VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Ontdek de Brusselse Sound Track finalisten

Wil jij op 9 december helemaal voorbereid naar de Brusselse Sound Track finale in Ancienne Belgique trekken? We got you! In dit artikel zetten we onze spotlights op de 6 finalisten, zodat jij weet wie voor jou dé Brusselse sound van morgen mag worden!

15.11.23

Nieuws

Dat het voor de jury niet eenvoudig zou worden, werd al snel duidelijk tijdens de voorrondes in JH Alleman, JH De Branding, JH De Kuub en JH ’t Mutske. Maar uiteindelijk werd er toch een straffe selectie van 6 namen samengesteld:

Bajeer, Bianca Steck, Dushime, epona, Oriana Ikomo en Sarah Espour strijden op 9 december om 1 van de 3 plekjes als Brusselse Sound Track laureaat.

Wil jij er ook bij zijn tijdens deze finale? Koop dan snel je ticket!

Bajeer

**•̩̩͙✩•̩̩͙*˚ Fairytale rock from Brussels.˚*•̩̩͙✩•̩̩͙*˚*

A fairytale-rock band blooming in Brussels. Bajeer encapsulates magically weird psychedelic flows with heavy riffs. A soundtrack to your most magnificent, bizarrely alluring and intense dreams.

Dansende Beren zag Bajeer live aan het werk tijdens de voorronde in JH De Kuub, en zag “een Brussels viertal dat volgens hun eigen bio fairytale-rock brengt. Stel je alternatieve, psychedelische rock voor waarin de songs kleine verhaaltjes vertellen en je hebt een aardig beeld van wat Bajeer precies doet.”

Sound Track ambassadeur Anne-Sophie Ooghe was ook meteen verkocht toen ze Bajeer voor het eerst hoorde: “Kei-hard fan. 5 sterren!”

Bianca Steck

Bianca Steck is a Barcelona born young musician, singer, songwriter and architect of British and German family background currently based in Brussels.

Music has always been an essential part of her life since very early childhood and at the age of four she started taking up piano lessons at a small music school in the neighbourhood where she grew up, completing later on her piano and clarinet studies at the Conservatory of Liceu in Barcelona. Bianca Steck’s formal musical upbringing was mainly classical but at the age of fifteen she began writing her own tunes while exploring different harmonies and sounds which suited her inner attitude towards music with an intimate tone merging naturally into her voice. Lyrics are meaningful and play an important role in her work since they tell stories and broadly speaking relate her songs to a folk and pop music tradition.

Wat Dansende Beren zag tijdens de voorronde in JH Alleman: “In Oudergem bracht ze met haar aparte, breekbare stem een selectie van soulvolle luistermuziek. Ze kreeg begeleiding van een liefdevolle bugel, warme toetsen en zachte ritmes. In een verstilde versie van “Nostalgia” werd ze enkel geruggesteund door bugel en contrabas en die bescheiden invulling was een schot in de roos. Het hele optreden van Bianca Steck voelde uiteindelijk erg intiem en gemoedelijk. De eerste kippenvelmomenten waren in elk geval al achter de rug.”

Dushime

Dushime ook gekend als Andie Dushime, º1995, Kigali, (film- en theateractrice, muzikante, zangeres, storyteller en performer) is een frisse verschijning binnen het Belgische kunstlandschap. Reeds enkele jaren moveert de Belgisch-Rwandese artieste door de Vlaamse cultuurwereld. Door haar multidisciplinaire aanpak op muzikaal vlak en authentieke, krachtige én kwetsbare speelstijl op theatervlak brengt ze een zeldzame eigenheid met zich mee.

