instellingen van je mailprogramma, zodat je volledige bandnaam (en dus niet je e-mailadres) als afzender verschijnt.

  5. Vul je nieuwsbrief met interessante inhoud. Veel artiesten maken de fout om enkel een nieuwsbrief te versturen om fans te overtuigen om tickets of een plaat te kopen. Bouw aan een stevige relatie met je fans door ook meer ‘persoonlijk’ nieuws te delen. Natuurlijk is je nieuwsbrief ideaal om het te hebben over studioplannen, toekomstige samenwerkingen … Zo bouw je aan een hechte community.

  6. Roep je lezers op tot actie, maar vermijd verwarring. Je nieuwsbrief is het middel bij uitstek om je fans warm te maken om zelf in actie te schieten: stemmen voor de Afrekening, tickets kopen, nieuwe remixes checken op vi.be … Vermijd verwarring en beperk je tot één ‘call to action’ per nieuwsbrief.

  7. Het eerste wat je fans van je nieuwsbrief te zien krijgen – nog voor ze die opengeklikt hebben – is de onderwerpregel. Daar denk je dus het best 2x over na. Hou het onderwerp kort en simpel, maar probeer er direct mee te vatten wat het belangrijkste topic van je mail is. 

  8. Denk goed na over het tijdstip waarop je je nieuwsbrief verstuurt. Dat heeft namelijk een serieuze impact op het succes ervan. Van 22u tot 6u wordt algemeen afgeraden, aangezien de meeste van je fans dan slapen. De ‘open rate’ (percentage fans dat je mail opent) is het hoogst ‘s ochtends (9-10 u) en tijdens het weekend. De ‘click through rate’ (percentage fans dat doorklikt op items in de nieuwsbrief) is 10% hoger ‘s ochtends en in het weekend. Woensdag en donderdag blijken de beste dagen van de week om newsletters te versturen, maar test vooral zelf uit wat voor jou het beste werkt.

  9. Denk goed na over de frequentie van je nieuwsbrieven. Hou je aan één tot vier nieuwsbrieven per maand. Stuur je er meer, dan gaan je fans al snel vinden dat je ze aan het spammen bent. Plan je campagnes zodat er een zekere regelmaat in je newsletters zit. Haal dus je agenda boven en duid alvast (minstens) één dag per maand aan waarop je je mailings verstuurt.

  10. Denk goed na over de opmaak van je nieuwsbrieven. Kies voor een grafische opmaak die aanleunt bij je artwork, website, bandlogo, sociale profielen … Kom onmiddellijk ter zake, en zorg ervoor dat je ‘call to action’ zichtbaar is zonder te scrollen. Vermeld je sociale media met een icoontje dat klikbaar is. Maak je nieuwsbrief interactiever door veel links in je tekst te plaatsen.
    Als je verwijst naar een filmpje, gebruik dan een beeld uit de video en plaats er een play-knopje op. De afbeelding is uiteraard klikbaar en linkt naar je filmpje op YouTube. Controleer hoe je nieuwsbrief eruit zal zien in diverse mailprogramma’s. Verstuur hiervoor een testversie naar een beperkt publiek.

  11. Haal alle (alle!) taal- en spellingsfouten uit je nieuwsbrief. Niets zo vervelend om te lezen als een nieuwsbrief met fouten erin. Neem de tijd om alles grondig na te lezen, of nog beter: laat dat door iemand anders doen. Zelf zie je vaak nog dingen over het hoofd.

  12. Meten is weten! Check de open rate, de click through rate, de bounce rate (percentage mails dat niet afgeleverd kon worden), het aantal mensen dat zich uitschrijft via de verplichte (!) uitschrijflink … Experimenteer met je timing: verstuur een nieuwsbrief op donderdagmiddag en de volgende op zaterdagmiddag. Vergelijk de resultaten. Gebruik software als Google Analytics om te controleren of je nieuwsbrief ook meer bezoekers op je website genereert.