VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Lovende recensies, drukbezochte netwerkmomenten en meer: dit was Belgium Booms op ESNS
© lucinde wahlen

De zevenendertigste editie van ESNS was een knaller voor ons land. De Belgische bands gingen over de tongen van internationale delegates en scoorden in de pers, de Belgium Booms drink en het dinner werden druk bezocht, Rock Werchter won The Green Operations Award en de voorstelling van SONAR, het Nederlandse zusje van VI.BE platform, werd enthousiast onthaald door onze Nederlandse collega’s.

22.01.23

Nieuws

Wat voelde het  goed om na 2 corona edities weer fysiek aanwezig te zijn in Groningen en iedereen terug te zien. Er werd druk vergaderd en genetwerkt, nieuwe plannen werden gesmeed, eierballen gegegeten, nagekaart in de Knarie en her en der zelfs een traan weg gepinkt. Maar er was vooral veel muziek waarbij onze uitgebreide Belgische delegatie (19 bands) het uitzonderlijk goed deed dit jaar.

Het volledige activiteiten rapport van PR-kantoor Factory 92 volgt nog voor de geïnteresseerden, maar VPRO’s 3voor12 zette maar liefst 7 Belgische bands in haar top 25 van beste bands van het festival: Chibi Ichigo (die last minute insprong voor Clara!), Kids With Buns, Tukan, Bolis Pupul en Cathérine Graindorge. Lander & Adriaan haalde de top 3 en The Haunted Youth werd uitgeroepen tot beste band van het festival. Die laatse werd ook genomineerd voor de prestigieuze Music Moves Europe Award maar de prijs ging uiteindelijk naar Schmyt, July Jones, Oska, Kids Return en Queralt Lahoz.

Wie de impact van opkomend Europees talent wil volgen kan sinds vorig jaar ook terecht bij ESNS Radar, het platform voor de Europese charts ontwikkeld in samenwerking met Creative Europe. Houders van een ESNS Conference-ticket kunnen nog dieper in de data graven met ESNS Analytics.

ESNS-cijfers

Het festival was uitverkocht met meer dan 40.000 bezoekers. Spanje was het gastland en er werd bewust ingezet op minder acts uit Engeland en meer op Europees talent. Ook het conferentie gedeelte voor 4.000 professionals uit 50 verschillende landen werd druk bezocht, maar liefst 258 mensen werkzaam in de Belgische muziekindustrie namen hier aan deel. 2 young professionals uit Vlaanderen mochten gratis dit luik bij wonen en kregen een programma op maat. Tijdens de 150 paneldiscussies, interviews en keynotes kwamen dringende onderwerpen en de noodzaak van sociale verandering in de muziekindustrie aan bod. Er waren ook conferenties van 2 netwerken waar VI.BE deel van uit maakt: EMEE (het Europese orgaan van exportkantoren) en ETEP (het Europese talentuitwisselingsplatform).

Woensdag mocht Rock Werchter naar huis gaan met The Green Operations Award voor duurzaam organiseren op grote schaal. De Belgium Booms drink de dag nadien bood de kans aan meer dan 500 nationale en internationale delegates om te netwerken en op vrijdag was er een uitverkocht dinner voor de Belgische delegatie in ons hoofdkwartier The Social Hub. Als kers op de kaart mocht VI.BE zaterdag haar kansenplatform voorstellen aan de Nederlandse pers en aankondigen dat het onder de naam SONAR gelicenseerd wordt aan 2 Nederlandse collega’s: Poppunt Overrijsel en Poppunt Gelderland. Of hoe Vlaamse technologie een Nederlands verhaal krijgt.

De post ESNS-blues laat zich voelen maar we kijken nu al uit naar ESNS 2024. Het volledige fotoalbum door Lucinde Wahlen vind je op de Facebookpagina van Belgium Booms.

Onder de noemer ‘Belgium Booms’ ondersteunen VI.BE en de Waalse collega’s van Wallonie-Bruxelles Musiques artiesten promotioneel – VI.BE steunt de Vlaamse selectie, WBM de Waalse – en dat met de steun van Sabam For Culture en Visit.Brussels. Voor meer info of feedback: roel@vi.be.

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame