VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Samenwerken met een manager

De manager is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende figuur uit de muziekindustrie. Als geen ander staat hij dicht bij de band en is hij betrokken bij alles wat er op artistiek, zakelijk en praktisch gebied gebeurt. Managers bestaan in alle maten en gewichten en hun rol kan op verschillende manieren ingevuld worden. 

Laatst bewerkt op 24.11.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Over het algemeen kan je stellen dat een manager ervoor instaat om voor de artiest een langetermijnvisie uit te werken én om de artiest vervolgens bij te staan bij elke stap op weg naar het gestelde doel. Simpel gezegd: een manager doet alles behalve muziek maken. Vaak denken artiesten dat een manager een soort boeker is die ervoor zorgt dat ze kunnen spelen. Dat klopt ergens ook, maar een manager gaat een stap verder en kijkt vooral of bepaalde concerten passen in het traject dat een artiest aan het afleggen is. 

Ook alle randvoorwaarden om een optreden te kunnen doen (vervoer, uitbetaling, backline, …) worden in de gaten gehouden door de manager. Daarnaast kan een manager zowat elke functie in de muziekindustrie op zich nemen, of de geschikte personen zoeken om bepaalde functies in te vullen. In de volledige muzieksector neemt de manager echt een centrale functie. Het takenpakket is dan ook heel breed: feedback geven op artistiek vlak, het financiële verhaal stroomlijnen en ervoor zorgen dat een artiest interessant blijft op lange termijn.

Er zijn ruwweg twee soorten managers, die niet noodzakelijk nog in één en dezelfde persoon te verenigen zijn. Er is de manager met het uitgebreide netwerk, die luistert naar waar een artiest naartoe wil en vervolgens de juiste partners zoekt om dat plan ten uitvoer te brengen. Daarnaast is er de manager die heel goed is in praktische toestanden, meegaat op tour, de juiste aangiftes doet etc. Hoe groter je wordt als artiest, hoe meer beide functies aan verschillende personen zullen moeten worden uitbesteed. Doordat de muziekmarkt heel sterk veranderd is, is de rol van de manager als ‘strateeg’ nog groter geworden. Een van de allerbelangrijkste uitdagingen voor een hedendaagse manager is om een duurzaam traject uit te bouwen met een artiest, een carrière die het projectmatige overstijgt.

Wanneer je precies met een manager moet gaan samenwerken, is een heel moeilijke vraag om te beantwoorden. Doordat een manager vele facetten van de muzieksector belichaamt, kan die je al in een vroeg stadium van je muzikaal project laten kennismaken met wat beweegt. De manager zal erover waken dat alle ontwikkelingsfases op het juiste tempo worden doorlopen, zodat de artiest rustig kan groeien en op het juiste moment kan opvallen. Daarnaast zal een manager een artiest ook begeleiden in het creëren of bewaken van een bepaalde identiteit. Artiest zijn stopt namelijk niet bij muziek maken: ook interviews geven, aanwezigheid op sociale media, laten weten waar je mee bezig bent buiten muziek, … zijn wezenlijke onderdelen van een verhaal rond een artiest. 

Langs de andere kant speelt ook de economische realiteit: als je als artiest nog niet veel te vertellen hebt (weinig live shows, geen release, …) en dus geen geld verdient, dan zal een manager aan jou ook niets kunnen verdienen. Een manager pakt meestal een percentage (15 à 20%) op alle inkomsten van de artiest. Als je nog niet veel verdient zal een goede manager niet meteen staan te springen voor een samenwerking. En aangezien het aanbod artiesten tegenwoordig enorm is, wachten ook zij het juiste moment af om met bepaalde artiesten in zee te gaan. Gelukkig zijn er alternatieve, gesubsidieerde managementkantoren die net wél kunnen inzetten op ontwikkelende artiesten die in een beginfase financieel minder interessant lijken. Maar ook in dat geval is het potentieel van een artiest erg cruciaal: artistiek interessant zijn, ambitie tonen, realiteitszin aan de dag leggen, … 

Als je als artiest zelf een manager wil overtuigen om met jou in zee te gaan, helpt het altijd om te kunnen aantonen dat je zelf al een behoorlijk publiek hebt weten te verzamelen (bv. interactie en following op sociale media, een aanzienlijk aantal streams of een goede livereputatie) of al een stuk van ‘een verhaal’ geschreven hebt. Jezelf en je materiaal mooi presenteren is een must, maar elke maand een mail sturen helpt niet!

De meeste managers werken op goed vertrouwen en zonder contract. Als je toch iets op papier wilt zetten om jezelf in te dekken kan je daarin volgende zaken opnemen:

  • Partijen: artiest, dj of band

  • Duur van de samenwerking

  • Territorium: is de manager wereldwijd bevoegd of beperkt tot Europa/Benelux?

  • Voorwerp: wat wordt de opdracht van de manager en waarbij mag hij vertegenwoordigen? Hier is het volgens mij belangrijk dat de artiest zelf het recht voorbehoudt om contracten te ondertekenen.

  • Vergoeding: wat is het percentage en op welke soorten inkomsten wordt dat percentage juist genomen (opsomming)?

  • Afrekening: wie int en hoe wordt betaald?

  • Einde van het contract: hoe kan worden opgezegd en wat gebeurt er met de (hangende) inkomsten?

  • Datum + ondertekening (afdrukken in tweevoud)​

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.