VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Starten als band

Een band starten spreekt tot de verbeelding, maar hoe begin je daar aan? Dit artikel geeft je alvast een aantal dingen mee waar je zeker op moet letten als je een band wil oprichten.

Laatst bewerkt op 05.10.24

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Muzikanten vinden

De meeste bands beginnen als een vriendenclubje, via de muziekschool, het lokale jeugdhuis of tijdens de studies. Veel wereldgroepen zijn ook als vrienden gestart: denk maar aan The Beatles, Wu-Tang Clan, U2, Radiohead... Meestal gaat dat ook heel goed, maar hier en daar kan het al eens mislopen. Zo kunnen de ambities niet bij iedereen dezelfde zijn, of is het niveau van je beste vriend toch niet wat je ervan verwacht had. En vaak blijkt het dan niet zo gemakkelijk om tegen een vriend of vriendin te zeggen dat hij of zij niet goed genoeg is. Probeer steeds zo open mogelijk te communiceren, zo verlies je geen bandleden en, nog belangrijker, geen vrienden. 

Er zijn heel wat plekken waar je goeie muzikanten kunt vinden. Muziekcentra zoals Het Depot (Leuven), Muziekodroom (Hasselt), Trix (Antwerpen) of Track (Kortrijk) zijn absolute trekpleisters voor muzikanten. Ook andere plekken waar muzikanten samenkomen, zijn interessant: repetitieruimtes, opnamestudio’s, muziekwinkels… Volg je les, vraag dan zeker ook eens aan je leraar of lerares of die nog geïnteresseerden kent. Hij/zij kan meestal de kwaliteiten van die muzikanten goed inschatten en je in contact brengen met de juiste personen.

VI.BE heeft ook een  eigen virtuele ontmoetingsplek voor muzikanten. Plaats je zoekertje op onze mzkt zkt mzkt-pagina, of ga er zelf op zoek naar die ideale gitarist, Ableton-wizard, zangeres...

What's in a name?

Een goede naam valt op, past bij de muziek en is vooral makkelijk te onthouden. Denk hier dus goed over na. Een goede bandnaam weerspiegelt je identiteit, dus met een naam bepaal je ook meteen je identiteit als groep. Meer info over het kiezen van een naam en de bescherming ervan vind je hier.

Doorzettingsvermogen

Er kruipt tijd, energie, bloed, zweet en tranen in een band. Vergeet de meeste verhalen over deze of gene artiest die plots out of the blue zijn sterrenstatus bereikt heeft, want ze zijn niet waar. Meestal zit daar een groot team met een strak strategisch en promoplan achter, die nauwgezet elke stap van de groep volgt. K-pop groepen zijn hier het beste voorbeeld van.

Je verhaal begint meestal met een handvol mensen (ouders, familie, goeie vrienden) die geloven in wat je doet. Maar dan komt een heel moeilijke stap: hoe overtuig je ook de rest van de wereld daarvan? Een gouden recept is er niet, maar één ding is zeker: blijven werken en geloven in de groep is de boodschap.

Goede afspraken, goede vrienden

Een band oprichten is in de eerste plaats leuk en spannend, maar weet dat er gaandeweg ook het één en ander mis kan lopen. Je hoeft geen muziekgeschiedenis gestudeerd te hebben om te weten wat voor ruzies er kunnen ontstaan binnen bands. Om dit  te vermijden, kan je maar beter vanaf het begin goede afspraken maken. Als je het project echt serieus neemt, zet je die afspraken ook best op papier (ondertekend door alle bandleden).

Je uiteraard volledig vrij om onderling te bepalen op welke gebieden je bindende afspraken wilt maken. Wij sommen enkele belangrijke punten op waar je z’n minst even bij stil moet staan:

Repetities: niets storender dan bandleden die te pas en te onpas niet komen opdagen op repetities. Kies je een vaste dag in de week of leg je geregeld de agenda’s samen om te bekijken wat iedereen goed uitkomt?

Engagement: Heeft dit project dezelfde prioriteit voor alle bandleden?  Krijgt deze band voorrang op andere projecten? Spreek deze dingen goed door. Zo kan je jezelf eventueel voorbereiden door een poule reserve-muzikanten aan te leggen.

Taakverdeling: Ga eens met iedereen rond de tafel zitten en bekijk of jullie de nodige skills in huis hebben om je doelstellingen tot een goed einde te brengen. Door iedereen een duidelijke taak te geven kan je de expertise binnen de band verdelen. De zangeres is misschien de geboren netwerker die alle programmatoren kan overtuigen, terwijl de bassist fantastisch is met cijfertjes en de drummer een social media wizard is. 

Leiderschap: er is niets mis met een band waarbij iemand zich duidelijk opwerpt als trekker of leider. Er zijn genoeg voorbeelden van bands die gebouwd worden rond één artiest. Is het ook zijn of haar project en bij wie ligt de eindbeslissing?

Naam en logo: behoren die toe aan de groep of aan een persoon? En wat als die persoon de groep wenst te verlaten? Mogen de bandnaam en het logo worden overgenomen voor nieuwe projecten?

Structuur: kom je naar buiten als feitelijke vereniging of wordt er meteen een onderneming (vzw of vennootschap) opgericht?

Financiën: wie is verantwoordelijk voor de boekhouding? Wordt een aparte rekening geopend? Wie heeft daar volmacht over? Worden alle inkomsten opnieuw geïnvesteerd in de band of ga je shows deels/volledig uitbetalen?

Auteursrechten: wie is effectief betrokken bij het creatieproces? Is er een vaste verdeelsleutel of wordt dit nummer per nummer bekeken? Wie geeft de nummers aan bij Sabam (indien van toepassing)? Hier loopt het heel vaak mis, niet per se om het financiële aspect, maar wel omwille van het gevoel erkend te willen worden. Meer info over de verdeling van auteursrechten vind je hier.

Naburige rechten: indien er opnames worden gemaakt, spelen ook rechten van de uitvoerende muzikanten en producenten. Hoe worden de opnames bij PlayRight of SIMIM aangegeven? Hoe worden de royalty’s verdeeld? Meer info daarover vind je hier.

Band split: je wenst het niemand toe, maar het kan altijd gebeuren. Wat als bandleden de groep vrijwillig of gedwongen verlaten of heel de groep uiteen gaat? Kan een bandlid door de meerderheid buitenspel worden gezet of is hier een unaniem akkoord nodig? Wat met de resterende activa, de naam, het logo en de rechten op de nummers en opnames?

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.