Je fanbase uitbouwen
Erwin Blom is schrijver van het Handboek Communities en oprichter van het Nederlands muziekplatform 3voor12. Al sinds de start van het publiek internet is het zijn fascinatie geweest te leren hoe je meer kan doen met je publiek en hoe je meer uit hun kennis, kunde en betrokkenheid kunt halen. In dit artikel legt hij het belang van een fanbase uit en hoe je daar aan kunt werken.
Ja, natuurlijk: social media zijn belangrijk
Als artiest is het goed om zoveel mogelijk volgers op social media als Instagram, Facebook, TikTok en Twitter te hebben. Je wilt fans kunnen informeren over nieuws, releases en optredens. Social media hebben een groot bereik en kunnen daarom belangrijk zijn om je fanbase te vergroten en contacten te onderhouden.
Maar je eigen fanbase is nog belangrijker
De relaties die je op social media hebt, zijn helaas niet van jou. Ze zijn van Instagram, Facebook, Twitter of andere platformen. Jij kunt de volgers niet rechtstreeks bereiken, je bent afhankelijk van de alsmaar veranderende algoritmes van de social media om je fans te berichten, foto’s of video’s te laten zien. Om die reden is het belangrijk om te werken aan je eigen database met fans, je eigen fanbase. Als jij de e-mailadressen of telefoonnummers zelf hebt, doen de algoritmes van anderen er niet meer toe. Dan kun jij een bericht over een nieuwe release of tournee de deur uitdoen op het moment dat het jou uitkomt. En word je dus onafhankelijker van de grote techbedrijven.
Social media platformen blijven altijd belangrijk, want je wilt nu eenmaal ook daar zijn waar een deel van je (potentiële) publiek uithangt, er van waarde zijn voor wie van je muziek houdt en anderen kennis met je nummers laten maken. Maar gebruik de platformen ook om mensen te verleiden om een directe relatie met je aan te gaan. Om aan je eigen fanbase te bouwen.
Dat begint bijvoorbeeld met een nieuwsbrief
De simpelste vorm van je eigen fanbase opbouwen, is een nieuwsbrief starten. Daarmee kom je in de online brievenbus van de fans en is de kans op lezen groot. Roep mensen op de reguliere social media mee op om zich te abonneren en maak ze lekker met prioriteit (‘krijg als eerste kans op kaartjes voor een tournee’), exclusiviteit (‘krijg nummers die nergens anders te horen zijn’), korting (‘krijg 10% korting op alle producten’) en andere extra’s.
Zorg altijd voor een gratis versie van die nieuwsbrief. Daarmee zorg je dat de drempel zo laag mogelijk is voor mensen om mee te doen. Maar zorg wel dat die gratis variant ook waardevol is door unieke content, mooie verhalen of genoemde buitenkansjes voor fans. Die gratis leden zijn de basis van je fanbase. Dit zijn de mensen die hebben aangegeven meer dan gemiddelde belangstelling voor je te hebben. Zij zijn de harde kern van je fans die concerten bezoekt en muziek koopt.
Een paar tips voor wie met een nieuwsbrief van start gaat:
-
verplaats je in je fans (wat willen zij lezen)
-
zorg voor regelmaat (iedere week of maand)
-
zorg voor een persoonlijke toon
Er zijn veel nieuwsbrief-platformen, maar Revue (van Twitter) is een goed platform om mee van start te gaan.
Met een community maak je de band nog sterker
Een nieuwsbrief is waardevol voor fans, ze weten zo dat ze nooit wat van je hoeven te missen. Maar het blijft wel zenden. Eenrichtingsverkeer van band naar fan. Je kunt ook een stap verder gaan en de de band met de fans nog meer aanhalen. Want: des te sterker de band, des te groter de trouw. En een zo groot mogelijke trouwe groep fans is belangrijk als je wat te verkopen hebt.
Een grotere band realiseer je bijvoorbeeld door een community te faciliteren. Een online plek waar de fanbase zelf een actieve rol in kan spelen. Door ze een rol te geven bij de inhoud (foto’s, recensies, etc), maar ook een communicatiekanaal te realiseren. Lekker kletsen over favoriete artiesten, dat doet een deel van de fans graag.
Een paar tips voor wie met een community van start gaat:
-
zorg voor goed community-management (hou het gezellig en hou het gesprek levend)
-
zorg voor goede inhoud (plaats regelmatig inhoud van de artiest)
-
betrek de fans zo actief mogelijk
Communities kun je in soorten en maten beginnen. De simpelste vorm is natuurlijk een WhatsApp groep, meer mogelijkheden geeft een Discord-kanaal en nog weer een stapje uitgebreider is een platform als Circle.
En in alle gevallen kan je fanbase zorgen voor een stroom van inkomsten
Een deel van je fans wil daarnaast ook wat voor je terug doen in de vorm van geld of wil betalen voor extra’s. Dat geldt bij nieuwsbrieven, maar ook bij communities. Stel dat je 1.000 mensen weet te verleiden om 10 euro per maand te betalen … Het is niet makkelijk om dat te bereiken, maar onmogelijk is het ook niet.
Je moet dan gaan spelen met de verschillende modellen. Bijvoorbeeld: gratis leden krijgen periodiek nieuws en tijdelijk toegang tot nieuwe muziek, betalende leden ontvangen daarbovenop ook downloads en plekken op de gastenlijst. Bedenk daar verschillende, duidelijke pakketten voor. De mogelijkheden zijn legio.
Tips voor wie met betaalde leden gaat werken:
-
hou een goede gratis variant als basis zodat die groep zich betrokken blijft voelen
-
zorg voor echte toegevoegde waarde tegen betaling en doe dat voor elk niveau
-
zorg dat je leden zich speciaal voelen en denk dus aan o.a. prioriteit, exclusiviteit en korting
Tools om in te zetten voor betaalde inhoud zijn bijvoorbeeld Gumroad, Patreon, Petje.af en Fangage.