Wat we leerden uit de eerste Sound Track sessie
Zaterdag 21 mei organiseerde VI.BE in samenwerking met Democrazy de eerste Sound Track Sessie in de concertzaal van Trefpunt Café. Sylvie Kreusch & Jasper Segers kwamen alles vertellen over songwriting en productie, terwijl Michel Van Buyten (Tomorrowland) tips & tricks meebracht over streaming. Een overzicht van wat wij zeker onthouden uit deze sessie.
Zaterdag 21 mei organiseerde VI.BE in samenwerking met Democrazy de eerste Sound Track Sessie in de concertzaal van Trefpunt Café. Sinds het bootcamp in februari zijn de 18 laureaten druk in de weer, en dus begon de sessie met een terugblik op de afgelopen maanden en werd ieders traject besproken.
Nadien haalden twee topsprekers hun beste tips & tricks boven. Sylvie Kreusch en Jasper Segers namen ons mee in het songwriting- en productieproces van succesalbum ‘Montbray’, gaande van demo’s tot afgewerkte versies. Michel Van Buyten, Music Manager bij Tomorrowland, gaf dan weer een fascinerende masterclass over muzikale carrières en de belangrijke rol van streaming daarin. ’s Avonds zakte de groep af naar Charlatan, waar Ysmé de support verzorgde voor de Britse producer Gold Panda.
Maar wat namen wij nu mee uit deze boeiende sessies? Hieronder vind je alvast vijf tips die wij nooit meer vergeten!
1. Vind je muzikale compagnon(s)
De sterkte in de tandem Sylvie-Jasper zit hem naar eigen zeggen in hun complementariteit. En dat was meteen ook de eerste tip van Sylvie. Omring je als artiest met muzikanten die dezelfde visie delen, muzikanten die op dezelfde golflengte zitten en je aanvullen. Jij bent als artiest de dirigent en het is aan jou om mensen te vinden die met jou en je visie matchen en van wie je iets kan bijleren. Durf hen vrij te laten om hun muzikale stijl los te laten op jouw nummers.
2. Zoek je eigen schrijfproces
Sylvie en Jasper gaven mee dat het aan de artiest is om uit te testen welke aanpak wel of niet werkt. Via trial and error vind je op den duur wel je eigen schrijfproces. Het duo heeft bijvoorbeeld een eigen stramien. Zo maken ze eerst loops van ruwe ideeën, die allemaal achter elkaar in Ableton belanden. Nadien slaan ze aan het puzzelen en kijken ze welke strofen bij elkaar en bij het refrein passen. Sylvie vertrekt nooit vanuit lyrics omdat dit voor haar soms blokkerend kan werken. De vibe van het nummer vormt de grootste inspiratie, en de mooiste zinnen zijn de zinnen die ontstaan tijdens het zingen.
3. Kijk verder dan de klassieke structuur van een song
Speel gerust met de structuur van je songs in het schrijfproces van je plaat. Als artiest wil je een verhaal vertellen. Je hebt in feite de volledige vrijheid om dit verhaal wat te kruiden door de structuur aan te passen. Waarom bijvoorbeeld niet kortere intro’s afwisselen met langere outro’s? Jij hebt de touwtjes in handen om er één mooi geheel van te maken. Denk tijdens het songwriten ook niet te veel na over de vertaling naar een live show. De eerste focus is het schrijven van de plaat en dus de nummers zelf.
4. Werk met het 3 touchpoints-model
Altijd in drie stappen denken, dat is volgens Michel Van Buyten wat artiesten best doen. Het kan geen kwaad om een overzicht te hebben van wat je nu doet, maar ook van wat je binnen 3 en binnen 6 maanden gaat doen. Deze continuïteit kan je helpen in je project en kan een positieve invloed hebben op je mentale gezondheid. Als iets niet meteen werkt, ga je gewoon door naar het volgende en blijf je vooruit denken. Je hebt steeds een korte- en langetermijndoelstelling voor ogen, waardoor je in een organische workflow blijft.
5. Haal zoveel mogelijk uit streaming
Of je release een succes wordt kan je nooit vooraf bepalen, maar er zijn verschillende zaken die je wel degelijk onder controle hebt. Zo wees Michel bijvoorbeeld op het belang van de “editorial pitches”. Vul deze 3 à 4 weken voor de release van je single in via Spotify For Artists, om er zeker van te zijn dat de juiste mensen je single op tijd horen. Suggereer ook naar concrete playlists waarin jouw song/album past en vermeld waarom jouw nummer relevant is. Met andere woorden: maak het de samensteller van de playlist zo gemakkelijk mogelijk. Hierbij kan het zeker ook helpen alle functionaliteiten van de streamingdiensten, zoals het uploaden van je lyrics via Musixmatch, zo goed mogelijk te gebruiken.
En onthou vooral dat achter alle streamingsystemen gewone mensen zitten. Kan je via je boeker, manager of iemand anders aan het e-mailadres van de editors geraken? Doe dit zeker en schrijf ze gerust aan met een persoonlijk bericht. Wie weet valt jouw muziek wel in de smaak.
Meer info over Sound Track, podium- en kansenparcours van VI.BE, Clubcircuit, AB en JHOB kan je hier vinden.
Reclame