VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Je muziek op de radio krijgen

Kevin Moens is mede-oprichter en muziekverantwoordelijke van de digitale radiozender Willy. Wekelijks ontvangt hij dus een heleboel nieuwe muziek en kiest daaruit welke songs op de playlist van het radiostation terecht komen. Hier deelt hij enkele tips om jouw muziek op de radio te krijgen.

Kevin Moens

Laatst bewerkt op 09.10.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Denk eerst even na

Het klinkt banaal, maar stel jezelf de vraag: wil ik wel met mijn muziek op de radio? Er is niks mis als jouw ambitie of de ambitie van je band is om vooral muziek te maken, op te treden en daar veel plezier en voldoening uit te halen. Airplay krijgen op de radio moet onderdeel zijn van een stappenplan om door te breken met je muziek. Want ons brengt naar tip 2.

Zoek het juiste moment

Hoe sympathiek ook, als je nog maar één liedje klaar hebt, dan is het nog niet de moment om muzieksamenstellers te vragen of ze het op de radio wil draaien. Ook niet als het een track is van een album dat je twee jaar geleden uitgebracht hebt. Breng je single naar de radio in aanloop naar de release van je album, of bij de start van je (hopelijk goed volgeboekte) festivalzomer. Wil je gewoon al eens kijken of je muziek gesmaakt wordt? Check dan eerder de mooie speelkansen die radiostations aanbieden op VI.BE platform.

Breng een goed verhaal

Overtuig de muzieksamenstellers waarom jouw muziek aan de playlist zou moeten toegevoegd worden door te zorgen dat je een goed verhaal hebt. Waar sta je op dit punt met je muziek en wat zit eraan te komen? Heb je een management, plugger/promoter, label of boeker achter je, die samen met jou druk bezig zijn om alle puzzelstukjes te leggen die nodig zijn om door te breken? Heb je al succes geoogst in de voorrondes van Sound Track, Humo’s Rock Rally of andere wedstrijden? Of ga je binnenkort het voorprogramma verzorgen van een grotere band?

Benader de juiste mensen

Ga niet alle mensen in de mediawereld of die bij de radio werken eindeloos ‘spammen’. Stuur een goede mail, ga niet stalken via Facebook Messenger. 

Heb het respect om uit te zoeken of jouw muziek wel past op de zender die je benadert. Het heeft geen zin om de muzieksamensteller van Qmusic te vragen of je met je metalcore band op de playlist kan komen. De nieuwste EP van je technoproject aanbieden aan Klara zal ook niet veel opleveren. Het is veel zinvoller om (online) radiozenders of radioprogramma’s te zoeken waar jouw muziek bij past. Hiervoor hoef je je dan weer niet tot België te beperken, natuurlijk. 

Lever alles aan

Voor de radio lever je je muziek aan in WAV. Je kan wel beginnen met een linkje naar SoundCloud, Spotify, YouTube Music of andere platformen zodat de samensteller snel kan luisteren. Maar een mp3’tje afleveren in de kwaliteit alsof we nog in 2002 leven doe je beter niet. 

En dan nu de gouden tip: verstuur nooit via een WeTransfer die na enkele dagen al niet meer werkt. Neem een gratis Dropbox of Google Drive account en zorg ervoor dat je tracks een duidelijke naam hebben (en niet ‘Newsong-v7-differentedit-24khz-mastered.wav’). Zet gelijk in het mapje nog even een mooi opgemaakte pdf met je bio of informatie over de song. En vergeet je contactgegevens niet! 

Don't shoot the messenger :)

Er komt wekelijks héél véél muziek uit, meer dan je je als artiest misschien kan voorstellen. De plekken op de playlist zijn schaars, het liedje moet top zijn, bij de muzikale identiteit van het radiostation passen én het verhaal achter de artiest moet kloppen. Je mag altijd feedback vragen waarom jouw song niet is opgenomen in een playlist, maar stel de vraag ook zeker aan jezelf.  

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.