Sensorische wayfinding op muziekfestivals
Deze masterproef kwam tot stand binnen de opleiding Productontwikkeling. De vereisten van een productontwikkeling omvatten een onderzoeksfase, systeemontwerp en tot slot een detailontwerp. De overkoepelende vraag is steeds een bepaalde probleemstelling of conflict, waarvoor men binnen de masterproef een gepaste oplossing ontwikkelt. Voor haar masterproef richtte Roos zich op muziekfestivals en dan in het bijzonder de negatieve ervaringen van prikkelgevoelige individuen. Zij ervaren die omgeving namelijk vaak als een bron van overprikkeling. Hoe kunnen hun ervaringen op de festivalwei positief worden gemaakt? Kan men een inclusieve en sensory-aware omgeving creëren voor alle bezoekers van een muziekfestival?
Om tot de kern van het probleem te komen, werd een multidisciplinaire analyse uitgevoerd. Binnen een luik contextanalyse werd gekeken waar de oorzaken van de overprikkeling liggen. Daarna vond de menskundige analyse plaats; waar niet enkel de ervaringen van festivalgangers, maar ook deze van zorgpersoneel en organisatoren grondig werd bevraagd. Vervolgens was er de marktanalyse waarbij de huidige marktcontext van festivalorganisaties in kaart werden gebracht, alsook enkele interessante cijfers werden aangehaald. Ten slotte werd er nog een technologische analyse uitgevoerd: daarin werden huidige oplossingen voor overprikkeling onderzocht, alsook bestaande technologieën die eventuele oplossingen zouden kunnen bieden binnen de context. Relevante bevindingen uit die verschillende analyses kwamen uiteindelijk samen in de vorm van specificaties en TOI voor een nieuw conceptidee.
Vervolgens werkte Commerman concepten uit die verschillende panels van stakeholders en individuen uit de doelgroep, konden beoordelen. Daaruit werd een finaal concept geselecteerd, dat op zijn beurt verder is geverifieerd en uitgewerkt tot een finaal product-service-systeem, 'Sense-It', bestaande uit een fysieke en digitale wayfinder voor implementatie op de festivalwei. Het fysieke onderdeel, of ook wel de ‘Ranger’ genoemd, wordt strategisch op de festivalwei geplaatst en vormt een fysieke weerspiegeling van de prikkelintensiteit op de omliggende podia. Hieraan gekoppeld zit het digitale luik bestaande uit een extensie van de huidige festivalapplicatie. Hiermee wordt dezelfde data rond verschillende soorten prikkelintensiteiten tot en met 2 uur in de toekomst voorspeld. Ook op de line-up van eventueel komende festivaldagen wordt dit weergegeven.
De uitwerking van die oplossing gebeurde door het gebruik van digitale teken- en modelling-tools, aangevuld met analoge ontwerptools zoals schetsen, brainstorming en mapping. De gebruikersverificaties gebeurden door middel van user tests en bevragingen.
Nadat de onderdelen vormelijk werden gefinaliseerd, werd er ook een technische uitwerking uitgevoerd. Op deze manier wordt er reeds een aanzet gegeven naar de productie. Het finale resultaat werd ten slotte weergegeven: in een user flow en gebruikersscenario kwamen de onderdelen van het systeem zowel samen als apart in beeld, waarheidsgetrouw aan het gebruik in de context van een muziekfestival. De terugkoppeling daarover vormde vervolgens de basis voor het toekomstperspectief. Hier wordt besproken welke stappen er nog ondernomen moeten worden om dit product-service-systeem werkelijk te realiseren.
- UAntwerpen
- Productontwikkeling
- Johan Neyrinck
- Roos Commerman
- 2024
- Onderwijsinstelling
- Studierichting
- Promotor
- Student
- Publicatiejaar