VI.BE

Dit zijn de winnaars van de VI.BE scriptieprijs 2020...

Na een paar maanden gedwongen uitstel, reikt VI.BE opnieuw haar jaarlijkse scriptieprijs uit. Al voor de 15de keer bekroont de prijs onderzoek in het domein van de muziek (in de breedste zin van het woord). De VI.BE scriptieprijs 2020 gaat enerzijds naar een bachelorscriptie over de invloed van gedragseconomie op de betalingsbereidheid van concertgangers, anderzijds viel een masterscriptie over het gebruik van muziek als ‘soft power’ in internationale relaties in de prijzen. Allebei thema’s die vandaag top-of-mind zijn binnen de sector.

25.05.21

Nieuws

Met de prijs wil VI.BE onderzoek van junior researchers binnen de muzieksector stimuleren, verzamelen en bovendien toegankelijk maken. Zo’n 53 bachelor- en masterstudenten waagden dit jaar hun kans voor een beloning voor hun harde werk. De scripties passeerden de ogen van een vakjury, bestaande uit Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool), Hanne Valckenaers (Musickness), Marc Steens (Clubcircuit), Barbara Delft (De Federatie) en voorzitter Gert Keunen (PXL-Music, KASK Conservatorium Gent). Zij velden hun oordeel en kozen de winnende scripties.

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

Winnaar VI.BE scriptieprijs beste masterscriptie 2020: Lieselot Le Comte

Hoe wordt muziek ingezet door overheden om ‘soft power’ te genereren? Oftewel: hoe kan muziek door gericht overheidsbeleid een krachtige tool in politieke relaties worden? Dat is de vraag die Lieselot Le Comte, studente Kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent, beantwoordt in haar winnende masterscriptie. Ze zoomt o.a. in op subsidies en het potentieel van liveconcerten als middel voor overheden om aan buitenlandse politiek te doen.

Haar werk over muzikale diplomatie en soft power voegt een nieuwe dimensie toe aan het verhaal rond internationalisering, dat nu vooral sterk economisch is. “De masterscriptie van Lieselot Le Comte zou zo in boekvorm uitgebracht kunnen worden,” klinkt het bij een overtuigde jury. “Lieselot duidt een sterk theoretisch concept aan de hand van heel tastbare en bekende voorbeelden. Haar scriptie sluit perfect aan op de dagelijkse praktijk en realiteit van overheden die cultuurbeleid inzetten om zaken te (doen) veranderen.” Een erg mature scriptie en dus een verdiende winnaar, besluit de jury. Lees hier de gehele scriptie. 

Accepteer cookies om deze video te bekijken.

Winnaar VI.BE scriptieprijs beste bachelorscriptie 2020: Gust Blykers

Minstens even verdiend is de overwinning van PXL-Music student Gust Blykers. Hij ontvangt de VI.BE scriptieprijs voor beste bachelorscriptie, met een werk over de invloed van gedragseconomie op de betalingsbereidheid van concertgangers. Zijn bachelorproef vertrekt vanuit de bevinding dat de mens heel afhankelijk is van zijn intuïtie bij het nemen van beslissingen. We vormen onze ideeën, acties en beslissingen steeds via dezelfde intuïtieve denkprocessen, wat leidt tot voorspelbaar beslissingsgedrag en denkfouten. Daarop kunnen concertorganisaties inspelen in hun marketingstrategieën om concertgangers te sturen in hun aankoopgedrag van bv. tickets, drankjetons of belevingspakketten. Een onderwerp dat post-corona meer dan ooit relevant is, en dat levert een bachelorscriptie van een zeer hoog niveau op.

“De combinatie van inzichten uit de gedragseconomie en praktijken binnen de livemuzieksector is erg waardevol. De theorie over het beïnvloeden van koopgedrag van concertgangers biedt de nodige inzichten, de experimenten die Gust opzette maken alles erg concreet en toepasbaar. Een ongelofelijke bron van inspiratie en ideeën voor concertorganisatoren en kleinere muziekclubs!" aldus de jury. Download hier de scriptie van Gust. 

Schreef/schrijf jij in 2021 ook een scriptie over muziek (pop, jazz, world, folk, dance ...), de muzieksector en -industrie of het brede muzieklandschap? Schrijf je dan snel in voor de VI.BE scriptieprijs 2021 via onderstaande link en wie weet win jij wel €500 en eeuwige roem met jouw scriptie. 

Schrijf je in voor de VI.BE scriptieprijs 2021

Tunecore juni

Reclame