VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

3 categorieën

Samenwerken met een producer

Waar de artiest de creatieve visie brengt, is de producer vaak degene die deze ideeën vertaalt naar een tastbaar product. Maar hoe verloopt deze samenwerking precies? Wat maakt de dynamiek tussen de twee zo belangrijk en hoe beïnvloedt dit uiteindelijk de muziek die we horen?

Laatst bewerkt op 05.05.25

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Het doel van elke producer is om de visie van een artiest tot leven te brengen in een eigen, herkenbare klankwereld. Een goede producer fungeert als een creatieve partner en klankbord; iemand die een frisse blik werpt op de muziek en de artiest helpt om hun visie uit te puren en vast te leggen. Zie de relatie tussen artiest en producer als een partnerschap waarin beide partijen elkaar aanvullen en versterken. 

Daarnaast bewaakt een goede producer het budget, de tijd en de kwaliteit van het project. In elke muziekproductie zijn deze drie factoren nauw met elkaar verbonden. Het zijn drie communicerende vaten die elkaar voortdurend beïnvloeden en wanneer één van deze drie elementen wordt beperkt, zullen de andere twee steeds reageren.

Is je budget beperkt, dan heb je niet de luxe om lange tijd in de studio door te brengen. Om kostbare studiotijd te besparen, is het essentieel dat je goed voorbereid naar de studio komt. Repetities zijn namelijk veel goedkoper dan opnametijd in de studio. Het inhuren van een ervaren sessiemuzikant of assistent-engineer zal je misschien wat extra budget kosten, maar kan ook tijd besparen en je opnames tot een hoger niveau tillen. 

De juiste producer vinden

Producers zijn er in vele vormen, elk met hun eigen unieke visie, ervaringen en aanpak. 

De producer-coach beschouwt zich niet noodzakelijk als muzikant of als technieker en is misschien wel de meest universele producer. De coach behoudt het helikopterzicht over het project, duikt mee in het creatieve denkproces, gaat op zoek naar de juiste mix van betrokken personen (zoals sessiemuzikanten), de juiste locatie en sfeer om op te nemen en heeft niet zozeer de instrumentalistische aanpak. De coach werkt nauw samen met een engineer voor het opnameproces en schrijft niet mee aan de nummers. Het is vergelijkbaar met een sportcoach, en net zoals het lichaam van elke sporter anders werkt, moet ook elke muzikant en artiest anders benaderd worden. Ideeën, uitvoering en resultaten worden voortdurend tegen het licht gehouden en getoetst aan de identiteit en het werk van de artiest. 

De overtreffende trap van de producer-coach is de ‘mentor’. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde producer Rick Rubin. Hij staat bekend om zijn minimalistische aanpak en zijn vermogen om artiesten te helpen hun meest authentieke geluid te vinden. Zijn focus ligt meer op de motivatie, de uitvoering en de intentie van de artiest. De mentor coacht de artiest om zo het beste uit zichzelf te halen en optimaal te presteren. Het voortdurend inspireren en versterken van de artiest en zijn identiteit staat centraal in hun aanpak. 

De producer-arrangeur is sterk muzikaal gericht. Vaak bespeelt deze één of meerdere instrumenten of is deze een uitstekende ‘programmer’. Vaak heeft deze producer een eigen carrière (gehad) als muzikant en kruipt deze mee in het schrijfproces van de artiest. Producer-arrangeurs hebben vaak handelsmerken en succesformules. Zo is de productie aanpak van producer Brian Eno eerder conceptueel, waarbij hij zijn artiesten aanmoedigt om buiten de traditionele structuren van muziek te denken. Denk daarnaast ook aan technische toepassingen zoals de beroemde ‘Wall Of Sound’, waarbij verschillende partijen over elkaar worden opgenomen (live double tracking) door twee drummers, bassisten, pianisten, gitaristen etc. samen dezelfde partij te laten spelen.

De producer-engineer heeft vaak een technische achtergrond of opleiding. Het is een technisch-georiënteerde muziekproducer. Ze denken vanuit techniek en klankbeelden en proberen de visie van een artiest technisch te benaderen door microfoonkeuzes, opnametechnieken etc. Door als technieker nauw samen te werken met producers, hebben ze zich vaak zelf tot producer ontwikkeld. 

Welke producerrol het beste bij je past, hangt af van je muziek en je persoonlijke wensen. Laat je niet te veel leiden door hun coole discografie of reputatie; wat cruciaal is voor een succesvolle samenwerking, is een persoonlijke klik, heldere communicatie, en wederzijds vertrouwen en een gedeelde visie. Het proces van muziek maken kan intens en emotioneel zijn, het is daarom essentieel dat muzikanten zich gehoord en ondersteund voelen door hun producer. De kracht van een goede samenwerking is wat de muziek uiteindelijk tot leven brengt.

Werkwijze

De werkwijze van een muziekproducer kan variëren afhankelijk van hun profiel, persoonlijke voorkeuren, het genre van de muziek, de beschikbare middelen en de doelstellingen van het project. Of het nu gaat om live tracking voor een authentiek geluid, overdubbing voor precisie, het gebruik van samples voor innovatieve composities, minimalistische productie voor een helder resultaat, of een hybride benadering voor veelzijdigheid – elke producer heeft zijn eigen unieke aanpak en zal die telkens aftoetsen met de noden van het project.

Kostenplaatje

Hoewel het belangrijk is om een producer te kiezen op basis van hun profiel en jullie persoonlijke en artistieke match, speelt het kostenplaatje ook een belangrijke rol. De kosten voor een muziekproducer kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren zoals ervaring, reputatie, locatie en het type project. Zo zal de ene producer werken volgens een uur- of dagprijs en de andere liever met een totaalprijs per project. 

Afhankelijk van hoe betrokken ze zijn in het schrijfproces, is het ook mogelijk dat een producer een deel van de auteursrechten ontvangt. Wat een producer ook zegt, het is geen evidentie dat je auteursrechten afstaat. Praat hier dus open over en kom tot een verdeling waarin beide partijen zich kunnen vinden. Kom je overeen? Zet die verdeling dan ook best even op papier om latere discussies te vermijden.

Houd er telkens rekening mee dat er naast de productiekosten ook kosten kunnen zijn voor andere diensten zoals het inhuren van sessiemuzikanten, backline, studiotijd en -apparatuur, mixing en mastering. Als je werkt met een producer, is het daarom belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de tarieven en wat er precies bij de prijs inbegrepen is. Maak die afspraken ook best op voorhand, zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan. 

Heb je feedback op dit artikel? We horen het graag!

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.