VI.BE

Live Strategie

Ineke Daans werkt al jaar en dag voor PIAS. Sinds 2014 is ze aan de slag als Live Strategy Manager, maar daarvoor werkte ze mee aan de strategische ontwikkeling van bands als Editors, Soulwax, Agnes Obel, Balthazar… Sinds kort is ze daarbij ook manager van Miss Angel.  Ze lijst hier haar belangrijkste tips op voor een goeie live strategie, haal je checklist maar boven!

Ineke Daans

16.12.19

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Let Me Clear My Throat

Vind je stem. Letterlijk maar vooral figuurlijk. Weet wie je bent en wat je wil doen. Als jouw visie en passie niet voelbaar zijn, of zich dat nu uit in grote woorden of kleine gebaren en bovenal in je muziek, dan houdt het snel op. Dat wil trouwens niet zeggen dat jij en je muziek niet mogen evolueren, heel graag zelfs, maar hopelijk is dat een natuurlijk proces en niet omdat ‘iemand belangrijk uit de industrie’ jou dit heeft aangepraat of - *kreun* - je éen of andere trend volgt. Laat je kop vooral niet zot maken en doe gewoon je eigen ding. Jouw authenticiteit is je ware kapitaal.

Waar Zijn Die Handjes?

Je publiek vinden, gebeurt niet zomaar. Begin heel dicht bij jezelf, bij je vrienden, en dan je studentenkot, in een jeugdhuis of café bij jou de buurt en maak die cirkel gaandeweg steeds groter. Soms krijgen jonge artiesten twee lovende commentaren in de pers en denken ze dat de volgende stap de grote zaal van de AB is. Maar niemand die zich afvraagt of daar überhaupt al behoefte aan is? Wanneer je werkt aan die fanbase, onthoud dat ‘traag’ geen lelijk woord is. Het duurt misschien langer dan goed is voor je geduld, maar de fans die erbij zijn van het eerste uur zijn wel de echte fans en blijken vaak ook de meest loyale te zijn. De romantiek van het ‘meegroeien met je favoriete artiest’ is zeker geen fabeltje. 

En vind ook de spelers in die scene: zoek uit welke clubs en festivalletjes jouw genre programmeren en contacteer hen, stuur hen muziek of vraag of ze zin hebben om eens naar een optreden te komen, check of je kan openen voor buitenlandse gelijkgestemde artiesten die hier komen spelen, zoek uit wie de boekers zijn in dat genre enzoverder.

Everything Counts

Of de club nu stampvol is en het dak eraf gaat of het is een ongelofelijk mottige avond waar je speelt voor 3 luid babbelende mensen, ze zijn beiden even waardevol. Al was het maar om te weten wat je wil, hoe graag je het wil en wat je echt niet wil. Dus pak die les aan, gebruik die show om jezelf te verbeteren, beschouw het als een luxe repetitie, test dat nieuwe live arrangement eens…

Besef bijvoorbeeld goed dat een voorprogramma spelen voor een artiest een belangrijke investering is. Weet dat een support tour vaak betekent dat je voor een bijna lege zaal speelt. Maar weet ook dat de helft van dat kleine publiek de mensen van de club zelf zijn en vaak loopt de promotor ook even binnen. Het beste van jezelf geven op dat moment is dus heel waardevol als je ooit zelf geboekt wil worden in deze zaal. Wanneer de hoofdact speelt, sluit jezelf niet op in je kleedkamer. Kom uit je kot, loop de zaal in, ontmoet mensen kijk naar de hoofdact en ontdek hoe zij elke avond een show van dat niveau neerzetten, hoe je een set opbouwt, hoe je connectie maakt met het publiek... Een support tour kost handenvol geld en vergt heel veel tijd en energie. Het zou waarlijk doodzonde zijn als je die kans niet ten volle benut.

