VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Radio playlists

In tijden van Spotify, Apple Music en TikTok lijkt het belang van de grote gatekeepers wat uitgespeeld. En toch blijft radio een belangrijke speler in het lanceren van nieuwe artiesten. Maar hoe krijg je je tracks in godsnaam op de radio in deze tijden van muzikale overvloed en wat doen samenstellers precies? 

Laatst bewerkt op 25.06.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Hoe gaat dat in zijn werk, zo’n playlist en wat doet een samensteller? 

Radiostations werken met playlists. Dit zijn lijsten waarin de songs staan die op de radio worden gedraaid. Wekelijks worden deze lijsten herzien, worden er nieuwe songs toegevoegd en verdwijnen er nummers uit de playlist. Elke zender heeft een andere manier om deze lijsten samen te stellen, een hitzender als MNM of Qmusic heeft dan ook een andere focus dan Klara of Radio 1.

De radiozenders van VRT (Radio 1, MNM, Radio 2, StuBru en Klara) hebben hun playlist-meeting meestal op woensdagnamiddag. Bij Qmusic is dat op woensdagvoormiddag. Dat wil zeggen dat ze op die dag alle muziek bespreken die ze in de loop van de week binnenkregen. Vervolgens sturen ze op vrijdag de playlist door naar labels en promotors. Daarin staan de nummers die meegenomen worden in de playlist voor de week erop en in welke frequentie de nummers gedraaid zullen worden. 

Jouw muziek op de radio?

In dit artikel geeft Kevin Moens van Willy je hands-on tips om je muziek op de radio te krijgen. Hier geven wij nog een aantal concrete tips die je nog wat verder kunnen helpen:

  • Als independent artiest is het absoluut niet simpel om je muziek te pitchen bij de radio, maar het is zeker het proberen waard. Het is niet omdat ze niet antwoorden, dat ze jouw muziek niet gehoord hebben. Misschien vinden ze het te vroeg en onthouden ze je naam wel voor de toekomst! Je kan zelf langsgaan met je muziek op de VRT en bij DPG (Qmusic, Willy…) op dinsdagnamiddag of gewoon een mail sturen.

    Alle ingezonden tracks worden beluisterd, daarbij is vooral de muziek zelf van belang. Er wordt op playlistvergaderingen namelijk gezocht naar frisse geluiden en nummers die origineel klinken. Stuur je muziek ook niet zomaar naar alle radiozenders. Denk goed na bij welke radiozender je muziek het beste aansluit. Op die manier vergroot je de kans dat je muziek ook effectief gedraaid wordt. 
  • Een optie om wat hulp te krijgen bij het contacteren van radio’s, is het samenwerken met een promotor. Deze promotors hebben vaste afspraken bij de radiozenders en andere media en zullen jouw muziek daar in jouw plaats kunnen gaan voorstellen, echter zonder garanties. Zij werken ook niet samen met om het even wie en zullen dus eerst je muziek mee beoordelen alvorens ze ermee naar de radio stappen. Ze hebben hier dus zeker een ‘gatekeeping’ rol.
  • We raden ook aan eerst live-ervaring op te bouwen vooraleer je je kans waagt op de radio. Wanneer je muziek op radio wordt opgevangen, zal je namelijk een groot nieuw publiek aanboren. Met een beetje geluk zal dit ook effect hebben op je boekings tijdens concerten en dergelijke. 
  • Naast de algemene playlist zijn er programma’s met een meer uitgesproken muziekprofiel. Als je het gevoel hebt dat je met je muziek goed aansluit bij een van deze programma’s, kan het zeker geen kwaad om rechtstreeks bij de programmaverantwoordelijken te gaan aankloppen met je muziek.
  • Fun-fact: Het weerbericht wordt in rekening genomen bij het zoeken naar muziek voor radio playlists. Daarom is het ook slim om te weten welke sfeer jouw muziek oproept en op basis daarvan een goed moment te vinden voor het verzenden van jouw muziek naar radio’s.
     

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.