Pop a' Cast
Hoe kwam deze actie tot stand? Wat was de rol van de gemeente, het voorziene budget en van wie kwam het initiatief? Je leest het hier.
Stad Bilzen organiseerde jarenlang het concours Pop a’ Cast. Afwisselend namen pop- en rockbands het ene jaar en dj’s het andere jaar het tegen elkaar op tijdens vier voorrondes en een spannende finale. Sinds 2019 konden ook artiesten uit Hoeselt en Riemst deelnemen.
Pop a’ Cast stond open voor letterlijk alle muziekstijlen. Bands die deelnemen moesten wel minstens één eigen nummer spelen, en minstens één groepslid moest op het moment van de inschrijving in Bilzen, Hoeselt of Riemst gedomicilieerd zijn. Een jury koos vervolgens de zes finalisten, die het live tegen elkaar opnamen. Iedereen viel in de prijzen. Alle zes finalisten kregen één dag studiotijd. Daarboven mochten de winnaar en de runner-up een extra prijs kiezen, gaande van bandcoaching tot de opname van een videoclip of een eigen concertavond in JC De Bilding. Stel dat ze voor de concertavond kozen, dan kreeg de band trouwens eigen programmatie-budget om zelf twee extra bands uit te nodigen. De nummer 1 van de jury kreeg daarboven een aankoopbon van een lokale muziekhandel. De winnaar van de publieksprijs ontving een prijs in natura van de bierleverancier. Tot slot kreeg ook de beste gitarist een prijs geschonken door de lokale muziekhandel.
Bij de dj-edities van Pop a’ Cast kon de winnaar in het verleden al een plek op zowel de affiche van het Bilzerse festival Emotions als Marktrock Bilzen bemachtigen. Daarnaast won die ook een aankoopbon ter waarde van 500 euro bij S2 Store in Genk. De runner-up won een bon ter waarde van 250 euro en de derde laureaat won een gratis vat Cristal in Jeugdhuis De Haajf.
Voor vele deelnemende bands en dj’s was Pop a' Cast de eerste keer dat ze op een groot podium met professionele PA-installatie spelen. De juryverslagen met feedback werden achteraf ook gedeeld met de artiesten zodat ze weer stappen kunnen zetten.
De laatste editie vond plaats in 2022 , waarna Pop a' Cast opging in de Building Sessions.
- Bilzen, Hoeselt & Riemst, Limburg (0 inwoners)
- De gemeente is organisator van A tot Z.
- 10.000 euro per editie (promo, techniek, prijzen, studiotijd, enzovoort)
- Speelkansen, promotionele en materiële ondersteuning en netwerk.
- Bands motiveren om zich in te schrijven. Welke nieuwe bands zijn er? Wat houdt hen tegen om in te schrijven? Waar liggen de noden? Dit proces is vrij arbeidsintensief. De laatste editie telde 15 deelnemers, dit is een mooi aantal, maar er zijn veel meer bands actief.
- 2020
- Plaats
- Rol van de plaats
- Budget vanuit de plaats
- Deze actie zet in op
- Let op
- Publicatiejaar