There’s Not A Problem My Squad Can’t Fix

Wanneer heb ik nu eigenlijk een boeker, manager of label nodig? Daar is geen eenduidend antwoord op, maar meestal is het interessant om met een booker samen te werken op het moment dat er iets begint te rollen, wanneer je alle aanvragen niet meer kan bolwerken. Heel de tijd managers en boekers plat mailen is dan ook geen goed idee, je kan die tijd beter investeren in het vinden van shows. Managers en boekers komen wel tot bij jou als de tijd daar rijp voor is. Ga muziek maken, ga spelen, en ga daarna nog meer muziek maken. En als je dit allemaal al even deed en er heeft niemand jou benaderd of spontaan interesse getoond, dan doe je toch iets nog niet helemaal goed of is het nog niet de juiste moment. Het hebben van een omkadering wil ook niet zeggen dat je nu zelf niet meer hoeft na te denken of vragen mag stellen. Het is een evidentie dat je de mensen waarmee je samenwerkt, vertrouwt en je hoeft zeker niet elk cijfertje en lettertje na te kijken. Je bent het wel aan jezelf verplicht om te weten hoe de grote lijnen lopen. Het is tenslotte jouw zaak.

I Never Promised You A Rose Garden

Soms wordt er te hard gefocust op bepaalde goals; we moeten dit jaar op Eurosonic staan, we moeten onze volgende single op Studio Brussel krijgen, we moeten de support vastkrijgen in de AB… Allemaal heel terechte opmerkingen binnen hun context, maar zelfs al haal je alles binnen wat hierboven staat, dan is het nog steeds geen garantie op een succesverhaal. Muziek is geen exacte droge materie en de muziekbusiness bijgevolg ook niet. Er zijn veel oncontroleerbare factoren zoals timing, tijdgeest, ‘the right person at the right time’ en ja, ook wel ‘a stroke of luck’.

Practice Makes Perfect

Voor de artiest zelf klinkt elk van zijn songs uniek en hebben deze allemaal andere structuren en ritmes en kleuren. Ze klinken misschien wel anders, maar geloof me; voor het publiek zien ze er vaak hetzelfde uit. Je gaat je creativiteit en inspiratie moeten voeden en aanwakkeren om te vermijden dat het publiek dat jou nog niet goed kent, steeds opnieuw hetzelfde te zien krijgt, want al heel snel gaat dat aanvoelen als hetzelfde klinken. Wees aandachtig hiervoor en weet dat repeteren je vriend is hier. Repeteren en live ervaring helpen de artiest om een visie of universum te creëren voor zijn show, helpen hem om zich meer ontspannen en spontaan te voelen op een podium en om aansluiting te vinden met het publiek zonder zichzelf te veranderen of verliezen.

Practice doesn’t make perfect

Je kan je kapot repeteren om akkoorden en riffs en zanglijnen en samenspel te perfectioneren (and you should) maar weet ook dat een echt goeie liveshow niet valt of staat met een perfect uitgevoerd arrangement. Uiteraard begint alles met goeie songs, maar je gaat met meer over de brug moeten komen dan een feilloze uitvoering hiervan op een podium. Er wordt te makkelijk verondersteld door de artiest dat mensen naar een show komen om de liedjes van de artiest live te horen, en de artiest repeteert met dit idee in het achterhoofd. Mensen komen echter naar live shows om bevangen te worden, om zich onderdeel te voelen van iets groter, om te connecteren met de artiest. Dat is minstens even belangrijk als de technische repetitie. Repeteren gaat ook om die momenten te herkennen en ze live te leren brengen. Mensen verwachten niet exact dezelfde versies te horen zoals ze die kennen van op radio of plaat; mensen willen geraakt worden. 

Don’t Be an A**hole

Niemand, werkelijk niémand, gaat harder lopen voor jou als je het uithangt. Het lijkt de logica zelve, maar helaas zie je op festivals en tours dat sommige beginnende artiesten, gelukkig een klein percentage, hier de mist ingaan. Het is nochtans simpel: wees beleefd en vriendelijk als je ergens aankomt, kom niet te laat voor je soundcheck, heb respect voor het materiaal van de club of het festival èn de mensen die er werken, loop niet te sakkeren vanop het podium op je bandleden, de crew of je eigen geluidsman, én nu we toch bezig zijn: zet gewoon je vuil bord op die trolley bij het buitengaan van de catering.

Onthou wie jou heeft gesteund en geholpen in het begin. En als het voor jou nu goed loopt, vraag je dan misschien eens af of jij iemand kan helpen?

Set Fire To The Rain

Tot slot: Muziek is fantastisch; geniet ervan. Het leven is veel te kort om iets te doen dat je niet in brand zet.

Een vraag over jouw situatie? We geven je ook in coronatijden persoonlijk advies via mail / videochat.

VI.BE werkt voorlopig nog van thuis uit. Maak een videochat-afspraak met een van onze adviseurs.