IFPI-rapport Music in the EU 2: Europa is de sterkst groeiende muziekmarkt
Music in the EU: A Growth Engine is het tweede rapport over de Europese muziekmarkt van IFPI, de International Federation for the Phonographic Industry. Na aandacht voor de concurrentiestrijd met internationale markten in het eerste rapport, gaat deze tweede editie – naast enkele belangrijke groeicijfers – dieper in op het belang van beleidsondersteuning op het gebied van auteursrecht, AI en muziekexport.
De Europese muziekmarkt blijft het goed doen. 20,7% van de wereldwijde muziekinkomsten in 2024 kwam uit de 27 Europese lidstaten. Samen waren die goed voor een totaalomzet van 5,7 miljard euro. Wel ontbrekend ten opzichte van het vorige rapport: een berekening van wat elke in muziek geïnvesteerde euro opbracht in 2024, naar analogie met het vorige rapport.
De totaalomzet van Europese en andere muziekmarkten in 2025, uitgedrukt in euro
Bovenstaande grafiek toont aan dat Amerika nog niet is ingehaald, maar de groei ten opzichte van 2023 – 9,1% of 470 miljoen euro meer – maakt van Europa wel de sterkst groeiende muziekmarkt in het voorbije jaar. Net als in het vorige rapport wijst de IFPI daarbij opnieuw naar het succes van lokale muziek in Europese muziekmarkten. Ongeveer de helft van alle top 10-hitlijsten in Europese landen werd eind 2024 gevuld met artiesten van eigen bodem, aangevuld met nog eens bijna 8% aan andere Europese artiesten. In België is dat effect evenwel niet zo sterk aanwezig, zo bleek al uit eerder onderzoek van onder meer PXL-MUSIC Research. En buiten Europa zijn top 10-lijsten vaak amper voor de helft gevuld met nationale artiesten.
De totale omzetstijging van Europese en andere muziekmarkten 2025, uitgedrukt in euro
Een andere trend uit 2023 zette zich ook in 2024 door, namelijk dat sommige markten sneller groeien dan anderen. Het voorbije jaar schoten bijvoorbeeld Zweden, Hongarije en Roemenië het hardst omhoog, met groeipercentages tussen bijna 24 en 30 procent. Daartegenover staan kleine tot middelgrote groeimarges. Omzet uit muziekverkoop, streaming en downloads steeg in het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld met amper 5%, in Duitsland zelfs maar met 4,1%. Ook België hoort bij die groep landen met kleinere groeimarges (7,3%), net als onze andere buurlanden Frankrijk (7,5%) en Nederland (8,9%). IFPI benadrukt dan ook dat de omzetstijgingen vooral te danken zijn aan de snel groeiende Centraal-, Oost- en Zuidoost-Europese muziekmarkten.
Een gelijktijdig gepubliceerd rapport van de SoAlive Music Conference en Flat Line Collective bevestigt dat de Zuidoost-Europese of Balkanregio tot de snelst groeiende muziekmarkten van Europa behoort, met een groei van maar liefst 44% groter in 2024. Desondanks lopen artiesten uit die regio nog steeds op tegen institutionele, talige en administratieve grenzen. Dat uit zich in een gebrekkige vertegenwoordiging op showcasefestivals en in Europese subsidieprogramma’s, afwezigheid in playlists op streamingplatformen wegens een gebrek aan regionale curatoren, en een gebrek aan functionele muziekexportkantoren.
De omzetstijging van muziekmarkten van Europese lidstaten, uitgedrukt in procent
Als we kijken naar de cijfers achter de stijgingen, dan is het duidelijk dat de groei van streaming nog lang niet is afgevlakt. Het is verantwoordelijk voor 77% van alle Europese muziekomzet in 2024. 365 miljoen euro was afkomstig uit abonneeformules, 56 miljoen uit gratis gebruikers. Daarmee lijkt ook in Europa de abonnementsformule eindelijk aan te zwengelen, concludeert IFPI. Ook in Vlaanderen zien we een stijging in betalingsbereidheid, vooral onder jongeren: tot wel 70% van de 18-24-jarigen en 63% van de 25-34-jarigen zou bereid zijn om te betalen voor muziekstreamingdiensten. Daarbij blijft Spotify de onbetwiste marktleider (imec 2024). Ook uit uitvoerende rechten blijven artiesten aanzienlijke inkomsten puren. De enige daling in inkomsten zit in fysieke muziekdragers: globaal worden daarin nog steeds jaarlijkse kleine stijgingen gerapporteerd, ook in ons land - maar op Europese schaal daalt de fysieke verkoop met 54 miljoen euro ten opzichte van 2023.
De omzetstijging voor verschillende formats in Europese lidstaten in 2024, uitgedrukt in euro
IFPI berekent die bedragen op basis van de winsten van de drie grootste labels: Universal, Sony en Warner. Ze onderscheidt drie soorten inkomsten: fysiek (vinyl, CD, cassette), digitaal (streaming, downloads) en synchronisaties, aangevuld met de inkomsten uit uitvoerende rechten. De vergelijking met andere regio’s maken ze op basis van hun jaarlijkse Global Music Report. Eerder vatten we dat rapport al samen in dit artikel.
Het Europees beleidsmanifest van IFPI
De sterke groei van Europese muziek toont haar waarde voor cultuur, economie en identiteit. IFPI gebruikt die cijfers om de Europese Commissie aanbevelingen te doen over het beschermen en verder uitbouwen van deze vooruitgang.
- Erken de essentiële rol van muziek in de EU
- Ondersteun een competitieve marktplaats voor muziek in Europa
- Zorg ervoor dat AI en creativiteit samen groeien en gedijen
- Bescherm de muziek van artiesten tegen piraterij en streamingmanipulatie en zorg voor effectieve handhaving
- Promoot sterke auteursrechten in Europa en daarbuiten
- Economie, Recorded
- 2025
- internationaal
- Thema’s
- Publicatiejaar
- Plaats