Beats verkopen: tips & tricks
Overal ter wereld zijn rappers en andere vocalisten op zoek naar goede beats om hun rhymes of zangtalent op los te laten. Ben je een producer van hiphop of dance beats, dan brengt het internet heel wat mogelijkheden met zich mee. VI.BE zocht naar tips en tricks en vond die bij niemand minder dan Chuki Beats.
Maar hoe begin je er dan aan als beatmaker? We geven graag 10 tips en tricks mee voor beginnende beatmakers.
-
Beatstars is een heel goed platform om beats te verkopen, maar mensen die top selling zijn op beatstars, krijgen ook toestroom via andere kanalen. Het is sowieso moeilijk om enkel op dat platform te verkopen. YouTube is hét kanaal om beats te ontdekken en via feedback in de vorm van comments, likes of views kan je het potentieel van een beat ook beter inschatten.
-
Elke beat die je uploadt naar YouTube, ga je nauwkeurig omschrijven en taggen, waardoor YouTube eigenlijk fungeert als zoekmachine voor wie naar een beat op zoek is. In de description vermeld je o.a. een link naar waar je de muziek te koop aanbiedt. Om te vermijden dat mensen je beat gebruiken zonder licentie, kan je audio in lage kwaliteit mp3 uploaden en vocal tags toevoegen met de naam van de beatmaker.
-
Het aanbieden van ‘FREE BEATS’ is een gangbare praktijk op de beatmarkt. Doet dit enkel onder zeer strikte voorwaarden, bv. enkel voor niet-commercieel gebruik, met naamsvermelding van de producer in de titel van de track en in de description. Die gratis downloads dienen om je reputatie als producer te bouwen en om zoveel mogelijk gebruikers naar je YouTube-kanaal of een verkoopplatform te krijgen.
-
Regelmaat en consistentie zijn erg belangrijk: los niet in één keer 4 nieuwe beats, niet om de 2 weken, niet nu eens de dinsdag en dan weer de zaterdag. Een vast releaseschema is cruciaal om iets te kunnen opbouwen en publiek te kunnen verzamelen. Echt dagelijks nieuwe beats uploaden is niet meteen nodig, maar consequent een keer per week met iets nieuws afkomen is het absolute minimum.
-
Naast kwantiteit, moet je uiteraard ook waken over een zekere kwaliteit. Het kan best intens zijn om de regelmaat aan te houden en je kan ook niet altijd killer beats afleveren, maar je moet wél kunnen voldoen aan de verwachtingen van je following. Krijg je redelijk wat negatieve feedback op een beat, dan gaat YouTube jouw kanaal minder hard pushen in de zoekresultaten of bij de suggested videos. Slechte feedback betekent minder zichtbaarheid, dus minder views, dus minder bekendheid, dus nog minder views etc. Met enkele minder goeie uploads kan je een zorgvuldig opgebouwde online reputatie helemaal om zeep helpen. Er is sowieso een verschil tussen muzikaal heel goede beats en beats die goed verkopen. Eens je die sweet spot gevonden hebt, ben je vertrokken!
-
En met muziek heeft het misschien weinig te maken, maar ook de afbeeldingen waarmee je je beats combineert, de thumbnails die je gebruikt etc. kunnen een invloed hebben op het succes van je kanaal. De ene zweert bij natuurbeelden, de andere gebruikt clubfoto’s of meer psychedelisch getinte afbeeldingen. Een vast recept is er absoluut niet voor, maar consequent zijn, helpt in elk geval. Probeer dus een eenduidige lijn te trekken in je vormgeving zodat je herkenbaar bent.
-
Zoals altijd begint het dus allemaal met veel creativiteit, goeie content en een doordachte strategie, maar hoe bouw je daar nu een business- of inkomstenmodel rond? Door de band genomen worden er een tweetal inkomstenbronnen aangeboord: enerzijds de advertenties op YouTube zelf en anderzijds het licenseren van beats (wat niet altijd neerkomt op de pure verkoop ervan).
Van zodra je in totaal 4.000 uur aan publieke kijktijd kan verzamelen in 12 maanden tijd en 1.000 subscribers hebt, kan je toegelaten worden tot het YouTube Partner Programme. Dit wil zeggen dat je kan beginnen met het monetizen van je video’s: je krijgt toegang tot Google AdSense, waarmee je advertenties voor of in je video’s kunt plaatsen. Telkens die advertenties bekeken worden, en telkens erop geklikt wordt, verdien je geld. Verschillende soorten advertenties brengen verschillende bedragen op, en de inkomsten verschillen ook van land tot land.
-
Ga mee met de tijd. Oudere beatmakers zijn conservatiever en keren zich tegen het gebruik van loops omdat je niet echt aan het producen bent wanneer je bestaande elementen gebruikt. Waar vroeger veel gebruik (illegaal) werd gemaakt van samples, wordt nu vaak beroep gedaan op loops. Er zijn tegenwoordig platforms zoals Splice waar je legaal loops en melodieën kan terugvinden, gebruiken en omvormen tot wat je maar wilt. Als je in de studio zit met een artiest en je bent op zoek naar een bepaalde vibe, is het vaak veel efficiënter om wat te zoeken tussen bestaande loops en daarmee aan de slag te gaan, dan van 0 te beginnen en telkens te moeten constateren dat het toch niet helemaal dat is.
-
Step up your dm game. Dm’s sturen naar al je favoriete artiesten of beatmakers gaat 99% van de tijd niet werken. Je kan beter even checken wie er allemaal mee in de studio zit. Wie is de mixing engineer? De loopmaker of muzikant die de loop inspeelt? De kans dat zij jouw bericht lezen en even luisteren is veel groter. Samen een loop maken kan een mooie binnenkomer zijn. Wordt het een succes, dan hoort de artiest of producer het misschien ook wel!
-
Educate yourself. Net als elke ondernemer is het de bedoeling dat je als producer die online beats verkoopt de markt heel goed kent en begrijpt. In dit specifieke geval moet je niet alleen weten wat de muzikale trends zijn, je moet ook een platform als YouTube door en door kennen én up to date houden. Hoe zitten platforms en hun algoritmes in elkaar? Wat werkt en wat werkt niet? Op YouTube vind je een onuitputbare stroom aan info, tips en tricks. Het belangrijkste is eraan beginnen, veel opzoeken, veel proberen en zo veel bijleren.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over een basisbegrip van auteursrecht, boekhouding, fiscaliteit (spoiler: het geld dat YouTube of Beatstars je uitbetaalt via PayPal kan je niet zomaar allemaal in je zak steken!). Allemaal zaken waar je waarschijnlijk niet mee bezig wil zijn, maar die je wel nodig hebt om je business op een goede manier te runnen. Of het moet zijn dat je mensen kunt betalen om dat allemaal voor jou op te volgen, uiteraard…