Spelen in het buitenland: strategie
Een voorbereide artiest is er 2 waard
Vertrek enkel naar het buitenland als je het gevoel hebt dat er – al is het op een klein niveau – interesse is in je muziek en dat er mogelijk een vervolgverhaal aan gebreid kan worden.
In het begin is touren altijd een investering. In België geraak je gemakkelijk ter plaatse en kan je gewoon in je eigen bed slapen. In het buitenland moet je op hotel en komen er heel wat extra transportkosten bij om van de ene plek naar de andere te geraken. Ga dus enkel op tour als je in België een spaarpotje hebt kunnen aanleggen met geld van vorige shows of met aanvullende middelen en zo de kosten kunt dragen.
Probeer daarnaast op alle mogelijke manieren je uitgaven te drukken. Je planning is hiervoor erg belangrijk. Speel zoveel mogelijk optredens op een bereikbare afstand van elkaar binnen een beperkte tijd. Elke dag waarop je onderweg bent maar niet speelt, kost je handenvol geld. Er komt niets binnen maar alle kosten blijven wel doorlopen. Een handige tool voor het begroten van je hier.
Support the support
De beste manier om te starten in het buitenland is voorprogramma’s spelen van grotere groepen. Stel je in de plaats van hun publiek en vraag je af wat zij ervan zouden vinden als jullie de support speelden van de band waar ze komen naar kijken. Als je een buitenlandse boeker hebt, vraag hen welke grotere acts hij ook vertegenwoordigt en kijk waar je bij zou passen.
Heb je geen boeker, probeer dan een relatie op te bouwen met de muzikanten of hun management. Laat bijvoorbeeld een cd’tje achter aan de merchandising. Ben je hier in België al zo ver dat je zalen kan doen vollopen, dan kun je ruildeals aanbieden met een buitenlandse band. In ruil voor het verzorgen van het voorprogramma in het buitenland kan jij ze het voorprogramma aanbieden van gevulde zalen in België.
Zelf doen of laten doen?
In grote steden als Amsterdam, Berlijn en Londen heb je een cafécircuit waar je voor drinkgeld kan gaan spelen om een live reputatie op te bouwen. Je kunt zelf ook de iets grotere zalen aanschrijven. In Nederland of Noord-Frankrijk geraak je nog aan optredens door organisatoren zelf aan te spreken of een goed promopakket op te sturen. Zodra je echter een andere bestemming uitgaat, moet je eigenlijk een plaatselijke boeker of agent hebben. Vraag bijvoorbeeld aan je Belgische boeker of zij geen bevriende buitenlandse boekers kennen. Nodig zeker geïnteresseerde buitenlandse boekers, platenmaatschappijen, programmatoren uit op je optredens bij hen in de buurt of betaal hun reiskost naar een optreden in eigen land.
Mik zeker niet op te veel landen tegelijk. Je kan bijvoorbeeld starten in Nederland: de cultuur is er vrij gelijkaardig en Belgische muziek ligt er sowieso goed in de markt. En als je het daar echt goed doet, volgen de aanvragen uit Duitsland of Frankrijk sneller.
Spelen dankzij promo
Een andere strategie kan erin bestaan om (al dan niet samen met je label) een welgemikte promocampagne op poten te zetten in de landen waar je wilt gaan spelen. Als je bijvoorbeeld al redelijk wat streams in Polen en Tsjechië hebt verzameld, kan het een goed idee zijn om daar eens wat pers of muziekblogs aan te schrijven bij je eerstvolgende release. Op die manier bereik je hopelijk nog meer mensen en heb je extra slagkracht om programmatoren te overtuigen.