VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

Samenwerken met een promotor

Door een overvloed aan nieuwe releases wordt het steeds moeilijker om je muziek onder de aandacht te brengen van allerhande media. Een (onafhankelijke) promotor kan hierin verandering brengen: door een degelijk netwerk van persoonlijke contacten en een goed inzicht in timings en release-strategie kan hij ervoor zorgen dat je release op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt.

Laatst bewerkt op 14.05.24

Wat is een promoter? En wat is het verschil met een plugger?

Meteen eerst wat duidelijkheid scheppen rond het begrip ‘promotor’. In België wordt die term gebruikt voor iemand die communicatie doet naar de pers, maar in andere contexten zal de term ‘promotor’ ook gebruikt worden voor iemand die concerten organiseert, verkoopt of promoot. Wij focussen hier op de eerste betekenis. Een promotor zal communiceren naar pers over bv. een nieuw album, een concert, een belangrijke evolutie in de carrière van een artiest of label, … 

Daarnaast helpt een promotor ook vaak bij het opstellen van een contentplan om online buzz te creëren. Een promotor zal ook singles pluggen bij radio, streamingdiensten en andere media door te zoeken naar airplay, een interview op radio, eenn live-performance op nationale tv,... De term ‘plugger’ wordt gebruikt wanneer we enkel spreken over dit proces van pluggen bij verschillende media en is dus een stuk gelimiteerder dan de term ‘promotor’. 

De laatste jaren is er een duidelijke verschuiving merkbaar in de manier waarop een promotor te werk gaat. Vroeger deden platenfirma’s alles in house: eigen A&R, eigen product management, eigen marketing en dus ook eigen promotie. Aangezien de budgetten tegenwoordig veel kleiner zijn, krimpt ook het aantal personeelsleden en wordt er meer een beroep gedaan op externe (onafhankelijke) promo-medewerkers. We zien ook dat promotoren meer en meer actief meedenken als het gaat over content creatie, communicatie en digitale marketing.

Grotere artiesten hebben vaak een promotor in verschillende landen. Ook om buiten België voet aan wal te krijgen, kan je samenwerken met een buitenlandse promotor. Die zal de pers en media in hun land proberen te overtuigen van jouw muziek. Samen met een buitenlandse agent is dit de sleutel tot een internationale carrière. Meer over spelen in het buitenland staat in dit artikel.

Wanneer is het juiste moment om samen te werken met een promotor? 

Een promotor heeft natuurlijk iets nodig om mee te werken. Zorg dat je een sterk verhaal hebt. Wat maakt jou uniek en doet jou eruit springen tussen die overvloed aan muziek? Als dat voor jou duidelijk is, kan het interessant zijn om samen te werken met een promotor. 

Naast een goed verhaal is ook een momentum belangrijk. Meestal zal een artiest samenwerken met een promotor voor de release van een single, EP of album. Dat wil niet zeggen dat je voor andere zaken niet kan samenwerken met een promotor. Een promotor kan bijvoorbeeld ook mee zoeken naar een media-partner voor jouw eerste Zuid-Afrikaanse tour of zorgen dat de pers aanwezig is op jouw concert in de AB. Ook hier is creativiteit cruciaal. 

Hoe gaat een promoter dan met jouw muziek aan de slag? 

Promotoren zullen enkel met jou in zee gaan wanneer ze in je muziek en je verhaal geloven, al komt dit natuurlijk ook neer op een bepaalde muzieksmaak. Op die manier is het voor hen uiteraard ook gemakkelijker om mensen te overtuigen. Ze hebben als ‘gatekeepers’ een bepaalde credibiliteit en duurzame contacten opgebouwd.

Promotoren zullen dagelijks hun contacten onderhouden. Een goed netwerk is de belangrijkste troef van een promotor. Zelfs als er niet meteen iets nieuws te melden valt, zal de promotor de contacten bij de media warm houden met dingen die er pas over enkele maanden zitten aan te komen, nieuws dat elders in de pers verschenen is, etc. Aangezien de budgetten bij de media danig gekrompen zijn, moet de promotor vaak ‘vechten’ voor wat aandacht; ook daarom zijn die regelmatige contacten belangrijk. 

Hoeveel kost dat?

Een promotor vraagt meestal een vaste vergoeding om een single of album te promoten. Voor hen is het vaak heel moeilijk om daar beloftes aan vast te hangen. Ze kunnen en zullen nooit harde garanties geven. Je kan wel een expliciete oplijsting vragen van de zaken die die zal doen voor jouw release. Voor beginnende artiesten is het samenwerken met een promotor meestal nog niet aan de orde omdat de kostprijs hoog kan oplopen en de uitkomst dus nooit gegarandeerd is. Het is dus beter om eerst zelf wat momentum op te bouwen en vervolgens met iemand samen te werken die daar verder op bouwt.

Als je trouwens lid bent van Sabam en een EP of album in eigen beheer uitbrengt, maak je ook kans op een beurs voor promotie in eigen beheer. Deze beurs kan je onder andere gebruiken om je promotor te betalen. Concreet kan de beurs de helft van je promotiekosten vergoeden tot bepaalde grens. 

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.