VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

Samenwerken met een publisher

Met welke publisher ga je in zee? Wat kan je nog zelf en wat laat je over aan de publisher? Heb je wel een publisher nodig?

Laatst bewerkt op 14.05.24

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Samenwerken met een uitgever houdt in dat je een deel van je inkomsten uit auteursrechten (maximaal de helft) voor een lange periode afstaat. Maak daarom altijd een heel doordachte keuze.

Waar de grote muziekuitgeverijen met een aanzienlijk personeelsbestand in principe een ‘full service’ kunnen bieden en meestal ook een grotere financiële slagkracht hebben, is dat vaak minder het geval bij de kleinere publishers. Anderzijds bieden deze laatste wellicht een grotere garantie dat je werk geen minuscuul, anoniem onderdeel wordt van een immense catalogus. 

De centrale vraag is welke meerwaarde je verwacht van een uitgever. Die verschilt uiteraard naar gelang de situatie van elke auteur/componist.

  • Een artiest die in Vlaanderen succesvol is, zal misschien vooral nood hebben aan een uitgever met contacten in het buitenland.  
  • Een auteur-componist die zelf geen uitvoerend artiest is, zal dan weer eerder gebaat zijn bij een samenwerking met een grotere uitgeverij die veel contacten heeft om de geschreven muziek ook effectief te laten uitvoeren of opnemen.
  • Als je een specifiek genre muziek maakt, zal je misschien eerder de voorkeur geven aan een uitgever die ook binnen die niche zijn voornaamste contacten heeft. 

Hou bij je overweging – in functie van de door jouw gezochte meerwaarde – dus rekening met het profiel van je gesprekspartner: 

  • Zal de rol van de uitgever louter administratief of financieel zijn of zal hij ook actief op zoek gaan naar andere exploitaties van de muziek? 
  • Wordt er actief promotie gevoerd rond de songs of beperkt de uitgever zich tot het innen van de inkomsten die uit de songs in zijn portefeuille voortkomen? 
  • Is de uitgever vertrouwd met jouw genre? 
  • Heeft de publisher contacten in het buitenland?
  • Is de uitgever verbonden met één of meer platenfirma’s, managers, etc. of werkt hij samen met andere publishers binnen hetzelfde territorium voor zogenaamde co-uitgave van het materiaal?
  • Waar ligt de meerwaarde voor de uitgever om met jou samen te werken? 

Voor alle duidelijkheid: je kan als auteur/componist ook zonder publisher werken en enkel een samenwerking aangaan met een platenfirma of een distributeur voor de exploitatie van je opnamen. Beide aspecten (exploitatie van de opname en exploitatie van de song zelf) staan dus in principe los van elkaar! 

Platenfirma’s zetten toch soms een publishingclausule in hun contracten, zodat je automatisch aan hun uitgeverij vasthangt als je dat contract tekent. Je gaat dan best even na in welke mate de platenfirma ook effectief publishingactiviteiten uitoefent. Dit is namelijk een vak apart. Of je als artiest met zo’n koppeling tussen platen- en uitgavecontract akkoord gaat, is uiteindelijk helemaal afhankelijk van je onderhandelingspositie. Sta er in elk geval op om de details van het uitgavecontract apart te onderhandelen! Er bestaat namelijk niet zoiets als ‘een standaard publishingcontract’.

Stel je de vraag op welk moment in je carrière je een publishingdeal tekent. Het zal niet verbazen dat een succesvol artiest/auteur betere voorwaarden kan loskrijgen voor dan een beginnende artiest zonder platencontract. Als beginnende, vrij onbekende artiest is het in elk geval af te raden om je definitief of blindelings te binden aan een bepaalde publisher.

Het is bijvoorbeeld wel mogelijk om met een geïnteresseerde publisher overeen te komen dat hij voor een bepaalde (beperkte) tijd het exclusieve recht krijgt om exploitatie voor je nummers te zoeken. Als hij hierin niet slaagt binnen de vooropgestelde periode, keren de rechten dan automatisch naar jou terug. Zo’n vorm van samenwerking noemt men een optiecontract. Welke bepalingen er zoal voorkomen in een publishingovereenkomst en waar je op moet letten, lees je hier.
 

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.