VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Advies

Bandcamp

Bandcamp is een fantastisch platform voor artiesten die zich thuis voelen in de woelige wateren van het DIY-gebeuren. Alles draait rond transparantie en een eerlijke vergoeding voor de artiest in een direct to fan-model.

Laatst bewerkt op 03.07.24

© nina vandeweghe

© nina vandeweghe

Het principe van Bandcamp is heel eenvoudig: je biedt jouw muziek (digitaal of fysiek), je merchandise of je tickets te koop aan via het platform en je fans betalen rechtstreeks aan jou. Maar Bandcamp zelf ijvert ervoor om meer te zijn dan enkel een pagina waar je muziek of merch kan verkopen. Zij willen een community uitbouwen van muzikanten en muziekliefhebbers in verschillende genres. Deze community is goed voor 30% van de maandelijkse verkoop op het platform.

Hoewel de diensten van Bandcamp dus gratis zijn, moet het platform er ook iets aan verdienen. Van digitale verkopen houden ze 15% van de opbrengsten af, van fysieke verkopen en livestreams is dat 10%. Daarbovenop zijn er nog vaste kosten per transactie voor het betaalsysteem. Algemeen gesproken hou je als artiest 80 à 85% van de inkomsten over.  

Het meeste halen uit je profiel op Bandcamp

  1. Een profiel aanmaken

Een gewoon artiestenprofiel aanmaken bij Bandcamp is helemaal gratis via deze link. Er is ook een Pro versie waarvoor je $ 10 per maand betaalt. In ruil daarvoor krijg je een paar extra’s, zoals de mogelijkheid om ook video te uploaden. Maar ook een gratis profiel  biedt je meer dan genoeg tools om je muziek aan de man te brengen. Ook labels kunnen een profiel aanmaken op Bandcamp om zo de muziek van hun artiesten te verkopen. Als label zal je wel $ 20 per maand betalen voor max. 15 artiesten, anders betaal je $ 50 per maand. Aansluiten als label doe je hier.

  1. Personaliseer je profiel

Zorg ervoor dat jouw profiel zo goed mogelijk de branding en sfeer uitstraalt die je wil overbrengen als artiest. Probeer je te onderscheiden van de vele andere Bandcamp-profielen en geef bezoekers het gevoel alsof ze na een show bij jou een plaat of t-shirt komen kopen. Hoe je dat doet heeft Bandcamp zelf in een uitgebreide design-gids gegoten. 

  1. Tag het juiste genre

Hoe beter je het genre van jouw muziek kan bepalen hoe meer kans dat de juiste mensen op jouw muziek stoten. Je kan op jouw profiel een hoofdgenre en subgenres aanduiden, maar je kan ook voor elke specifieke release extra tags toevoegen. Besteed hier dus voldoende tijd aan! 

  1. Beveel andere artiesten aan

Beveel andere Bandcamp artiesten aan die je goed vindt. Bandcamp zal deze artiesten verwittigen en de aanbevolen albums toevoegen onderaan jouw pagina. Als je dit vaak doet, zal jouw muziek ook vaker aanbevolen worden en makkelijker terug te vinden zijn in ‘discover’, Bandcamps uitgebreide zoekfunctie om nieuwe muziek te ontdekken.  En dat zorgt er dan weer voor dat meer mensen jouw muziek leren kennen en kopen.

  1. Leid je fans toe naar Bandcamp 

Vertel al je fans dat je op Bandcamp zit: voeg een link toe aan je Facebook-pagina, je link-in-bio op Instagram, Embed de Bandcamp player op je website… Zorg ervoor dat fans en gebruikers van Bandcamp jou volgen op het platform. Zij zullen bij elke nieuwe release verwittigd worden en wanneer een fan muziek koopt van jou worden ook alle followers van die fan verwittigd. Als je muziek vaker gekocht wordt, verschijnt die ook in de aanbevelingen bij andere muziek en je komt tevoorschijn op de best-seller pagina’s op Bandcamp.

