Spotify for Artists
Van zodra je muziek beschikbaar is op Spotify, is het Spotify For Artists dashboard een goed vertrekpunt om inzicht te krijgen in hoe je muziek het nu juist doet op het platform. Een hele hoop grafieken, cijfers en kaartjes tonen je wie er waar precies naar je muziek luistert. Daarnaast biedt het platform ook een reeks tools om je muziek te promoten en je profiel te beheren.
Toegang claimen doe je via artists.spotify.com. Je zal wel moeten aantonen dat jij weldegelijk de artiest bent. Bij een eerste release bieden de meeste aggregators de mogelijkheid om jouw profiel al te claimen voor de release (sommige doen dat niet, let dus goed op!). Van zodra je toegang in orde is, kan je gaan grasduinen in je data en kan je je profiel naar je eigen smaak aanpassen. Een bloemlezing:
Navigeren in de app
-
Home: hier vind je een duidelijk overzicht van je profiel met de belangrijkste statistieken. Je vindt er je aantal real-time luisteraars, een reeks belangrijke mijlpalen van de afgelopen week, je meest populaire tracks en je top playlists. Je kan ook eenvoudig je team aanpassen en verschillende rollen toewijzen. Tot slot vind je op je homepagina ook een heleboel inspirerende artikels over belangrijke trends en advies over hoe je meer uit je Spotify profiel kan halen.
Music: biedt je een overzicht van je discografie. Hier vind je welke songs en albums je gereleased hebt, in welke playlists je muziek terug te vinden is en welke songs en/of albums klaarstaan om gereleased te worden (verwacht). Bij ‘verwacht’ kan je ook je muziek pitchen voor de editorial playlists. Meer over de verschillende Spotify playlists vind je hier terug. Vergeet bij je singles ook geen Spotify Canvas toe te voegen, een kleine video van 8 seconden die jouw single nog extra in de verf zet. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat een Spotify Canvas er voor zorgt dat fans langer naar je track luisteren.
Audience: biedt je alle statistieken over je fans: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen. Je kan nagaan vanwaar je fans komen, welke leeftijdsgroep het meeste naar jouw muziek luistert en welk geslacht fan is van jouw muziek. Al deze info kan cruciaal zijn om strategische beslissingen te nemen. Stel je maar eens voor dat je elke maand 500.000 streams in Brazilië hebt. Dan kan het interessant zijn om te investeren in een tour door Latijns-Amerika, of toch alleszins om een agent te benaderen uit dat land. Houd deze cijfers ook in je achterhoofd bij het opmaken van advertentie op sociale media. De cijfers op Spotify kunnen je helpen bij het targetten van een doelgroep op basis van gender, leeftijd, locatie en zo veel meer. Je kan ook je tone of voice op sociale media aanpassen naar je fans. Een schat aan waardevolle informatie dus.
Profile: laat je toe om je artiestenprofiel enigszins naar je eigen hand te zetten. Pas zeker je profiel- en bannerafbeelding aan naar een recente (pers)foto maar let op: in tegenstelling tot Facebook is Spotify geen voorstander van banner-afbeeldingen met tekst (vb. tour-data)! Vermijd ook zeker wazige beelden, Spotify houdt van foto’s met duidelijke gezichten en weinig afleiding op de achtergrond. Ze geven dan ook vaak de voorkeur aan studio foto’s wanneer ze beelden kiezen voor playlist covers. Ga zeker even na of je afbeelding zowel op mobiel als op desktop tot z’n recht komt en check of deze voldoet aan de image guidelines van het platform. Op het ‘About’ tabblad kan je ten slotte nog een korte bio schrijven, een aantal extra foto’s toevoegen en links naar je verschillende social media profielen of Wikipedia-pagina leggen. Je kan ook merch verkopen via je Spotify For Artists profiel en al je tourdata koppelen zodat fans van je muziek meteen je platen kunnen kopen en naar jouw concerten kunnen komen kijken.
Toemaatje: je profiel zal automatisch verified zijn van zodra je hebt ingelogd in je Spotify For Artists dashboard!
Speciale features
Tot slot introduceert Spotify op regelmatige basis nieuwe features op het platform. Zo lanceerden ze recent de functie van clips gekoppeld aan songs. Of denk aan de handige tool Artist’s Pick, waarmee je zelf iets bovenaan op je profiel kan pinnen en zo een release, concertreeks of playlist een prominente plek kan geven. Ook de Spotify Wrapped video’s zijn een leuke tool om te connecteren met trouwe fans en sinds kort kan je ook Countdown Pages opzetten bij een verwachte release. Let wel op dat niet alle features meteen beschikbaar zijn voor iedereen; hoe meer streams en volgers je pagina verzamelt, hoe meer toegang je krijgt tot bepaalde tools.
Omdat Spotify deze (bèta) functies zelf sterk promoot, kan iedereen die van de functie gebruikmaakt meegenieten van de extra push. Denk wel 2 keer als je moet betalen voor bepaalde functies. Je hebt namelijk geen garantie dat de investering zich terugverdient met streams alleen.
Spotify is een algoritme
Vergeet niet dat Spotify grotendeels volgens algoritmes werkt. Werk daarom het algoritme in de hand en optimaliseer je pagina volgens de vereisten van het platform. Denk aan een biografie met genoeg trefwoorden in, duidelijke persfoto’s en maak gebruik van zo veel mogelijk speciale features.