Naar aanleiding van haar show op showcasefestival Fifty Lab, gingen we vorige week nog op bezoek in haar repetitiekot:

epona

Als actrice ontdekte epona het podium en het publiek al op 7-jarige leeftijd. Maar het is in de indie-rock dat epona zich, door middel van zang, op een eerlijke en persoonlijke manier wil uiten en de sociaal betrokken teksten die ze schrijft wil delen. Ze spreekt vloeiend Nederlands en Frans, maar kiest er toch voor om haar publiek in het Engels wakker te schudden met een vitaal thema dat belangrijk voor haar is: mannelijk geweld waarvan haar zussen, vrienden, zijzelf en zoveel anderen slachtoffer zijn. Haar eerste EP "Help I'm Fine!" componeerde ze in samenwerking met muzikant en producer Dimitri Eggermont, en nam ze op met Charles De Schutter (Superbus, -M-, ...) en Valeria Di Forti voordat ze het masteren van de 4 tracks op de EP toevertrouwt aan Remy Lebbos (Pierre de Maere, Blanche, Nicolas Michaux, ...). Met de release van haar eerste EP in het najaar van 2023 en de voorbereiding van een album gepland voor 2024, is epona vastbesloten om rock terug in het middelpunt van de belangstelling te brengen.

Luminous Dash ging langs bij epona voor een interview, en wij onthouden vooral dat het de grote droom is van epona om een voorprogramma te doen voor haar grote idool The Strokes, en dat schrijven over de liefde voorlopig nog niet aan de orde, de focus ligt voornamelijk op mannelijke agressie.

Oriana Ikomo

De Brusselse muzikante Oriana Ikomo wikkelt haar neo-soul en R&B vocal zanglijnen in een mantel van jazz harmonieën en elektronische ritmes die een zachte, geruststellende textuur hebben. Het resultaat is een unieke sound die haar warme stem begeleid. Oriana Ikomo is het alias van muzikante/performer Oriana Mangala Ikomo Wanga, dat ontstond tijdens haar muziekstudies aan het conservatorium in Gent. Ze was één van de 9 finalisten van De Nieuwe Lichting 2023 en werkte mee aan de soundtrack voor de VRT-serie "Roomies". Ondertussen is ze geen onbekende naam meer binnen het Belgische muzieklandschap. Haar singles ‘YOU’ en 'Beautiful sister' zijn een bloedstollend mooie introductie van haar delicate vocale kwaliteiten en de dromerige atmosfeer, zowel in geluid als in beeld, over o.a. liefde en zelfacceptatie.

Eerder dit jaar gingen we met VI.BE al eens langs in het repetitiekot van Oriana in VOLTA, en kwamen zo meer te weten over de artieste. Check de video hier:

Sarah Espour

Sarah Espour’s subversive and thoughtful electronic pop sensitively addresses themes of violence, transgression, and sexuality. It was in her bedroom, in Brussels, in front of her Mulholland Drive poster that Sarah Espour began her first musical explorations, with the help of her computer and her bakelite HI-FI system from which she listened to her favorite vinyl records: Chromatics, Laurie Anderson, Björk… With influences from performance and experimental scenes, she delivers alternative pop with eerie sounds and brutal lyricism. The stories flow through song, images and words, against a backdrop of synthesizers.

Dansende Beren was erbij op de voorronde in Jeugdhuis Alleman: “Haar entree maakte meteen indruk want ze betrad het podium met zilveren handschoenen, een zwart kepie, uniformjas en minirokje en nam met veel cool plaats achter haar microfoon. Begeleid door samples en een backingtrack bracht ze vervolgens een kwartier lang wat we nog best kunnen beschrijven als ‘Julee Cruise from space’, een geslaagde cross-over tussen Twin Peaks, PJ Harvey en donkere eighties-synths. Doordat Espour al een carrière binnen het theater heeft uitgebouwd, stond ze in Sint-Agatha-Berchem met tonnen zelfvertrouwen op het podium. Vocaal klonk alles loepzuiver en haar coole dansjes en sensuele bewegingen betoverden de zaal evenzeer. Sarah Espour stemde haar act naadloos af op haar sterke songs en wond het publiek dan ook probleemloos rond haar vinger.”

Dit zijn de 6 Brusselse Sound Track finalisten. Wil jij live ontdekken wie van hen een jaar lang begeleiding op maat wint? En zelf mee bepalen wie de Lotto publieksprijs t.w.v. 1000 euro wint? Koop dan nu je ticket voor de Sound Track finale op 9 december in Ancienne Belgique!

Check zeker ook de playlist op VI.BE platform om alle 6 finalisten na elkaar te horen!

Vacature directeur

Reclame