VI.BE

Artist Branding

Zo, je muziek is klaar! Tijd voor visuele omkadering: je maakt werk van je ‘artist branding’. Natuurlijk draait het in de eerste plaats rond je muziek, maar het is niet altijd via deze weg dat potentiële fans jou voor het eerst zullen ontdekken. Een sprekende visual via Instagram of Spotify doet vaak wonderen om aandacht te trekken. Tina Herbots, visual artist en manager bij Rockoco, geeft je haar belangrijkste tips mee. 

Tina Herbots

Laatst bewerkt op 02.11.22

Advies

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

Wat is Artist Branding?

Je hebt je muziek. Top! Maar het oog wil ook wat: het is waardevol om een visuele branding te creëren en dus aan artist branding te doen. Heel wat grote artiesten hebben hun carrière te danken aan een herkenbare, eigen visuele stijl. Bij het opzetten van een artist branding vertaal je je muziek naar beelden. Door je eigen visuele stijl veel te gebruiken en door te trekken op alle kanalen, ben je herkenbaar en creëer je loyaliteit bij de luisteraar, die op zijn beurt wordt gestimuleerd om fan te worden. Het verhaal van de artiest kan dus breder verteld worden dan enkel muzikaal. 

Bepaal de juiste sfeer

Ok, je ziet het belang van de esthetische kant van het verhaal en wil er meteen aan beginnen. Goed! Voordat je hiermee aan de slag gaat helpt het om wat sleutelwoorden bij jouw muziek neer te schrijven. Licht, leuk, romantisch, grappig, dansbaar, rood, metal, lang, harmonisch, donker, TikTok, bliksem, strand, skater,... Hier zijn geen regels rond, maar het is een handige kapstok om de continuïteit in jouw visueel verhaal te bewaren. Je wil dat jouw imago een passende boodschap uitstraalt. De logo’s van metalbands herken je bijvoorbeeld omdat vaak standaard zijn voor het genre en dus ‘metal’ uitstralen. Ga terug naar je lijst met sleutelwoorden en beslis welke het best bij jouw muziek passen. Neem deze door met een grafisch ontwerper en vertel wat je probeert over te brengen. 

Als je niet zeker weet waar te beginnen, zoek dan naar inspiratie bij artiesten waar je naar opkijkt. Hoe pakken zij het aan? Je hoeft daarom niet alles te kopiëren, maar je kan het zorgvuldig bestuderen om dan met jouw eigen ideeën een muzikaal merk te creëren. Eigenheid duurt het langst, maar inspiratie van elders halen kan helpen! 

Find your people

Je weet welke richting je uit wil, maar wie gaat dat uitvoeren? Wie weet is er een bevriende fotograaf in jouw omgeving die elke stap van het proces wil vastleggen en hier samen in wil groeien. Indien niet, kan je sociale media afschuimen op zoek naar creatives die geïnteresseerd zijn om samen die visuele identiteit uit te bouwen. Zoek inspiratie bij ontwerpers of kunstenaars die je goed vindt. In het beste geval creëren jullie iets dat muziek én beeld samen verheft naar een hoger niveau. 

DIY 

In deze tijden kan je natuurlijk ook veel zelf maken. Luisteraars zien graag dingen die eigenhandig van de artiest komen. Maak filmpjes met jouw gsm tijdens het schrijfproces of neem een (analoog) fototoestel mee bij de opnames. Dit soort content kan je makkelijk zelf creëren, zodat je fans jou beter en van dichterbij leren kennen als artiest. 

Zorg voor continuïteit op alle kanalen 

Hoewel het een goed idee lijkt om jouw artiestennaam op alle sociale media te ‘claimen’, is het een hele onderneming om consequent Facebook-, Instagram-, Spotify- en YouTube-profielen bij te werken. Idealiter heb je alle bovenstaande kanalen, maar focus vooral op kwaliteit boven kwantiteit. Er zijn een paar manieren waarop je herkenbaar kan blijven op al je kanalen.

Maak het jezelf gemakkelijk en kies voor één lettertype dat je overal opnieuw gebruikt. Wanneer je iets deelt, zorg dan dat je voor elk platform het juiste formaat hanteert. Zo werken vierkante foto’s op Instagram nog altijd het beste. Met een goede voorbereiding (lees: ‘format templates voor elk kanaal) zal je hier op termijn heel wat tijd mee winnen en wek je visuele herkenbaarheid op bij de volgers. Hier vind je nog wat tips om een echte storyteller te worden.

Wees niet bang om bij een nieuwe release van richting te veranderen. Wat er nu ongelooflijk uitziet, past volgend jaar misschien niet meer bij je sound. Bij het ontwikkelen van je ‘merk’ is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je al je kanalen updatet. Opnieuw: consequentie is alles!

Van branding naar merchandising 

Van start gaan met een sterke visuele branding helpt je al een heel eind op weg. Denk meteen in termen van kleuren, lettertypes, het logo en beeldmateriaal (inclusief persfoto’s) op socials, blogs en websites. Dit hoeft zich niet enkel te vertalen naar albumhoezen en socials, maar kan ook doorgetrokken worden naar fysieke merchandise, zoals T-shirts. Als je dit vanaf het begin doet, bouw je meteen al een trouwe fanbase op met je ‘day-one’ fans. De shirts met jouw herkenbare logo of artwork, zijn meteen ook wandelende reclameborden! 

Conclusie 

Herinner jezelf eraan dat alles wat je post op het internet, niet verdwijnt. Alles wat je deelt wordt een stukje van jouw imago. Artist branding is visuele communicatie en moet je bekijken als een kans om je te onderscheiden van de rest. Maar het belangrijkste is natuurlijk om er plezier mee te hebben, dan hebben jouw volgers dat ook! 

Blijf consequent op al je kanalen. Schrijf je visuele richtlijnen neer en stel een visuele toolkit samen van kleuren, lettertypes, logo’s en social banners die bij elkaar passen en die jou als artiest visueel vertalen. 

Het gaat dus nooit ‘alleen om de muziek’. Om gehoord te worden kan je best alles uit de kast halen om dat voor elkaar te krijgen. 

Check onze video voor meer uitleg

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.