VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Website statistieken

Onder het motto 'Meten is Weten' biedt je website een schat aan informatie over je bezoekers. Hoe dat juist in zijn werk gaat, lichten we hier toe.

Laatst bewerkt op 14.06.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Meten is weten

Je domeinnaam is geregistreerd, je hebt het perfecte design gekozen en je site is ondertussen gevuld met de juiste content. Maar wie komt er naar je site kijken? Hoe lang blijven ze op welke pagina hangen? Als je al deze gegevens opvolgt, kan je erop inspelen indien nodig. Een goede manier om die opvolging te doen, is via Google Analytics.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics vertelt je heel wat over je bezoekers: met hoeveel ze zijn, de duur van hun bezoek, op welke pagina’s het meest geklikt wordt, enz. Bovendien kom je te weten welke weg bezoekers afleggen om op je site te raadplegen: via Google, een link op de site van een bevriende band of dj, of nog een andere manier. Verder ontdek je heel wat inhoudelijke informatie, over wie je bezoekers zijn: leeftijd, locatie, taal, enz.

Raadpleeg die webstatistieken af en toe; op basis van de geleverde informatie kan je gericht communiceren en promotie voeren. Wanneer het moeilijk blijkt door het bos de bomen te zijn op Google Analytics, kan je voor jezelf eerst een doel stellen van wat je te weten wilt komen. Op basis hiervan kan je makkelijker op zoek gaan naar relevante statistieken. 

Let op! Wie gebruik maakt van tools als Google Analytics of andere manieren om gebruikersstatistieken te verzamelen, MOET dit laten weten aan zijn bezoekers. De tracking tools maken immers gebruik van cookies.

Wat zijn cookies en welke regelgeving is er?

Op de site van de Europese Unie valt heel wat te lezen over cookies en de specifieke regelgeving. Onder andere deze samenvatting: “Cookies zijn kleine tekstbestanden die een website via de browser op je computer of mobiel apparaat wil opslaan. Cookies maken websites efficiënter doordat je voorkeuren worden opgeslagen. Daarnaast zijn er ook cookies die je internetgebruik volgen, gebruikersprofielen aanmaken en je gerichte reclame laten zien.”

Elke website die cookies op je computer of mobiel apparaat wil opslaan, moet daarvoor van tevoren om toestemming vragen. Het is niet genoeg dat de website het gewoon meedeelt, of alleen maar uitlegt hoe je de cookies kunt deactiveren.

Websites moeten ook uitleggen hoe de informatie in de cookies zal worden gebruikt. Je moet je toestemming ook weer kunnen intrekken. Als je de toestemming weigert, moet de website toch een soort minimale dienstverlening bieden, zodat je bijvoorbeeld toch een gedeelte van de website kunt bekijken.

Sommige cookies mogen zonder toestemming worden opgeslagen. Voor cookies die alleen gebruikt worden om informatie over te brengen, hoeft een website geen toestemming te vragen. Dit omvat onder andere de cookies die gebruikt worden om verzoeken over diverse servers te spreiden ("load balancing").

Cookies die onmisbaar zijn voor onlinediensten waar je als gebruiker uitdrukkelijk om hebt gevraagd, mag de website ook opslaan zonder toestemming te vragen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de cookies die nodig zijn wanneer je een online formulier invult, of iets in het winkelmandje van een webshop doet.

Hoe beïnvloed je zoekresultaten?

Door middel van Search Engine Optimization (SEO) kan je ervoor zorgen dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van bv. Google. SEO kan heel complex zijn, maar met een aantal kleine ingrepen kom je al wat verder. Zo kan een goede titel voor je pagina al veel verschil maken, net als de links die je legt naar andere relevante sites. Nog enkele eenvoudige tips:

  • Gebruik keywords, oftewel zinnen die mensen invoeren in zoekmachines om jou te vinden. Om SEO te optimaliseren, moet je deze zoekwoorden op strategische plekken op je website plaatsen op een natuurlijke en relevante manier.

  • Zorg ook dat je jouw website voldoende update. Regelmatige updates van een site zorgen namelijk voor meer relevantie. 

  • Een eenduidig webadres is altijd belangrijk. Zorg voor een duidelijke, intuïtieve en herkenbare URL.

  • Tal van content management systemen (het programma waarin je je website bouwt) zorgen er zelf voor dat je website zo goed mogelijk vindbaar is. Bij het bouwen van je website, zal je vaak tips zien verschijnen over hoe je dit best doet.

Onze belangrijkste tip is om vooral niet te veel tijd te besteden aan SEO-trucs. Als je site goed draait, duikt die vanzelf wel op in de zoekresultaten. Die uitgespaarde tijd besteed je dan beter aan een beter design of meer interessante content.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.