De mogelijkheden

  1. Digitale downloads

Bandcamp is bekend geworden als online store waar je digitale downloads kan kopen en verkopen. Bandcamp laat je zelf de prijs voor je muziek bepalen: gratis, een vaste prijs, een prijs die de fans zelf kunnen bepalen… Bovendien kan je ook een bepaalde prijs koppelen aan de kwaliteit van de download. Zo kan je bv. een 192 kbps mp3 gratis aanbieden, maar wel geld vragen voor de bestanden in FLAC of Apple Lossless. Streamen kan natuurlijk ook op Bandcamp. Je kan zelfs een maximum aantal gratis streams vastleggen; als een luisteraar dat aantal bereikt heeft, kan die alleen verder luisteren als die de track koopt. 

  1. Fysieke albums en merchandise

Naast downloads maakt Bandcamp het ook mogelijk om op een heel eenvoudige manier fysieke albums of merch aan te bieden. Je kan een verzendkost bepalen per land, een digitale download toevoegen aan elke vinyl of t-shirt die je verkoopt… Bandcamp voorziet ook specifieke browsing tools voor merch, zodat fans kunnen zien wat de populaire vinyls of t-shirts binnen een bepaald genre zijn. 

Daarnaast kan je via Bandcamp een crowdfundcampagne opzetten voor het persen van vinylplaten. Als je het nodige bedrag hebt opgehaald zorgen zij ervoor dat jouw vinyl geperst wordt en geleverd wordt aan alle funders die een vinyl gekocht hebben bij de crowdfundactie. Deze service is momenteel nog niet voor alle artiesten toegankelijk, maar je kan altijd contact opnemen met Bandcamp om al vroeger mee opgenomen te worden. Je kan je daarvoor aanmelden via bandcamp.com/vinyl

  1. Livestreams

Bandcamp heeft ook de mogelijkheid om als artiest op een eenvoudige manier betaalde livestreams op te zetten. Je kan zelf je Bandcamp-store als merch-tafel linken aan deze streams zodat fans, net als bij een echt concert, tijdens het concert of bij het buitengaan nog een plaat, t-shirt of digitaal album kunnen kopen.

Promotie op Bandcamp

Om je release zo goed mogelijk te promoten, zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk volgers hebt op Bandcamp. Al jouw volgers krijgen bij een nieuwe release een e-mail toegestuurd. Dit zijn fans van jouw muziek en zij zullen natuurlijk de eersten zijn die jouw nieuwe muziek willen kopen. 

Als je nog een aantal maanden hebt voor je release, kan je die ook indienen bij Bandcamp om meegenomen te worden in Bandcamp Daily. Dat is is een online blog waarbij de Bandcamp-redactie bepaalde genres en nieuwe muziek van opkomende en gevestigde artiesten uitlicht. Dit gaat telkens gepaard met een kort artikel over de nieuwste release. 

Om je kansen om meegenomen te worden in deze Bandcamp Daily zo groot mogelijk te maken geeft Bandcamp deze tips mee: 

  • Stuur je muziek tijdig door, bij voorkeur 8 weken voor de effectieve release. Stuur hen een link van de muziek op Bandcamp opgeslagen als ‘draft’ of als ‘private release’.

  • Zorg ervoor dat je profiel zo goed mogelijk in orde is. Lees dus alle bovenstaande tips nog eens goed na!

  • Vertel een verhaal over je release. Interessante verhalen of insteken over jouw muziek maken meer kans om meegenomen te worden in Bandcamp Daily. Stuur alle info door in een e-mail en voeg die ook toe in het vak ‘about this album’ bij je release. 

  • Je kan Bandcamp rechtstreeks e-mailen om je muziek te pitchen voor Bandcamp Daily. De juiste contactgegevens vind je terug op hun site onder het luik ‘promotion’.

Statistieken

Net als alle streamingplatformen en social media voorziet Bandcamp ook uitgebreide statistieken over wie jouw muziek koopt, hoe ze tot bij Bandcamp gekomen zijn, welke blogs of artikels de verkoop vooruit helpen. Gebruik dit wijs om te weten te komen wie jouw publiek op Bandcamp werkelijk is, wat werkt en wat niet en hoe je jouw marketingstrategie kan optimaliseren.

2020 – Het jaar van Bandcamp

Een vraag over jouw situatie? We geven je persoonlijk advies via mail of telefoon.

Wil je een uitgebreide babbel? Stuur een mailtje en we plannen een adviesgesprek via videocall of bij ons op kantoor.