VI.BE

Het gebruik van Artificial Intelligence bij de keuze van muziek in marketingcampagnes

Hoe kan AI helpen in de zoektocht naar een passend geluid voor een merk?
Research

Onze e-mail, social media, Google zoekopdrachten, navigatie en product aanbevelingen online worden gereguleerd aan de hand van Artificial Intelligence (AI). Maar Artificial Intelligence kan ook op geavanceerdere manieren worden gebruikt, zoals de aansturing van vliegtuigen of het opsporen van medische aandoeningen. Niet verwonderlijk dat dit zich in de toekomst nog verder gaat uitbreiden.

Ook in de creatieve sector gaat AI een steeds grotere rol spelen. Grote bedrijven zijn hun eigen AI systemen aan het ontwikkelen. Google heeft bijvoorbeeld Magenta en Sony heeft Flow Machines. Deze systemen kunnen door middel van deep learning de sfeer, het genre, de structuur, de melodie en het ritme detecteren van vooraf ingegeven nummers. De verkregen kennis wordt gebruikt om nieuwe muziek te componeren. Dit is een interessante ontwikkeling in de muziekindustrie die veel mogelijkheden gaat bieden voor het creëren van nieuwe muziek.

In de marketingwereld begint muziek een steeds grotere rol te spelen door de opkomst van Sonic Branding. Daarbij is het belangrijk om een bepaalde sfeer en gemoedstoestand uit te dragen naar de klant toe in de vorm van geluid. Streamingdiensten, zoals Deezer en Spotify, gebruiken al AI systemen om de gemoedstoestand van een nummer te bepalen en op basis hiervan gerichtere playlists te maken die aansluiten bij de gemoedstoestand van de luisteraar. Zouden we zoiets dan ook niet kunnen toepassen bij het zoeken en creëren van een passend geluid voor een merk? Hoe verloopt de keuze van muziek in marketingcampagnes precies en hoe kunnen we AI daarbij gebruiken?

Om die vragen te beantwoorden richt het onderzoek zich op hoe muziek onze gemoedstoestand kan beïnvloeden in het algemeen en hoe deze eigenschappen vervolgens worden gebruikt bij de keuze van muziek voor een commercial. Vervolgens zijn er verschillende opties om op zoek te gaan naar het geschikte nummer. Er kan gekozen worden voor een sync, een op maat gemaakt nummer of een nummer uit één van de online te raadplegen catalogussen.

Kan Artificial Intelligence al een rol spelen bij het analyseren en componeren van muziek? In dit onderzoek worden verschillende Artificial Intelligence systemen uitgelicht die muziek kunnen componeren voor de gebruiker of waarmee de gebruiker muziek kan analyseren op basis van bepaalde kenmerken van muziek, zoals dansbaarheid of positiviteit. En uiteraard, in hoeverre worden deze systemen al gebruikt?

Hoe ziet de wettelijke omkadering van muziek gemaakt door Artificial Intelligence er uit? Kan een Artificial Intelligence systeem voldoen aan de eisen van het auteursrecht en heeft deze überhaupt wel belang bij het auteursrecht, want het heeft immers voor zichzelf geen economische en creatieve bescherming nodig. Is de gebruiker van het Artificial Intelligence systeem zelf niet de auteur en het wordt het systeem gebruikt als tool, zoals een synthesizer of drummachine?

Het onderzoek wordt afgesloten met een blik op de toekomst.

Download scriptie
Onderwijsinstelling
PXL-Music
Studierichting
Pop- en Rockmuziek - Muziekmanagement
Promotor
Jonas Kiesekoms
Student
Kirsten Kramer
Jaar
2019