VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

TikTok lanceert StemDrop: iedereen muzikant?

TikTok lanceert StemDrop: iedereen muzikant?

Gaat TikTok nu een nieuwe streamingdienst lanceren of niet? Die vraag lijkt plots heel wat minder relevant nu de Chinese gigant plots StemDrop aankondigt: een tool die mogelijk grote gevolgen heeft voor de ontdekking van nieuw muzikaal talent. Wij doken bij VI.BE in de eerste feiten, om in te schatten wat dit teweeg kan brengen.

jan pauly

19.10.22

Nieuws

Middenin alle speculaties over een nieuwe streamingdienst en wat daar dan precies de pro’s en contra’s van zouden zijn, lanceert TikTok vandaag alweer een nieuwe service. De partners zijn niet de minste: Samsung, Universal Music Group en Republic Records (zie o.a. Ariana Grande, Drake of Taylor Swift). Maar nog veel belangrijker in deze context: ook Simon Cowell en Max Martin zijn mee aan boord.

Alles bij StemDrop draait namelijk om co-creatie en ‘ontdekt’ worden. Grote songwriters (Max Martin is niet de minste, hij is verantwoordelijk voor o.a. ‘Blinding Lights’ van The Weeknd, ‘Shake It Off’ van Taylor Swift of ‘...Baby One More Time’ van Britney Spears) lossen een nieuwe single, inclusief de individuele sporen van de opname (de stems) waar creators dan mee aan de slag kunnen in een soort online mixer om nieuwe tracks te maken die ze dan op TikTok posten. En Simon Cowell (bedenker van o.a. The X Factor en America’s Got Talent) en de platenfirma’s staan dan uiteraard klaar om de meest succesvolle nieuwe artiesten als eerste te spotten en een contract aan te bieden. Maar ook voor wie niet getekend wordt brengt StemDrop waarschijnlijk een hoop nieuwe volgers en views mee.

Met deze move brengt TikTok de creator economy naar een nieuw hoogtepunt. Het gaat ook om een heel nieuwe vorm van muziekgebruik op TikTok. Waar het tot nu vooral draaide om bestaande muziek die gebruikt werd in allerlei video’s, verlegt StemDrop het accent naar de co-creatie van nieuwe muziek die vervolgens een heel eigen leven kan gaan leiden op het platform. Om nog maar te zwijgen van de opportuniteiten die een eventuele nieuwe TikTok-streamingdienst opent.

Uiteraard kunnen we ons ook heel wat vragen stellen bij het hele juridische framework hierrond. Wie wordt de eigenaar van de nieuwe muziek die met de stems gecreëerd wordt? TikTok? De betrokken platenfirma’s? Of de creators zelf? Hoe worden de auteursrechten verdeeld (zeker als er wereldbekende songwriters bij betrokken zijn is dit een pertinente vraag), en de royalty’s die uit al die streams worden gegenereerd? Is er een verdienmodel aan verbonden, en zo ja, is dat enigszins fair? Daar is op dit moment nog geen duidelijkheid over, maar het zijn in elk geval ontwikkelingen die de muziekindustrie van héél nabij gaat opvolgen.

Hoe dan ook: met StemDrop bewijst TikTok opnieuw dat het een bedrijf is dat totaal niet te vergelijken valt met wat we vandaag in de Westerse entertainmentindustrie gewoon zijn. Nu er naast gebruik en consumptie van muziek ook een nieuwe nadruk komt te liggen op creatie van muziek lijken de mogelijkheden voor artiesten, fans, rechtenhouders etc. weer een pak uitgebreider te zijn geworden. To be continued...

Lees het officiële statement over StemDrop hier. En dat allemaal op de dag dat de helden van Daft Punk ook besloten hebben om hun muziek op TikTok aan te bieden. Bestaat er zoiets als toeval? 🤔

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame