VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Showcasefestivals

Showcasefestivals zijn (buitenlandse) muziekfestivals die (hoofdzakelijk) gericht zijn op professionals in de brede muzieksector. Opkomend muzikaal talent kan zich er in de kijker spelen van boekers, programmatoren, platenbazen, promotoren... om zo een internationale doorbraak te forceren.

Laatst bewerkt op 26.02.24

Advies

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

Waarom zijn showcasefestivals belangrijk?

Heel veel acts die uiteindelijk zijn “doorgebroken” bij het brede publiek, hebben de jaren voordien furore gemaakt op internationale showcasefestivals. Het doel van een speelkans op een showcasefestival is het uitbreiden van het internationale netwerk en bij uitbreiding de omkadering in het buitenland.

Stel: je hebt in eigen land al aardig aan de weg getimmerd - je bent goed geroteerd in het clubcircuit of krijgt belangrijke airplay - en je merkt op basis van je streaming data dat je muziek het in Spanje opvallend goed doet. Dat zou een aanleiding kunnen zijn om je aan te melden voor een speelkans op een Spaans showcasefestival als BIME of Monkey Week. 

Hoe bereid je je voor op een slot op een showcasefestival?

Het feit dat je muziek het goed doet in het land of de streek waar je jouw carrière verder wil uitbouwen is uiteraard nog maar het vertrekpunt. Dat kan - in combinatie met een aardig palmares in eigen land - een reden zijn voor de programmatoren van een showcasefestival om je act een kans te geven. Showcasefestivals betalen in regel doorgaans echter een heel beperkte vergoeding. Het heeft dus weinig zin om in zo’n kans te investeren zonder een goede voorbereiding. 

Om het maximum uit een showcasefestival te halen is het van groot belang om op voorhand de muziekprofessionals te contacteren waarvan je wil dat ze jouw act aan het werk zien. Je kan dus maar beter je doel definiëren en je targets uitstippelen. Ben je op zoek naar een boekingsagent in het land van het showcasefestival? Doe dan op voorhand je research: welke agencies sluiten aan bij jouw genre? Het heeft weinig tot geen zin om standaardmails uit te sturen naar alle geregistreerde professionals. Het best werk je een concreet plan uit met een realistisch doel. 

Als je voelt dat je zelf niet over de nodige motivatie of skills beschikt om een gedegen voorbereiding te treffen, kan je er voor kiezen om samen te werken met een gespecialiseerde lokale partner - zoals een PR bureau - om je slagkracht te vergroten. Probeer er wel voor te zorgen dat de investeringen die je doet, in verhouding staan met de return die zo’n festival je kan opleveren. En dat brengt ons naadloos bij het volgende punt...

Wanneer is het juiste moment aangebroken voor een showcasefestival?

Voor veel opkomende acts klinkt spelen op Eurosonic, Womex of Jazzahead als muziek in oren. En dat is heel begrijpelijk. Door de reputatie van bepaalde showcasefestivals en de potentiële deuren die ze kunnen openen, kan het heel verleidelijk zijn om je zonder meer in te schrijven. “Je weet maar nooit!”. Toch is het geen overbodige luxe om even stil te staan bij de vraag of het wel de juiste move op het juiste moment in je carrière is, om in te gaan op de uitnodiging van een showcasefestival.

De meeste programmatoren van showcasefestivals willen artiesten boeken op het moment dat hun carrière volop in de lift zit: wanneer er echt ‘een verhaal’ is rond een act, als er ‘iets begint te leven’. Dat klinkt misschien allemaal een beetje vaag en weinig tastbaar, maar dat komt omdat er niet echt objectieve criteria zijn om te kunnen bepalen wanneer precies het juiste moment aangebroken is. Voor de ene act kan dat een spetterende live-reputatie zijn, met een palmares aan wervelende blogreviews; voor de andere een plotse groei in het aantal Spotify-streams in een bepaald land.

Voor wie is het zinvol om te spelen op een showcasefestival?

In de regel houdt het pas steek om op Europese showcasefestivals te spelen als je act een minimum aan omkadering heeft. Misschien heb je een gemotiveerde manager met een uitgebreid internationaal netwerk, die de juiste mensen naar jouw show kan toeleiden? Of heeft je Duitse boeker een nauwe band met een ervaren PR-agent, die een prijsje voor je wil maken? 

Het is natuurlijk niet uitgesloten dat je er op eigen houtje in slaagt om van je showcase een succes te maken. Maar denk er dan aan dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar de set van je leven spelen (want laat ons dat vooral niet vergeten: ook je show moet natuurlijk on point zijn).

Het belangrijkste is dat je jezelf de vraag stelt: “wat wil ik hier uit halen?”. Heeft het zin om met vier muzikanten en een technieker op een vliegtuig naar Polen te stappen, als je vrijwel zeker bent dat je daar het komende jaar niet wil gaan touren? Heeft het zin om koste wat het kost op SXSW te willen spelen, zonder dat je al gesprekken hebt lopen met partners in de Verenigde Staten? 

Met al die randomstandigheden houden programmatoren van showcasefestivals ook rekening. Geen reden tot paniek dus, als je na je vierde opeenvolgende applicatie nog steeds niet op The Great Escape mag gaan spelen. Dat wil waarschijnlijk zeggen dat het juiste moment nog niet is aangebroken. Timmer dus rustig verder aan de weg, want misschien komt dat moment er ooit wel. En zoniet, dan is dat misschien ook niet het einde van de wereld.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.