Beats verkopen: licensing
Wanneer je beats gaat verkopen, moet je automatisch afspraken maken over rechten. Je geeft namelijk toestemming om een opname te gebruiken. Hiervoor moet steeds een licentie of ‘beat license’ worden opgemaakt. Chuki Beats legt je haarfijn uit hoe dat precies in elkaar zit.
Er zijn twee manieren om een beat te verkopen:
-
Ofwel ga je een niet-exclusieve licentie verlenen en behoud je de rechten op de beat. In dit geval wordt de beat zelf niet verkocht, maar verkoop je eigenlijk de gebruiksrechten op de opname van de beat. Deze licenties kunnen aan zo veel mensen worden verkocht als je wilt. Hier spreken we ook soms van ‘leasing’.
-
Ofwel ga je een exclusieve licentie verkopen en draag je de rechten ook definitief over zodat de beat niet meer aan andere kan worden verkocht. Het spreekt voor zich dat het prijskaartje voor een exclusieve licentie een pak hoger ligt dan bij de niet-exclusieve licentie.
Er zijn verkoopplatforms zoals Beatstars die zelf templates en standaard licenties voor jou genereren. Omdat die contracten in het Engels aangeboden worden en qua inhoud toch redelijk Amerikaans zijn, raden wij aan om extra stil te staan bij de inhoud. Een goed begrip van contracten is namelijk cruciaal. Denk na over de rechten die je overdraagt, de termijn, etc. Neem ze niet klakkeloos over en durf ze aanpassen naar je eigen wensen.
Bij het aanbieden van niet-exclusieve licenties kan je werken met verschillende opties en pakketten. Er wordt in principe genoegen genomen met een eenmalige license fee. Hoe duurder de licentie, hoe meer de koper krijgt. Wil je ook nog royalty’s ontvangen op streams of platenverkoop, dan moet je dat expliciet toevoegen aan de licentie. De licentie is beperkt in de tijd zodat ze hernieuwd moet na een bepaalde termijn. De prijs kan je ook gemakkelijk aanpassen als je merkt dat de verkoop heel vlot gaat of net niet zo loopt als je gehoopt had.
De verschillende opties die je aanbiedt bij niet-exclusieve licenties variëren in de beperkingen op de verschillende gebruiksrechten. Zo kan een basis licentie bijvoorbeeld limiteren tot 10.000 streams en 2.000 fysieke exemplaren. Ook het aantal videoclips of radiostations waarvoor de beat kan worden gebruikt kan je beperken naargelang het pakket dat je te koop aanbiedt.
Met een premium licentie kan je naast de MP3 of WAV-file ook track stems aanbieden. Als je niet goed weet hoe je de pakketten best samenstelt, kan je best eens kijken hoe andere producers dit doen. Hieronder zie je bijvoorbeeld de verschillende pakketten die Chuki aanbiedt.
Je kan beats ook exclusief gaan verkopen. Daarvoor vraag je uiteraard meer dan voor een van de standaard licenties. Dit komt omdat je de beat dan niet meer kan verder verkopen. Indien je voor dezelfde beat al een licentie verkocht, kan die wel gewoon verder blijven bestaan. De exclusiviteit werkt dus enkel voor de toekomst.
Laat het duidelijk zijn dat het verlenen van een exclusieve licentie verregaand is en je hier dus goed moet over nadenken. Wanneer beslis je dan om een beat exclusief uit handen te geven?
Je kan in de eerste plaats kijken naar de persoon die de exclusiviteit wil. Als het iemand is die je kent of iemand waarin je gelooft, zal je allicht milder zijn in de onderhandelingen. Minstens even belangrijk is kijken hoeveel je al verdiend hebt aan de beat met non-exclusieve licenties. Verkocht de beat het afgelopen jaar goed, maar zie je de laatste maanden een daling in de verkoop, dan is het misschien een goed moment.
Als iemand 1.000 euro wil betalen voor een exclusieve licentie en je hebt er de laatste 2 maanden 2.000 euro aan verdiend, is het niet meer dan logisch dat je dat aanbod afslaat. Je moet telkens de afweging maken. Als iemand 500 euro wil betalen voor een beat waar je op een jaar 600 euro aan verdiend hebt en de laatste maand helemaal niets meer, kan je even goed beslissen om hem te verkopen.
Als de beat nog niet zo lang online staat kan je natuurlijk ook moeilijk het potentieel inschatten en wacht je misschien beter nog even. Je kan ook kijken naar het succes van de beat op YouTube (views, likes, comments) om de beslissing te maken en je prijs te bepalen. Het hangt er ook een beetje van af hoe hard je aan een beat gehecht bent. Hoe meer je in de consistency train stapt, hoe meer beats je maakt en hoe minder je eraan gehecht geraakt, wat ook betekent dat je gemakkelijker exclusief zal verkopen.
Heb je eenmaal beslist om de beat exclusief te verkopen? Dan begint het onderhandelingsspel voor de prijs. Naast de uitkoopsom of license fee, moet er ook onderhandeld worden over de royalty’s. Als de artiest op een label zit dat veel promo doet, is het misschien normaal dat je minder dan 50% krijgt. Wanneer die artiest aan een platendeal hangt waarbij er zwaar ‘recouped’ wordt, kan het zijn dat er heel wat kosten in rekening worden moet je ook nog gaan kijken hoe die royalty's berekend worden. 20 procent op de bruto-inkomsten van het label kunnen hoger zijn dan 50% op de netto-inkomsten. Het is niet omdat de artiest in kwestie een platendeal heeft, dat jouw inkomsten daaronder moeten lijden.
Wanneer je een licentie verleent voor het gebruik van je beat, gaat dit in essentie over het gebruik van de opname en de naburige rechten die daarop gelden. Naast de naburige rechten die gelden op de opname, krijg je ook automatisch auteursrechten op de melodie die je maakte. Jouw beat is dus ook automatisch beschermd. Meer over de bescherming van je muziek lees je hier.
Die auteursrechten blijf je ook behouden zolang je ze niet overdraagt in een contract. Om duidelijk te maken dat de auteursrechten niet overgedragen worden, wordt ook expliciet in de beat license vermeld dat de auteursrechten 50/50 verdeeld worden: 50% voor de beatmaker (componist) en 50% voor de tekstschrijver (auteur). Wanneer jouw beat nog zwaar bewerkt wordt, kan eventueel nog een andere verdeling afgesproken worden.
Om vergoedingen uit auteursrechten te kunnen innen, geef je ook best aan of je aangesloten bent bij een beheersvennootschap als Sabam. Wanneer je daar een song aangeeft, wordt er een IP-nummer aan gekoppeld. Je kan enerzijds de beat zonder tekst aangeven om ervoor te zorgen dat je vergoed wordt telkens deze wordt afgespeeld op bijvoorbeeld SoundCloud, YouTube en misschien zelfs Spotify. Nog belangrijker is dat de artiest die jouw beat gebruikt en er een tekst aan toevoegt het nieuwe nummer ook gaat aangeven bij een beheersvennootschap. Zo wordt ook jij betaald telkens de gebruiker optreedt met jouw beat, op de radio komt of gestreamd wordt.