VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

De winnaars van de VI.BE scriptieprijs 2024 zijn...
© lucinde wahlen

De winnaars van de VI.BE scriptieprijs 2024 zijn...

VI.BE reikt haar jaarlijkse VI.BE scriptieprijs uit. Voor de 19e keer beloont de prestigieuze prijs twee onderzoeken over muziek en de muziekindustrie. De vakjury kroont Ine Geldermans en Roos Commerman tot scriptiewinnaressen uit de 37 inzendingen. Ze kregen hun prijs overhandigd door minister van Cultuur Caroline Gennez tijdens de Muzikale Terzake in de Ancienne Belgique. 

19.12.24

Nieuws

VI.BE reikte opnieuw de scriptieprijs uit op haar Muzikale Terzake – de sectordag over de rol van onderzoek in de hedendaagse muzieksector – in de AB. Na enkele jaren met winnaarsvideo’s, o.a. door corona, werden de laureaten opnieuw live bekroond, en dat door niemand minder dan kersvers minister van Cultuur, Caroline Gennez. Daarna gingen de winnaars in gesprek met juryvoorzitter Pedro De Bruyckere over de achtergrond van hun scripties en de meerwaarde ervan voor de verzamelde muzieksector. 

De vakjury bestond uit Ayco Duyster (Radio 1), Barbara Delft (De Federatie), Annelies Van Dinter (Echo Beatty, TAKH, Pruillip), Marc Steens (Clubcircuit, PXL-Music), Pedro Debruyckere (Leerpunt, Universiteit Utrecht) en Ufuk Demir (Champion Sound). Alle juryleden lazen elk onderzoek en velden daarna hun weloverwogen oordeel.

Beste bachelorscriptie 2024: Ine Geldermans

Hoe beleven vrouwelijke programmatoren het clubcircuit en wat zijn de (systemische) grenzen waar zij op stuiten? Dat is de vraag die PXL-Music-studente Ine Geldermans probeert te beantwoorden in haar winnende scriptie. Haar onderzoek, getiteld: “Barstjes in het glazen plafond: de beleving van vrouwelijke programmatoren in Vlaamse en Brusselse muziekvenues”, werd door de jury unaniem als allerbeste bevonden. Ine slaagde erin haar onderzoek helder af te bakenen en focust op de evoluerende aard van het programmatorenberoep.

Lees de scriptie hier

De scriptie van Ine is een confronterend en tastbaar bewijs van het glazen plafond waar vrouwelijke programmatoren tegenaan lopen. Ze toont bovendien aan dat de oplossing niet alleen bij de vrouwen zelf ligt, maar bij een systematische aanpak in handen van de brede livesector, van boekers tot managers.

Ayco Duyster, jurylid

Beste masterscriptie 2024: Roos Commerman

UAntwerpen-studente Roos Commerman schreef met “Inclusieve en sensory-aware muziekfestivals”, volgens de vakjury de beste masterproef. Haar scriptie werd gelauwerd omwille van het helder, doordacht en netjes afgewerkt proces, dat duidt hoe ze tot dit ontwerp kwam met de hulp van verschillende focusgroepen. Dat resulteerde in zowel fysieke als digitale tools die relatief onmiddellijk ingezet kunnen worden tijdens de volgende festivalzomer.

Lees de scriptie hier

Onderzoek naar een inclusieve muzieksector is een heet hangijzer, zeker in Vlaanderen en Brussel missen we veel datapunten en inzichten t.o.v. buitenlandse onderzoeken en organisaties. Toch is sensorische toegankelijkheid een thema dat zelden aan bod komt in die gesprekken. Daar komt deze scriptie uitstekend aan tegemoet.

de voltallige jury

Algemene opmerkingen van de jury

Deze editie onderscheidde zich door een toename aan scripties rond culturele en muzikale geschiedenis en analyse. Er kwamen meer aanmeldingen binnen vanuit opleidingen zoals culturele studies, musicologie en communicatiewetenschappen die muziek(sub)culturen doorgronden aan de hand van albums, fans of bewegingen uit de muziekgeschiedenis. Ook scripties rond AI namen toe in aantal, al bleven ze vaak nog aan de oppervlakte. Uitvoeringspraktijk was een belangrijke bron van inzendingen, vooral dan uit artistieke opleidingen.

Check zeker ook onze hall of fame voor alle winnaars van afgelopen jaren!

Veel jonge vrouwen, leeftijds- en genderdiscriminatie, en de nood aan verduurzaming: resultaten van onze nulmeting persoonskenmerken

Promo adverteren

Reclame