Downloadcodes
Downloadcodes laten je toe om fysieke promotie te voeren voor je niet-fysieke releases. Je kan zo’n code bv. koppelen aan een downloadcard, maar je kan die ook bij je cd of vinylplaat steken, mailen naar je fans etc.
Als je een account hebt op Bandcamp om je muziek aan de man te brengen, dan zitten daar automatisch 200 gratis unieke downloadcodes bij. Extra codes kan je bijkopen of verdienen door de verkoop van je muziek via Bandcamp. Voor elke $500 omzet die je genereert op het platform krijg je 1000 extra codes.
Bandcamp laat gebruikers de keuze om de codes via mail te verspreiden of om ze te (laten) printen. Wie met MailChimp of ConstantContact werkt, kan de codes automatisch importeren in een emailcampagne. De printversie komt als rooster op A4-formaat op basis van een eenvoudige template waar je wat basisinfo en artwork kan toevoegen. De file kan je dan gewoon printen bij je thuis of in een printshop. Dit is bijvoorbeeld een prima oplossing als je gewoon een downloadcode wilt meegeven bij je vinyls. Wie het liever iets meer op maat heeft, kan met de file ook bij een vormgever terecht om de kaartjes een eigen smoel te geven. Heb je zelf de nodige skills, dan kan je ze natuurlijk ook gewoon zelf aanpassen.
De opties om je pagina een eigen look te geven zijn bij Bandcamp wel iets beperkter dan bijvoorbeeld bij Dropcards. Ook hier kan je nadien een aantal statistieken raadplegen over je downloads. Spijtig genoeg is het (nog) niet mogelijk om een e-mailadres te vragen in ruil voor de download.
Je kan uiteraard ook een downloadpagina aanmaken op je eigen site. Dit hoeft niet complex te zijn, afhankelijk van welk systeem je gebruikt voor je website. Als je webstek bijvoorbeeld met WordPress gebouwd is, kan je dit eenvoudig opzetten door een plug-in als WP Download Codes te installeren. Vanaf dan loopt de how-to ongeveer gelijk als bij Bandcamp. De plug-in maakt het mogelijk om unieke codes te genereren en een downloadpagina aan te maken. Je moet er zelf nog wel voor zorgen dat de codes bij je fans terecht komen.
Kies je ervoor om je downloadcode op een fysieke kaart te verspreiden, dan is de bekendste leverancier ongetwijfeld Dropcards. Het Amerikaanse bedrijf levert plastic kaartjes ter grootte van een bankkaart waarvan de look volledig aangepast kan worden aan jouw visuele stijl. Naast de kaartjes zelf – elk met een persoonlijke downloadcode – bieden de Dropcards ook nog enkele interessante extra’s. Zo krijg je standaard tot 500 MB hosting voor de downloadpagina die ook volledig te customizen valt. Genoeg om je fans de keuze te geven tussen hoogwaardige muziekformaten (.wav, .flac) of zelfs video’s aan te bieden. Wil je de downloads liever op je eigen website hosten, dan kan je gebruik maken van een handige downloadmanager die je gewoon kan embedden. Ten slotte verzamelen ze ook enkele statistieken over de downloads die je kan raadplegen met je account.
Budgettair moet je rekening houden met $ 0,24 tot $ 0,49 per stuk, afhankelijk van de oplage. Daarbij komt ook nog een instelkost van $49 en $46,50 tot $84,95 verzendingskosten. Dat is misschien ook meteen het grootste nadeel van Dropcards: doordat het bedrijf in de Verenigde Staten gevestigd is, betaal je relatief veel verzendkosten en aangezien je producten invoert van buiten de Europese Unie zullen er ook nog eens importtaksen bijkomen (reken ongeveer 30%).
Er zijn een aantal bedrijven die een gelijkaardig product aanbieden als Dropcards. In België vind je downloadkaarten bijvoorbeeld bij Digi-cards Benelux. Hun productie zit ook in de Verenigde Staten, maar doordat ze een kantoor hebben in België, moet je je niets aantrekken van invoertaksen en dergelijke. Een kaartje kost tussen de 0,3 en de 1,1 euro/stuk (ex. btw) afhankelijk van de oplage. Je kan een offerte aanvragen op hun site.