Je eerste release
Muziek opnemen
Een release start natuurlijk met goeie muziek. Als je voor het eerst iets wil releasen, zorg er dan voor dat je 100% tevreden bent van je muziek. Zorg ervoor dat je opnames kwalitatief zijn en dat je songs gemixt en gemasterd zijn. Zo ben je zeker dat jouw muziek in een playlist op Spotify niet plots veel stiller of doffer is dan andere songs. Degelijke opnames kosten wel wat geld. Om zo weinig mogelijk tijd te verliezen, kan je maar beter goed voorbereid zijn vooraleer je naar de studio trekt! Lees hier alles over je muziek opnemen in een studio.
Muziek beschermen
Op het moment dat je muziek maakt, ook al fluit je gewoon een deuntje, ben jij de auteur ervan en krijg je auteursrechten, op voorwaarde dat het om een originele creatie gaat. Vanaf dan is je muziek beschermd door het auteursrecht, maar je echt indekken tegen plagiaat doe je pas als je ook kan bewijzen dat jij een bepaalde song op een bepaalde datum gemaakt hebt. Om je auteursrecht voor een bepaald werk te bewijzen, zijn er verschillende opties. Het komt er eigenlijk altijd op neer dat je de datum van je creatie kan bewijzen. Meer daarover lees je hier.
Sabam en andere beheersvennootschappen
Als je je aansluit bij een beheersvennootschap geef je hen de toestemming om jouw rechten voor jou te beheren. Sabam zal bijvoorbeeld de rechten van auteurs/componisten beheren. Zij zorgen ervoor dat telkens wanneer jouw muziek live uitgevoerd wordt, gestreamd wordt, op de radio komt, op cd geperst wordt... de gepaste vergoeding aan de auteurs/componisten wordt betaald. Om lid te worden bij Sabam heb je minstens 5 songs nodig die je kan meesturen. Daarnaast kan je ook lid worden bij PlayRight voor het beheren van je rechten als uitvoerend muzikant of bij SIMIM als producent. Lees hier meer over werken met een beheersvennootschap.
Releaseplanning
Een geslaagde release zal samenhangen met een goeie planning. Een releaseplanning kan worden opgedeeld in drie grote fases: de pre-release, de release zelf en de post-release. De eerste fase begint ten laatste een maand of 2-3 voor de releasedatum zelf. Hierin plan je al het voorbereidend werk dat bij je release hoort en begin je de mensen al warm te maken voor de aankomende release, door bijvoorbeeld singles te releasen. De periode na je release mag minstens even lang duren. Hier probeer je het momentum zo lang mogelijk in leven te houden. Je kan voor jezelf een tijdlijn opmaken waarin de drie fases duidelijk onderscheiden worden. Idealiter is deze planning afgestemd op de live shows en promotieplannen. Alles over de releaseplanning lees je in dit artikel.
Aggregators en online verkopen
Om je muziek op verschillende streamingplatforms zoals Spotify, Apple Music, Deezer… aan te bieden zal je met een aggregator, een online distributeur, moeten werken. Die aggregator zal jouw muziek verdelen over de verschillende online platforms. De drie grootste aggregators wereldwijd zijn Distrokid, Tunecore en CD Baby. Sommige aggregators zullen een deel van de royalty’s voor zich houden en daardoor een lagere instapfee vragen, terwijl anderen dan weer 100% van de royalty’s uitbetalen, maar iets duurder zijn. Welke aggregators er allemaal zijn, kom je hier te weten.
Spotify & Playlists
Als we praten over streaming, hebben we het natuurlijk meestal over Spotify. Om zoveel mogelijk te halen uit je release doe je er goed aan om een maand op voorhand jouw muziek klaar te hebben staan bij Spotify. Via Spotify For Artists kan je die vervolgens pitchen om in één van de editorial playlists, de officiële Spotify playlists, te geraken. Als het om je eerste release gaat, zal je dat Spotify For Artists profiel nog moeten claimen, hiervoor vraag je best een link op bij je aggregator. Om het meeste te halen uit Spotify For Artists, lees je best dit artikel en alles over Spotify playlists vind je hier.
Fysiek releasen
Als je jouw muziek fysiek wil releasen, voorzie je hier best voldoende tijd voor in je planning. Het persen van vinyl kan al snel 3 tot 4 maanden in beslag nemen. De productie van cd’s andere dragers kan sneller gaan, maar ook hier reken je best wat marge in. Wanneer je Sabam-repertoire fysiek wil uitbrengen, zal je hiervoor mechanische reproductierechten moeten betalen aan Sabam. Als het gaat om een release in eigen beheer kan je hiervoor een vrijstelling aanvragen. Let op, als je geen Sabam repertoire uitbrengt, moet je alsnog een non-interventieverklaring aanvragen via Unisono om mee te geven aan de perserij.
Artwork
Je artwork is het gezicht van je single, EP of album. Het is dan ook de manier bij uitstek om je identiteit als artiest te uiten. Ga dus niet te licht over de vormgeving van jouw albumcover! Op streamingplatforms zal je artwork vaak heel klein worden weergegeven. Een gedetailleerde tekening zal dus minder goed werken op een digitale release dan op de hoes van een vinylplaat. Ook voor een fysieke release gelden er een aantal principes en verplichtingen. Lees hier waar je allemaal op moet letten bij het vormgeven van je artwork.
Pers en radio
Je wil met jouw muziek natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken. Een artikel op een muziekblog of in de geschreven pers is dan ook de ideale manier om nieuwe fans te bereiken. Schrijf naar aanloop van je release zoveel mogelijk blogs en magazines aan om over jouw muziek te schrijven. Probeer eventueel ook een première te bemachtigen voor jouw release. Een andere manier om jouw fanbase te doen groeien, is airplay. Een plek op de radio is voor veel artiesten een droom, maar er zijn slechts enkele gelukkigen. Daarom is het belangrijk dat je radiozenders op de juiste manier benadert. Kevin Moens van Radio Willy geeft in dit artikel een aantal tips om je kansen bij de radio te maximaliseren.
Social Media en content
Op Social Media ga je in gesprek met je fans. Zorg er dus voor dat je elke interactie relevant en zinvol is. Kies op welke platforms je aanwezig bent en kijk hiervoor vooral naar je doelgroep. Op welke platforms bevinden zij zich? Op welke kanalen je ook focust, voorzie voldoende content. Dat kan gaan van videoclips en teasers tot akoestische live-sessies of smartphone-beelden van de repetitie of in de studio. Werk een contentplan uit waarin je oplijst wat je allemaal wil delen naar aanloop van je release en in de weken erna. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en weet je steeds wat te delen. Petra Beeckx van Chase Academy geeft extra inspiratie om aan betere storytelling te doen.