VI.BE

Pop a' Cast

Inspiratie

4 categorieën

Stad Bilzen ondersteunt Bilzerse bands en dj’s op verschillende manieren. Elk jaar organiseert de stad Bilzen het concours Pop a’ Cast. Afwisselend nemen pop- en rockbands het ene jaar en dj’s het andere jaar het tegen elkaar op tijdens vier voorrondes en een spannende finale. Sinds 2019 kunnen ook artiesten uit Hoeselt en Riemst deelnemen.

Pop a’ Cast staat open voor letterlijk alle muziekstijlen. Bands die deelnemen moeten wel minstens één eigen nummer spelen, en minstens één groepslid moet op het moment van de inschrijving in Bilzen, Hoeselt of Riemst gedomicilieerd zijn. Een jury kiest vervolgens de zes finalisten, die het live tegen elkaar opnemen. Iedereen valt in de prijzen. Alle zes finalisten krijgen één dag studiotijd. Daarboven mogen de winnaar en de runner-up een extra prijs kiezen, gaande van bandcoaching tot de opname van een videoclip of een eigen concertavond in JC De Bilding. Stel dat ze voor de concertavond kiezen, dan krijgt de band trouwens eigen programmatie-budget om zelf twee extra bands uit te nodigen. De nummer 1 van de jury krijgt daar bovenop een aankoopbon van Muziekhandel StringsWings. De winnaar van de publieksprijs ontvangt een prijs in natura van de bierleverancier. Tot slot krijgt de beste gitarist een prijs, geschonken door Muziekhandel StringsWings.

Bij de dj-edities van Pop a’ Cast kon de winnaar in het verleden al een plek op zowel de affiche van het Bilzerse festival Emotions als Marktrock Bilzen bemachtigen. Daarnaast won die ook een aankoopbon ter waarde van 500 euro bij S2 Store in Genk. De runner-up won een bon ter waarde van 250 euro en de derde laureaat  won een gratis vat Cristal in Jeugdhuis De Haajf.

Voor vele deelnemende bands en dj’s is het de eerste keer dat ze op een groot podium met professionele PA-installatie spelen. De juryverslagen met feedback worden achteraf ook gedeeld met de artiesten zodat ze weer stappen kunnen zetten.

Plaats
Bilzen, Hoeselt & Riemst, Limburg (0 inwoners)
Rol van de plaats
De gemeente is organisator van A tot Z.
Budget vanuit de plaats
10.000 euro per editie (promo, techniek, prijzen, studiotijd, enzovoort)
Deze actie zet in op
Speelkansen, promotionele en materiële ondersteuning en netwerk.
Let op
Bands motiveren om zich in te schrijven. Welke nieuwe bands zijn er? Wat houdt hen tegen om in te schrijven? Waar liggen de noden? Dit proces is vrij arbeidsintensief. De laatste editie telde 15 deelnemers, dit is een mooi aantal, maar er zijn veel meer bands actief.
Publicatiejaar
2020