Projectsubsidies en beurzen binnen het Kunstendecreet: stappenplan
Infosessies en schrijftafels projectsubsidies en beurzen Kunstendecreet (deadline 15/03/25)
15 maart 2025 is de volgende deadline voor het indienen van een subsidieaanvraag voor beurzen of projectsubsidies binnen het Kunstendecreet (voor professionele artiesten, kunstwerkers en kunstorganisaties). Daarom organiseren we samen met Kunstenpunt, Cultuurloket en VAi twee infosessies en enkele schrijftafels. Schrijf je nu in!
Infosessies
Is het de eerste keer dat je een aanvraag voor een beurs of projectsubsidie wil indienen en heb je nog geen idee hoe je hieraan moet beginnen? Samen met Kunstenpunt organiseren we naar aanleiding van de naderende deadline (15 maart 2025) twee infosessies voor kunstenaars, kunstwerkers en organisaties om je verder wegwijs te maken.
Programma
Bij inschrijven ontvang je een infobundel over beurzen en projectsubsidies van Kunstenpunt en een infobundel begroten bij projectsubsidies van Cultuurloket die ter voorbereiding van deze infosessie moeten doorgenomen worden.
De infosessie zal online via Zoom doorgaan en bestaat uit drie delen:
- 10u Workshop: Op een interactieve manier via concrete fictieve cases leren deelnemers de basisprincipes van beurzen en projectsubsidies. Deze workshop biedt geen maatwerk voor jouw specifieke aanvraag.
- 11u30 Q&A: Tijdens de Q&A gaan we dieper in op beurzen en projectsubsidies en kan je live vragen stellen aan medewerkers van Kunstenpunt, VI.BE en VAi. Belangrijk: tijdens deze Q&A focussen we op het inhoudelijke. Zakelijke vragen worden gesteld tijdens de Q&A van Cultuurloket.
- 14u00 Q&A correct begroten bij projectsubsidies: Stel al je vragen aan Cultuurloket over begroten bij projectsubsidies.
Inschrijven
Inschrijven voor de infosessie van 13/01/2025 (NL) kan via deze link. Inschrijven voor de sessie van 14/06/2025 (ENG) kan via deze link.
Schrijftafels
Wil je een aanvraag voor een beurs of projectsubsidie binnen het Kunstendecreet indienen op 15 maart 2025? Heb je reeds een duidelijk plan, maar heb je moeite bij het uitschrijven van je voorstel of heb je nood aan een klankbord? Wil je graag even van gedachten wisselen met mede kunstenaars of met experten? Of heb je vragen over het KIOSK-format? Kom dan mee werken aan je dossier tijdens onze schrijftafels in verschillende Vlaamse steden!
Wat?
We verzamelen een aantal kunstenaars en kunstwerkers met eenzelfde doel en deadline om een beurs of projectsubsidie binnen het Kunstendecreet in te dienen. We nodigen daarnaast enkele ‘schrijf- en dossierexperten’ uit die graag mee op zoek gaan naar een antwoord of mee helpen nadenken over het onder woorden brengen van jouw plannen.
Praktisch: hoe verloopt een schrijftafel?
Voorafgaand aan de schrijftafel ontvang je een mail met een overzicht van de aanwezige experts en hun expertise. Je kan je inschrijven voor 2 tot 3 gesprekken met een expert naar keuze.
De schrijftafel start met een plenair gedeelte, nadien schrijf je aan je dossier tussen de gesprekken met de experts door. We nodigen je ook uit om met elkaar in gesprek te gaan.
Het is belangrijk dat je reeds een concreet en duidelijk plan hebt en de nodige partners hebt aangesproken voor je beurs of project. Voor deze editie concentreren we ons enkel op dossiers die ingediend zullen worden voor de deadline van 15 maart 2025. De schrijftafels dienen ter ondersteuning bij het uitschrijven of nalezen van je dossier, niet om je beurs of project te concretiseren voor latere indienrondes.
Wij voorzien een tafel, stoel, wifi, koffie en thee. Jij zorgt voor een duidelijk uitgewerkt plan en een laptop.
Waar en wanneer?
Ben je klaar om aan je dossier te beginnen schrijven en doe je dit liever samen met andere artiesten, kunstwerkers of organisaties? Sluit dan aan op een van de en stel je vragen aan de aanwezige experten!
Maandag 27 januari 13u30 - 17u: Antwerpen
Woensdag 29 januari 13u30 - 17u: Leuven
Maandag 10 februari 13u30 - 17u: Brussel
Woensdag 12 februari 13u30 - 17u: Gent
VI.BE zal aanwezig zijn in Brussel (10 februari) en Gent (12 februari) om jullie van feedback te voorzien.
Deelnemen is gratis en plaatsen zijn beperkt! We vragen daarom om tijdig te annuleren als je onverwachts niet meer kan komen.
Vragen?
Heb je nog vragen over de infosessie of schrijftafels? Contacteer dan Kunstenpunt-collega Femke Hintjens. Vragen over beurzen en projectsubsidies in de muzieksector kunnen ook altijd gesteld worden via advies@vi.be! Check ook zeker ons uitgebreid stappenplan hieronder.
Reclame