VI.BE

Samenwerken met een boeker

Een boeker is degene die ervoor zorgt dat een artiest op een podium terecht komt. Maar welke mechanismen gaan daarachter schuil? Wanneer is het juiste moment om samen te werken met een boeker?

16.12.19

Advies

Wat doet een boeker nu eigenlijk?

Simpel gezegd: een boeker is de contactpersoon tussen artiest enerzijds en concertorganisator anderzijds. Als een artiest een management heeft, wordt ook die betrokken bij de werking van de boeker. De boeker is verantwoordelijk voor het vinden van optredens voor de artiest en de strategie die rond die artiest wordt gebouwd. Die strategie is levensbelangrijk: waar staat een artiest in zijn carrière en hoe kan of moet de boeker daarop inspelen? De keuzes die een boeker maakt, of de accenten die hij legt, zijn anders voor een beginnende groep dan voor een artiest die op het punt staat om door te breken, en nog anders voor de gevestigde waarden. 

Zoals bij zoveel jobs in de muzieksector, zijn contacten en overleg ook voor een boeker extreem belangrijk. Naast artiesten, managers en organisatoren, maken ook techniekers deel uit van het netwerk van de boeker: er is vaak overleg over wat technisch nodig of mogelijk is. En promotors (al dan niet onafhankelijk) moeten door de boeker op de hoogte gehouden worden van de live-plannen van een artiest, zodat die concerten extra in de verf kunnen worden gezet met de juiste promo. Het netwerk is dus van onschatbare waarde.

Wanneer is het juiste moment om samen te werken met een boeker? 

Voor een boeker begint het alles met goeie muziek. Daarnaast is het ook belangrijk dat de muzikanten technisch en muzikaal ond, en uiteraard dat het live-concept min of meer op poten staat. Het fameuze ‘buikgevoel’ speelt een grote rol: kan een artiest de boeker op een of andere manier raken met zijn muziek? Daarnaast zijn uiteraard ook andere factoren belangrijk: Is er airplay (nog altijd cruciaal voor de carrière van een artiest)? Zijn er goeie recensies in de belangrijkste media? Leeft er een ‘buzz’ rond een artiest? Communiceert de artiest zelf goed met zijn fans via bv. social media? …

Als je aan optredens wil geraken, jezelf wil promoten, je structuur en financiën op orde wil krijgen, en een plan voor de toekomst wil opstellen, dan gaat dat niet vanzelf. Die dingen vragen tijd, kosten, moeite en energie. Door zeker in de beginfase alles zelf te doen, leer je ontzettend veel bij. Je zoekt zelf optredens en leert dus programmatoren kennen, je komt te weten hoe je je muziek het beste promoot, komt veel te weten over auteursrechten,… Je bepaalt zelf de prijs voor een optreden, leert onderhandelen en ondervindt wanneer je prijs te hoog of te laag ligt. Allemaal kennis van onschatbare waarde die ervoor zal zorgen dat je later, als je met managers, boekers, labels moet onderhandelen, veel sterker in je schoenen staat. Je hoeft trouwens niet telkens zelf het warm water opnieuw uit te vinden. Voor elke denkbare stap zijn er wel aanspreekpunten of is er literatuur te vinden die je de nodige info geven. 

Idealiter zal je pas met een boeker in zee gaan als je merkt dat je zelf geen tijd meer hebt om alle aanvragen voor optredens zelf af te handelen. In de praktijk zullen artiesten natuurlijk al sneller op zoek gaan naar een boeker. Het komt er dan op aan de juiste boeker aan te schrijven. Dat kan gaan van een vriend die jou wil helpen bij het vinden van optredens naar een independent boekingskantoor, tot de grote kantoren. Hoe het ook zij: ga altijd voor de kansen waar je je het beste bij voelt. Hoor je thuis op het roster van kantoor X of Y? Houden ze er dezelfde visie als jij op na? En vooral: kan je op een normale, ongedwongen manier met hen praten of voel je toch een vorm van ‘ondergeschiktheid’? 

Om de juiste boeker te vinden, kan je net als bij het vinden van speelkansen, de websites en Facebookpagina’s afschuimen van artiesten waar je je goed bij voelt, waar jij bij past en die op een gelijkaardig niveau staan. Let op: soms ga je bij kantoren waar gelijkaardige bands bij zitten tegen een njet aanlopen omdat die niet van plan zijn zichzelf concurrentie aan te doen. Maar de mogelijkheid dat zij je een eerlijke kans willen geven, is dan wel groter dan wanneer je als metalband gaat aankloppen bij een boeker die gespecialiseerd is in wereldmuziek.

Ten slotte wachten boekers vaak een tijdje af en houden ze je vooral in alle stilte nauw in de gaten. Hoe brengt deze band het er in een eerste fase van af? Bouwen ze aan hun repertoire, podiumprésence? Evolueren ze, of blijven ze ter plaatse trappelen? Hebben ze zelf een duidelijk idee van waar het naartoe moet? Vooral niet wanhopen dus als de boekers na het winnen van je eerste lokale concours nog niet in dichte drommen voor je deur staan.