VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Beats verkopen: strategie

De online verkoop van beats is voor sommige producers een fulltime bezigheid die aardig wat geld kan opbrengen. Het is een gigantische markt met enorm veel aanbieders, maar met de juiste strategie heb je toch een zekere voorsprong. Chuki Beats legt je uit hoe je dit het beste aanpakt.

Chuki Beats x VI.BE

Laatst bewerkt op 25.11.20

Advies
© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Er zijn grofweg twee manieren om het te maken als beatmaker. De eerste strategie bestaat erin om via je eigen brand zo veel mogelijk aandacht of buzz rond je te creëren. Het is erg moeilijk om het goed te doen op een verkoopplatform als Beatstars zonder potentiële kopers daar naartoe te leiden via andere kanalen. Via een slimme sociale media en YouTube approach, bouw je aan een eigen community van rappers, vocalisten of andere producers. 

Het kan best wat tijd kosten voor je je echt comfortabel begint te voelen binnen een bepaalde stijl of imago. Wees dus geduldig en doe vooral wat goed voelt. Chuki Beats is op 5 jaar tijd zo’n sterk merk geworden op YouTube dat er redelijk wat geld verdiend wordt op advertenties en een tweede kanaal voor zijn vlogs opgestart werd. Met een sterk merk kan je op termijn zelfs eigen merchandise op de markt brengen.

De tweede, meer klassieke weg naar het succes is via een doorgedreven netwerk, wat enkel rendabel kan zijn in grootsteden met een echte scene zoals bijvoorbeeld Brussel. Het internet maakt de dingen sowieso gemakkelijker, maar artiesten die op een bepaald level zijn, zitten meestal vast aan een bepaalde cirkel of clique. 

Er zijn heel veel producers die ook gewoon netwerken via Instagram en daar collabs opzoeken, ook tussen beatmakers onderling. Zo hopen ze de krachten te bundelen en de kans op een placement te vergroten. Het is een goede manier om snel veel placements te halen, maar als je dat dan altijd moet delen met alle meewerkende partijen is dat natuurlijk minder snel rendabel. 

Je kan natuurlijk geluk hebben door de juiste persoon op het juiste moment te pakken te krijgen en opeens met een topartiest te kunnen samenwerken. Je kent het voorbeeld waarschijnlijk van Desiigner die voor zijn monsterhit ‘Panda’ een beat kocht van een totaal onbekende producer voor 200 dollar. De originele beatmaker genaamd Menace werd later wel gecontacteerd door Kanye West. Recenter is het verhaal van Youngkio, die de beat maakte voor de wereldhit Old Town Road van Lil Nas X en Billy Ray Cyrus.

Dromen mag, maar zie het niet té groot van bij de start. Daarom is het misschien verstandiger om in het begin op zoek te gaan naar artiesten die dichter bij jou staan en samen met jou kunnen groeien. Zo bouw je aan een eigen scene en kan je op die manier opgemerkt worden. Ook dit vraagt wat (studio-)ervaring en vooral een goed oor voor talent.

De rol van de producer is ook wat veranderd over de jaren heen. Waar de artiest vroeger altijd centraal stond en met het gros van de inkomsten ging lopen, zijn er nu ook producers die zelf gaan releasen. Ze gaan zelf op zoek naar featuring artiesten (feat.), terwijl je vroeger vaker produced by (prod.) tegenkwam. Producers krijgen nu ook een eigen fanbase. Geloof dus zeker in je eigen sterkte als artiest.

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.