Wat we leerden uit de tweede Sound Track sessie
Zondag 2 oktober organiseerde VI.BE de tweede Sound Track sessie in de foyer van Het Depot in Leuven. Peter Mulders, Katrijn Vermoesen en Daniël De Keizer kwamen spreken over speelkansen in het buitenland, waarna Eefje De Visser en Pieterjan Coppejans uitlegden hoe ze hun album “Bitterzoet” hebben omgetoverd tot een spectaculaire liveshow. Een overzicht van de belangrijkste lessen die we meenemen uit deze sessie
Na de eerste Sound Track sessie hebben de laureaten een drukke zomer beleefd. Deze tweede sessie was dus het ideale moment om iedereen nog eens terug te zien en om terug te blikken op hun zomer.
Na een korte introductie, waarin elke laureaat vertelde hoe hun traject verloopt, was het tijd voor de eerste sessie. Daarin kwamen Peter Mulders (Brutus), Katrijn Vermoesen (Musickness) en Daniël De Keizer (De Brakke Grond) boeiende tips geven over de stappen die je als artiest kan zetten om een eerste keer te kunnen proeven van een tour in het buitenland.
Na een heerlijke lunch was het dan tijd voor Eefje de Visser en Pieterjan Coppejans (producer en mixer van “Bitterzoet”) om te vertellen hoe je van album naar liveshow gaat, en vooral ook hoe je die liveshow naar een hoger niveau kan tillen.
Hieronder lijsten we een paar belangrijke tips op uit deze twee leerrijke sessies!
1. Zoek ambassadeurs
Het is belangrijk om iemand binnen je team te hebben die je muziek gaat promoten tot buiten de landsgrenzen. Of het nu om een label, boeker of plugger gaat, maakt niet echt uit. Het feit dat iemand in het buitenland aan het rooten is voor jouw muziek, kan wonderen doen! Ook andere muzikanten of bands kunnen fantastische ambassadeurs zijn.
2. Check waar jouw scene zich bevindt
Hoe kies je naar waar je op tour gaat? Enkele simpele checks kunnen je hierbij op weg helpen. Kijk bijvoorbeeld eens op Spotify for artists of er bepaalde landen of steden zijn waar je veel wordt beluisterd. Daarnaast is het ook steeds de moeite te checken waar de scene binnen jouw genre groot is. Zo bleek voor Brutus bijvoorbeeld Duitsland een veel belangrijker land te zijn dan Nederland, doordat de scene daar veel groter is.
3. Support acts zijn key
Je eerste show in het buitenland zal waarschijnlijk niet als headliner zijn. Je begint best als support act voor een grotere artiest of band. Tegelijk speelt dit ook in je voordeel, want zo moet jij de show niet dragen. Bouw een spontane connectie uit met de headliner, maar wees vooral niet opdringerig! Met een beetje geluk klikt het tussen jullie en word je gevraagd om mee te gaan op tour. Grijp elke kans die je krijgt maar wees altijd humble! Niemand wil een arrogante artiest mee op tour nemen.
4. Touren kost geld. Maar er zijn toch verschillen.
Dat op tour gaan geld kost, daar twijfelt niemand aan. Maar er zijn zeker wel manieren om de kosten tot een minimum te beperken. Boek bijvoorbeeld geen hotels in het centrum van de stad, zorg dat er niet teveel vrije dagen zijn op een tour want die kosten enkel geld (vergeet hierbij natuurlijk niet voldoende rust te nemen!). Het zijn de kleine dingen die aan het einde van de rit een groot verschil kunnen maken.
5. Laat je financieel ondersteunen
Dat touren veel geld kost, is een understatement. Gelukkig zijn er een aantal subsidies en beurzen die je kan aanvragen. De TIP (Tegemoetkoming voor Internationale Presentatiemomenten) en Sabam For Culture behoren tot de meest gebruikte. Daarnaast kan je ook terecht bij LIVE2020, het solidariteitsfonds voor en door de Belgische muzieksector. Zij bieden sinds de coronapandemie financiële én mentale ondersteuning aan mensen werkzaam in de muzieksector. Via hun website kan je bijvoorbeeld steun aanvragen voor je binnenlandse tour, of enkele sessies bij de psycholoog laten terugbetalen. Alle financieringsopties vind je trouwens terug in dit artikel.
6. Durf investeren
Wanneer je op het punt komt in je carrière waar je releases het goed doen en je qua promo ook aardige stappen hebt gezet, moet je profiteren van dat momentum om te investeren in een knallende liveshow en een bijhorende tour. Op dat moment ga je moeten aanvaarden dat alles moeilijk zal verlopen in het begin. Het vergt veel hard werk én veel geld om je doelen te bereiken. De eerste stap is durven investeren in een goed team, van geluidsman tot lichttechnicus. Wat hierbij ook belangrijk is, is dat je iedereen kan vertrouwen en er een openheid is om elkaars ideeën en feedback te aanvaarden. Zolang je echt gelooft in wat je doet, zal die investering het uiteindelijk altijd waard zijn.
7. Betrek de geluidstechnieker ook al bij de repetities
Liveshows zijn voor geluidstechniekers vaak een kwestie van een uur lang troubleshooten. Wanneer je je geluidstechnieker al bij de repetities voor die show betrekt weet hij of zij veel beter wat te verwachten tijdens de show en heb je meteen ook een klankbord (pun intended) dat kan zorgen voor input over hoe jullie als band staan te spelen. Win-win!
Meer info over Sound Track, podium- en kansenparcours van VI.BE, Clubcircuit, AB en JHOB kan je hier vinden.
Reclame